معدن مس سونگون دلیل افزایش فلزات سنگین در پخیرچای ورزقان است
معدن مس سونگون دلیل افزایش فلزات سنگین در پخیرچای ورزقان است
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی گفت: فعالیت‌های مجتمع مس سونگون منجر به افزایش میزان غلظت فلزات سنگین در پخیرچای (رودخانه اردشیر) در منطقه ورزقان شده است.

به گزارش شمس، شهنام اشتری در خصوص آلایندگی پخیرچایی اظهار کرد: با توجه به اینکه سد باطله مجتمع مس سونگون شهرستان ورزقان در دره پخیرچایی و در نزدیکی سامانه‌های مشرف به همین رودخانه انباشته می‌شود، منجر به تغییراتی در وضعیت طبیعی آن منطقه شده است.

وی ادامه داد: این انباشت موجب افزایش رسوب و عناصر فلزات سنگین همچون مس و آهن در آب رودخانه پخیرچای می‌شود که به دنبال پیگیری‌های که با همکاری قرارگاه زیستی استان و پدافند غیرعامل و استانداری آذربایجان شرقی در این راستا انجام شده است، این واحد مکلف به احداث تصفیه خانه خود شده و نسبت به تجهیز آن اقدام کرده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: با ارزیابی و نظارت‌های مستمر کارشناسان محیط زیست آذربایجان شرقی با راه‌اندازی این تصفیه‌خانه از هر گونه آلودگی آب‌های پایین دست مس سونگون جلوگیری خواهد شد.

وی با اشاره به پیگیری‌های حقوقی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی مبنی بر احداث و راه اندازی تصفیه خانه برای معدن مس سونگون، یادآور شد: کارشناسان معدن مس سونگون معتقدند رودخانه «پخیر چایی» به طور ذاتی حاوی انواع فلزات سنگین است، اما مطابق ارزیابی‌های کارشناسی و پس از بررسی لازم متوجه افزایش میزان غلظت فلزات سنگین در آب رودخانه شده و واحد را مکلف به احداث تصفیه خانه کرده‌ایم.

اشتری با تاکید بر مکلف بودن مجتمع مس سونگون نسبت به احداث تصفیه‌خانه، گفت: فعالیت تمامی معادن نیازمند مدیریت و نظارت زیست محیطی است که در این راستا معادن یک سد باطله دارند که نسبت به جم‌ آوری رسوب حاصله از پسماند و زهاب اسیدی تعبیه می‌شود.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه واحد مس سونگون فاقد خط ذوب است، در حال حاضر آلودگی مربوط به اتساع گازهای گوگردی در منطقه وجود ندارد.

انتهای پیام /