مسجد، قلب تپنده حیات دین مبین اسلام است
مسجد، قلب تپنده حیات دین مبین اسلام است
مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی گفت: مسجد، قلب تپنده حیات دین مبین اسلام است.

به گزارش شمس، حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید شهاب الدین حسینی با گرامیداشت ۳۰ مردادماه روز جهانی مسجد، اظهار کرد: نامگذاری این روز به فاجعه‌ای بازمی‌گردد که در تاریخ مرداد ماه ۱۳۴۸ هجری شمسی مصادف با ۲۱ آگوست ۱۹۶۹ میلادی توسط یک جنایتکار اسرائیلی به نام دنیس مایکل در مسجدالاقصی اتفاق افتاد.

وی افزود: این جنایتکار رژیم صهیونیستی ساعت هفت صبح روز پنجشنبه آن تاریخ، اقدام به هتک حرمت و آتش سوزی حدود ۱۵۰۰ متر از مسجدالاقصی به عنوان قبله گاه نخست مسلمانان کرد و بعد از آن بود که اجلاس وزیران امور خارجه کشورهای اسلامی در تهران مقرر کرد تا روز ۳۰ مردادماه به عنوان روز جهانی مسجد نامگذاری شود.

وی خاطرنشان کرد: گرامیداشت جایگاه مساجد، شناخت جنایات رژیم صهیونیستی و یادآوری جریان تاسف بار در مسجدالاقصی از جمله اهداف نامگذاری این روز بوده که به تعبیر مقام معظم رهبری می‌تواند یک جریان انقلابی برای توجه بیشتر به مبارزه با رژیم منحوس و اشغالگر اسرائیل باشد.

حسینی افزود: رژیم صهیونیستی به دنبال این است که در مکان مسجدالاقصی، معبد سوم سلیمان را که در نظر آن‌ها شرط ظهور حضرت مسیح(ع) است بنا نهند و بنا بر اعتقاد آن‌ها اگر این بنا ساخته نشود حضرت مسیح(ع) ظهور نمی‌کند، در صورتی که این اعتقاد باطلی بوده و باید با آن مبارزه کنیم.

وی با بیان این‌که مسجد بهترین مکان برای مبارزه با رژیم صهیونیستی است، گفت: نزدیک به ۶۰۰۰ مسجد در آذربایجان شرقی و ۷۲ هزار مسجد در کشور فعالیت می‌کنند و برای هر ۱۰۱۴ نفر در کشور یک مسجد وجود دارد. این امر نشان می‌دهد که هنوز مسجدسازی به خصوص در شهرک‌های جدید باید در اولویت قرار گیرد و علاوه بر عمران ظاهری به عمران داخلی مساجد از جمله تربیت، اقامه نماز و مباحث قرآنی و فرهنگی توجه شود.

وی در ادامه با اشاره به جایگاه مسجد در اسلام، گفت: هر دین و آیینی، نمادی دارد و مسجد نیز به عنوان محل عبادت و نماد در اسلام است. اسلامی که آخرین و کامل ترین دین بوده و نماد و شعائر بسیاری داشته است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی افزود: مسجد همواره مکانی دارای اهمیت طی دوران مختلف بوده و جامعه را به زندگی سالم و خردمندانه سوق می‌دهد و کارکردهای فراوانی نیز در اسلام داشته است.

وی در خصوص کارکردهای مسجد در اسلام، تشریح کرد: مسجد در گام نخست محل سجده و عبادت است و در بعد فرهنگی به ویژه گسترش فرهنگ دینی و مباحث ملی و انقلاب اسلامی نقش آفرینی می‌کند.

وی افزود: امام (ره) فرمودند:« مساجد سنگر است، بروید سنگرها را پر کنید». بنا بر این مساجد به عنوان سنگر مهم در اسلام شناخته شده که بزرگترین این سنگرها نیز فرهنگ است.

حسینی با اشاره به جایگاه تربیتی مساجد، اظهار کرد: شهدای گرانقدری چون باکری و سلیمانی در فضای معنوی مسجد نفس کشیده و تربیت یافته‌اند. مسجد مکان عروج انسان کامل بوده و نماز نیز معراج مومن است.

وی با بیان این‌که مسجد محل تعاون اجتماعی است و از طریق آن، مسلمانان با یکدیگر مراوده می‌کنند، افزود: مساجد، امامزادگان و حسینیه‌ها در کشور مکانی برای کمک به نیازمندان بوده و در دوران کرونا نیز شاهد بودیم که بسته‌های میعشتی نیازمندان در مساجد تهیه و توزیع می‌شد و از طرفی وجود صندوق‌های قرض الحسنه مساجد یکی از ظرفیت‌های یاریگری آن‌ها است.

حسینی با بیان این‌که تصمیمات پیامبر(ص) در مساجد گرفته می‌شد، گفت: مسجد می‌تواند محل پرورش جوانان باشد. در عصر انفجار اطلاعات و هجوم دشمن از هر طرف و بمباران هجمه اعتقادات، مسجد می‌تواند در تربیت جوانان نقش آفرین باشد و باور و اعتقادات آن‌ها را بیمه کند.

انتهای پیام /