نام بردن از «مس‌سونگون» در دولت روحانی ممنوع بود/ در دولت سیزدهم تابوشکنی کردیم
نام بردن از «مس‌سونگون» در دولت روحانی ممنوع بود/ در دولت سیزدهم تابوشکنی کردیم
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان‌شرقی گفت: تنها نام معدن مس سونگون برای آذربایجان‌شرقی بوده و منافع و سود آن برای استان‌های دیگر و تمام مطالبه ما این است که مالیات‌ها، عوارض آلایندگی، حقوق معادنی و دیگر منابع درآمدی این معدن طبق قانون به استان بازگردد.

به گزارش شمس، واقف بهروزی در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به انجام یک بررسی کارشناسی به منظور ایفای تعهدات مس سونگون در حوزه مسؤولیت‌های اجتماعی و نیز تسهیل فرآیندهای این مجموعه توسط دستگاه‌های استانی در سال ۱۴۰۱، اظهار داشت: بر اساس نتایج این بررسی باید بگوییم اقدامات صورت گرفته در این مجتمع در کل سال‌های شکل‌گیری آن از اواخر دهه ۶۰ تاثیری بر شرایط اقتصادی استان جزء در حوزه اشتغال و آن هم در حد محدود نداشته است.

چرا در دولت روحانی نام بردن از مس‌ سونگون در هیأت دولت ممنوع بود

وی ادامه داد: در واقع تنها نام این معدن برای آذربایجان‌شرقی بوده و منافع و سود آن برای استان‌های دیگر و تمام مطالبه ما این است که مالیات‌ها، عوارض آلایندگی، حقوق معادنی و دیگر منابع درآمدی این معدن طبق قانون به استان بازگردد، موضوعاتی که تا پیش از سال ۱۴۰۱ هیچ یک از آنها اتفاق نیافتاده بود و حتی بردن نام از مس سونگون در هیأت دولت نیز ممنوع بود.

نماینده وزیر اقتصاد در آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: تنها خواستار برخورداری استان از منافع قانونی این معدن مانند همه جای کشور هستیم و این تابو در دولت سیزدهم شکست و با عنایت شخص رئیس جمهور شرکت مس آذربایجان ذیل مجموعه شرکت ملی مس و البته در قالب قانون تشکیل شد اما سنگ‌اندازی در مقابل اجرای فرآیندهای مربوط به شکل‌گیری این شرکت به دلیل به خطر افتادن منافع برخی افراد خاص ادامه دارد.

وی با بیان اینکه عدد بودجه محقق شده عمرانی سال قبل استان ۱۸۹۸ میلیارد تومان بوده، اذعان داشت: این در حالی است که منابع تخصیص یافته از طریق درآمدهای قانونی مس به آذربایجان‌شرقی در اسفند ۱۴۰۱ بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان بوده و با یک نسبت‌بندی ساده می‌توان به تاثیر درآمدها و منافع حاصل از فعالیت مس سونگون در توسعه استان پی برد.

بهروزی تصریح کرد: علاوه بر ۳۰۰ میلیارد تومان منابع توزیعی از محل فعالیت‌های مس سونگون در سطح استان تنها در یک ماه آخر سال گذشته، ۶۰۰ میلیارد تومان منابع نیز از طریق درآمدهای مالیاتی این معدن به آذربایجان‌شرقی وارد شد و شفافیت همه این موارد منوط به تشکیل شرکت و ارائه صورت‌های مالی دقیق است.

وی افزود: اگر عوارض و مالیات‌های مجتمع مس سونگون به صورت کامل به آذربایجان‌شرقی برگردد، بالای ۲ هزار میلیارد تومان یعنی حتی بیش از کل بودجه محقق شده عمرانی سال گذشته خواهد بود و اگر سایر منابع درآمدی آن مانند حقوق بهره‌برداری معادن و عوارض زیست‌محیطی به استان تزریق شود، موجب توسعه جهشی آذربایجان‌شرقی خواهد شد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان‌شرقی گفت: بالای ۱۰۰ هزار میلیارد تومان مبلغ پروژه‌های در دست اجرای خود مجتمع مس سونگون است و مبالغ برگشتی سال گذشته به استان تنها بخش کوچکی از مطالبات ماست و پیگیر اجرای کامل دستور رییس جمهور در خصوص تشکیل شرکت مس آذربایجان و لمس تاثیر واقعی آن بر حوزه‌های مختلف استان هستیم.

بهروزی با تاکید بر پیگیری مستمر این موضوع توسط مسؤولان ارشد و نمایندگان استانی بیان داشت: تنها با تولید کاتد مس به عنوان یک محصول استراتژیک در مس سونگون حتی در مراودات بین‌المللی استان با کشورهای همسایه نیز دست بالا را خواهیم داشت و تحریم‌ها را می توان به راحتی دور زد و مس سونگون به عنوان یک پیشران بسیار قوی می‌تواند نقشی بی‌بدیل در توسعه همه جانبه استان ایفا کند و علاوه بر پیگیری بازگشت منابع و درآمدهای این معدن به استان، به دنبال ایجاد شهرک مس و جذب شرکای خارجی در صنایع پایین دستی هستیم.

پایان پیام/