ذخایر مس سونگون ۶۰ سال دیگر به پایان می‌رسد/ احداث کارخانه مس کاتد ۹ هزار میلیارد تومان اعتبار می‌طلبد
ذخایر مس سونگون ۶۰ سال دیگر به پایان می‌رسد/ احداث کارخانه مس کاتد ۹ هزار میلیارد تومان اعتبار می‌طلبد
شریفی می‌گوید مس سونگون تا 60 سال ذخیره برای برداشت دارد اما در صورت افزایش برداشت‌ها با تکمیل فاز سوم، عمر مفید برداشت به 43 سال کاهش خواهد یافت.

رضا شریفی صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شمس با بیان اینکه برداشت از معادن مس سونگون همچنان صرفه اقتصادی دارد، اظهار داشت: به‌عنوان نمونه در یک گودی ۲ میلیارد تن خاک مس وجود دارد و تنها ۸۹۰ میلیون تن از آن با عیار ۵۴ تا ۶۳ صدم درصد، قابل برداشت است.

وی افزود: قطع یقین با ارتقای تکنولوژی و افزایش قیمت مس در بازارهای جهانی، شرکت، استخراج مواد معدنی با عیار پایین را هم در برنامه کاری خود قرار خواهد داد.

مدیر مجتمع مس سونگون آذربایجان با بیان اینکه هم‌اکنون در مجموع ۵۰ میلیون تن در سال از معدن مواد باطله و خاک مس برداشت می‌شود، خاطرنشان ساخت: با یک حساب سرانگشتی می‌توان گفت روزانه ۴۰ هزار تن، ماهانه ۶۰۰ هزار تن و سالانه ۱۴ میلیون تن ماده معدنی و یا خاک مس، وارد ۲ فاز کارخانه تغلیظ می‌شود.

وی توضیح داد: هم اکنون ۲ فاز تغلیظ هر کدام با ظرفیت تولید ۱۵۰ هزار تن کنسانتره مس در سال، کار می‌کنند که با این روند، معدن تا ۶۰ سال قابل برداشت است اما با کلنگ زنی فاز ۳ تغلیظ، آن هم با ظرفیت تولید ۱۵۰ تا ۲۵۰ هزار تن تولید کنسانتره در سال، طول عمر معدن برای برداشت، به ۴۳ سال کاهش خواهد یافت.

شریفی با بیان اینکه ظرفیت تولید در فاز سوم باتوجه به تجهیزات در نظر گرفته شده برای آن تا ۲ برابر افزایش می‌یابد، تصریح کرد: طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته، پیش بینی می‌شود فاز سوم ظرف ۴ سال آینده به بهره برداری کامل برسد.

وی تاکید داشت: قطعا ۱۰ سال دیگر با تکمیل اکتشافات، معدن گودتر شده و میزان ذخایر افزایش خواهد یافت و زمانی برای اتمام این معدن متصور نیست، اما برای برداشت از این معدن حتما بیش از ۶۰ سال ذخیره خواهیم داشت.

مدیر مجتمع مس سونگون آذربایجان در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگار شمس با اعلام اینکه کارخانه تغلیظ مس سونگون با ظرفیت ۱۴ میلیون تن ورودی از سنگ معدن، برای تولید ۳۰۰ هزار تن کنسانتره مس و ۲ هزار تن کنسانتره مولبیدن در سال طراحی شده است، عنوان کرد: سهم مجتمع مس سونگون در صادرات بین ۵۰ تا ۶۰ درصد و در تولید کل کنسانتره شرکت ملی مس ۳۰ درصد است.

وی افزود: این شرکت در سال ۹۵ نزدیک ۳۰۰ هزار تن تولید داشت که در سال ۹۶ این رقم به ۳۴۸ هزار تن کنسانتره در سال رسید و از این میزان نزدیک ۳۴۱ هزار تن صادر شده و درآمدی که از این بابت برای شرکت ملی مس کسب شده، نزدیک ۵۶۰ میلیون دلار بوده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه ۲۸ تا ۳۰ درصد تولید مس کشور را از نظر تناژ و ارزش ریالی، مجتمع سونگون بر دوش می‌‌کشد، یادآور شد: پیش تر همه تولیدات سونگون صادر می‌‌شد چرا که کنسانتره بازار خرید داشت، اما اکنون از مجموع ۳۰۰ هزار تن تولید خود، ۱۰۰ هزار تن را صادر و ۲۰۰ هزار تن را به سرچشمه منتقل می‌‌کند تا به مس کاتد تبدیل شود.

وی ادامه داد: این حجم از تولیدات، روزانه توسط ۵۰ کانتینر بارگیری و به راه آهن منتقل می‌‌شود تا از آنجا برای صادرات به کارخانه ذوب مس سرچشمه یا بندرعباس فرستاده شود.

شریفی با اعلام اینکه هدف ما در سال جاری تولید حدود ۳۱۳ هزار و ۳۶ تن کنسانتره مس و یک هزار و ۶۵۰ تن کانس مولیبدن است، ابراز داشت: زیرساخت‌‌های لازم برای راه اندازی کارخانه مس کاتد، یک به یک درحال اجراست، تا جایی که تنها برای تسطیح یک کوه، ۷۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

وی افزود: اجرای کارخانه آهک هیدراته اهر با ظرفیت ۷۰ هزار تن در سال، بهره برداری از معدن آهک هیدراته گوره درق اهر و انتقال آب از سد حاجی لر چایی به میزان ۱۰ میلیون متر مکعب در سال هم از طرح‌های زیربنایی برای ارتقای تولیدات از کنسانتره به کاتد است، که هم اکنون پیشرفت‌های خوبی دارند.

مدیر مجتمع مس سونگون در پایان گفت: استراتژی شرکت مس در این مقطع معطوف به تولید کاتد صادراتی با گرید تصفیه A است و طبق برآوردهای به عمل آمده، برای تجهیز و راه اندازی کامل این کارخانه، ۵۰۰ میلیون یورو اعتبار، یعنی رقمی معادل ۹ هزار میلیارد تومان لازم است.

انتهای پیام/