سهم من از زمین پاک چیست؟
سهم من از زمین پاک چیست؟
دوم اردیبهشت ماه روز جهانی زمین پاک نامگذاری شده است تا یادآور اهمیت و ارزش‌های زیست محیطی زمین باشد. روزی که قرار است تلنگری به ما آدم‌ها باشد تا اولین خانه‌مان یعنی زمین را دوست داشته باشیم و برای حفاظت از آن تلاش کنیم.

گروه اجتماعی شمس: دوم اردیبهشت ماه روز جهانی زمین پاک نامگذاری شده است تا یادآور اهمیت و ارزش‌های زیست محیطی زمین باشد. روزی که قرار است تلنگری به ما آدم‌ها باشد تا اولین خانه‌مان یعنی زمین را دوست داشته باشیم و برای حفاظت از آن تلاش کنیم. اما سهم تک تک ما از روز زمین پاک چیست؟ حفظ زمین از تخریب و تلاش برای تمیز نگه داشتن زمین تا چه اندازه برای ما اهمیت دارد؟ آیا توانسته‌ایم این اهمیت را به نسل جدید هم معرفی کنیم؟

یک روز برای زمین پاک، هرروز برای شهروند پاک

اگرچه یک روز برای یادآوری به نام زمین پاک نامگذاری شده است اما برای یک شهروند متعهد به حفظ خاک و زمین، هرروز می‌تواند روز زمین پاک باشد. هر انسانی که تلاش می‌کند پاکیزگی شهر را رعایت کند، زباله کمتری تولید کند، استفاده از پلاستیک را به حداقل برساند، زباله‌هایش را تفکیک کند، به محیط زیست آسیبی وارد نکند در واقع هر روز، روز زمین پاک را جشن می‌گیرد.

اهمیت به تمیز نگه داشتن تمیز و جلوگیری از تخریب آن، به مثابه تلاش برای حفظ سلامت و پاکیزگی خانه است. خواه آنکه زمین به عنوان اولین خانه ما اهمیت دوچندانی دارد و حفاظت از آن برای زندگی سالم خودمان و نسل‌های بعدی اهمیت بسیاری دارد.

قدم‌های کوچک برای کارهای بزرگ

تا به امروز فکر کرده‌ایم که برای حفظ سلامت و تمیزی زمین چه کارهایی را می‌توانیم انجام دهیم؟ کافی است زباله‌ای که در دست داریم در خیابان نریزیم، هنگام خرید از کیسه‌های پلاستیکی استفاده نکنیم و یا به جای چندین پلاستیک از یک پلاستیک استفاده کنیم، در خانه زباله‌های تر و خشک را جدا کنیم، روی فضای سبز شهری راه نرویم و آسیبی به آنها نزنیم و هزاران کار شبیه به اینکه اگرچه بسیار کوچک هستند اما نتایج بزرگی دارند.

در این میان ما زنان، به عنوان قلب و روح خانه می‌توانیم رهبری چنین کارهایی را برعهده بگیریم و علاوه بر اینکه خودمان به حفظ زمین پاک کمک کنیم، در تربیت نسل بعدی هم به این مسائل توجه کرده و آنها را آشنا به این موضوعات رشد و پرورش دهیم.

تبریز و پیشگامی همیشگی در فرهنگ سازی

تبریز و شهروندانش همواره در موضوعات اجتماعی و فرهنگی پیشگام بوده‌اند؛ در ستایش همین پیشگامی همین یک ثال بس است که چند سالی است برخی مغازه‌ها با دریافت زباله‌های تفکیک شده مانند پلاستیک و کاغذ، به شهروندان گلدان، محصولات بهداشتی و حتی کتاب می‌دهند و اتفاقا با استقبال شهروندان تبریزی مواجه شده‌اند و صف‌های طولانی برای تحویل پلاستیک و کاغذ نشان از جاافتادن فرهنگ تفیکیک زباله در تبریز دارد.

شهرداری تبریز هم با اجرای یک طرح خوب علاوه بر حفظ زمین پاک تلاش دارد تا مردم را تشویق به تفکیک زباله از مبدا کند. در سامانه بهروب که متعلق به شهرداری تبریز است شما می‌توانید انواع زباله‌های تفکیکی اعم از پلاستیک، کاغذ، پوست میوه، شیشه و حتی نان خشک را فروخته و کیف پولتان را شارژ کنید. با شارژ کیف پول می‌توانید این پول را نقد برداشت کرده و یا صرفا خرید شارژ، پرداخت قبوض و کمک به خیریه کنید.

سامانه‌ای که اگر با استقبال بیشتر مردم مواجه شود، ضمن کمک به کاهش زباله و حفظ زمین پاک یک کمک اقتصادی کوچک برای خانوارها هم خواهد بود تا این طلای کثیف را به راحتی در سطل‌ها رهاسازی نکنند.