تحقق جهش تولید نیازمند همدلی و نقش‌آفرینی همه بخش‌ها در کنار هم است
تحقق جهش تولید نیازمند همدلی و نقش‌آفرینی همه بخش‌ها در کنار هم است
استاندار آذربایجان شرقی از تدوین برنامه راهبردی و عملیاتی جهش تولید در استان خبر داد و گفت: سازوکاری که در این زمینه تعریف شده، می‌تواند یک قدم ما را به پیش ببرد؛ اما جهش تولید زمانی محقق می‌شود که بتوانیم الگویی را به کمک بخش خصوصی اجرا کنیم و در این زمینه نیازمند نگاه تحولی، اقدام جهادی و شبانه‌روزی و نظارت میدانی هستیم.

به گزارش شمس، مالک رحمتی در نشست بررسی الزامات تحقق شعار سال با حضور فعالان اقتصادی استان، بخشی‌نگری را مانع تحول و جهش دانست و با بیان اینکه یکی از مشکلات ما مرزبندی بین بخش‌های مختلف است، افزود: اگر قرار باید هر کسی فقط خودش را ببیند و کار خودش را بکند نباید انتظار تحول داشته باشیم؛ جهش و تحولی که امروز انتظار داریم نیازمند یکدلی و نقش‌آفرینی تک‌تک بخش‌ها در کنار هم است.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به تشکیل قرارگاه جهش تولید در ۱۴ فروردین امسال، گفت: در بدو تشکیل این قرارگاه از همه دستگاه‌ها خواستیم که برنامه‌های تحولی خود را تا پایان فروردین اعلام کنند که بر این اساس، در روزهای گذشته جلسه‌ای ۱۲ ساعته با حضور مدیران اجرایی تشکیل شد و یکایک مدیران برنامه‌های خود را اعلام کردند.

وی خاطرنشان کرد: امروز همه دستگاه‌های ما برای جهش تولید برنامه راهبردی، عملیاتی و پروژه‌محور دارند و سعی کرده‌ایم که این برنامه‌ها، کمّی و مبتنی بر آمار و ارقام باشد.

رحمتی ادامه داد: ۱۰ اقدام اساسی برای عینیت‌بخشی به جهش تولید در استان تعریف شده است که مدیران اجرایی مکلف به ارائه راهکارهای عملیاتی در این زمینه هستند؛ این ۱۰ اقدام شامل زیرساخت‌های اساسی تولید، رفع موانع تولید، تامین منابع مالی، ایجاد زنجیره‌های ارزش در صنایع، فعال‌سازی پنجره واحد سرمایه‌گذاری، ارتقای کیفیت محصولات تولیدی، بازاریابی و فروش، قیمت‌گذاری محصولات، کنترل قیمت تمام‌شده محصولات و ترویج فرهنگ مصرف کالای ایرانی می‌باشد.

استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه مهم‌تر از تدوین برنامه، اجرای آن است، افزود: یکی از مشکلاتی که در اجرای برنامه‌ها داریم، ساختار اجرایی آنهاست، بر این اساس شورای برنامه‌ریزی استان را که جزو شوراهای قانونی است و مصوبات آن ضمانت اجرایی دارد، به عنوان قرارگاه جهش تولید تعیین کردیم.

وی ادامه داد: برای اینکه خروجی مناسبی از جلسات قرارگاه داشته باشیم، معاونت اقتصادی استانداری به عنوان دبیرخانه قرارگاه تعیین شد و اتاق بازرگانی تبریز هم با تشکیل یک کارگروه ویژه و جمع‌بندی نظرات و مطالبات بخش خصوصی و فعالان اقتصادی، دستور کار جلسات قرارگاه را به دبیرخانه پیشنهاد خواهد کرد.

رحمتی اظهار داشت: در این ساختار اجرایی، دولت وظیفه راهبری، سیاست‌گذاری، نظارت و در یک کلمه پشتیبانی را بر عهده دارد و بخش خصوصی هم باید پیشران باشد؛ در کنار این امسال یک کار ویژه هم باید انجام دهیم و آن، جذب مشارکت بیشتر مردم با توانمندسازی ظرفیت‌های مردمی است که در این زمینه تعاونی‌ها نقش مهمی دارند.

وی گفت: سازوکاری که برای جهش تولید در استان تعریف شده، می‌تواند یک قدم ما را به پیش ببرد؛ اما تحقق کامل جهش تولید زمانی اتفاق می‌افتد که بتوانیم الگویی را به کمک بخش خصوصی اجرا کنیم و این استان با توجه به ظرفیت‌های بی‌بدیل خود در این زمینه پیشقدم باشد.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه هدف مشترک همه ما، پیشرفت و عمران و آبادانی استان است، افزود: برای تحقق این هدف، داشتن نگاه تحولی، اقدام جهادی و شبانه‌روزی و نظارت میدانی، به عنوان یک میثاق همگانی، ضروری است.

وی، استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان را یک راه میان‌بر برای جهش تولید عنوان کرد و گفت: آذربایجان شرقی ظرفیت‌های بالایی در این زمینه دارد و هدف‌گذاری ما این است که امسال جزو سه استان برتر از نظر شرکت‌های دانش‌بنیان باشیم.

رحمتی تاکید کرد: همه مدیران دولتی و بخش خصوصی به جوانان این استان و شرکت‌های دانش‌بنیان، اعتقاد و اعتماد داشته باشند؛ چراکه این شرکت‌ها هم به جهش تولید کمک می‌کنند و هم مصداق مشارکت مردم هستند.

استاندار آذربایجان شرقی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به اینکه ۹۰ درصد مشکلات بخش تولید در داخل استان قابل حل است، افزود: درخصوص مسائل ملی هم سعی می‌کنیم که بلندگو و رسانه استان در سطح ملی باشیم و از ظرفیت‌هایی مثل اتاق ایران نیز در این زمینه استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: نباید هیچ راهی را بن‌بست بدانیم؛ معتقدیم که کار، نشد ندارد، به شرطی که اتحاد، انسجام و یکدستی داشته باشیم و بخش خصوصی هم با همین روحیه، طرح‌های توسعه‌ای مورد نظر خود را ارائه کنند و ما هم در خدمت آنها خواهیم بود.

پیش از سخنان استاندار آذربایجان شرقی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز، مشاور صنعتی استاندار و تعدادی از فعالان اقتصادی به بیان دیدگاه‌های خود درخصوص الزامات تحقق “جهش تولید با مشارکت مردم” پرداختند.

مدیران کل دستگاه‌های اجرایی استان نیز درخصوص مسائل مطرح‌شده از سوی فعالان اقتصادی، توضیحات و گزارش‌های لازم را ارائه کردند.

در پایان این جلسه از نخستین ویرایش برنامه «الزامات تحقق شعار سال ۱۴۰۳ در آذربایجان شرقی» به عنوان نخستین سند استانی در کشور رونمایی شد.