جشنواره‌ای برای پاسداشت مقام نخست کشوری آذربایجان‌شرقی در تولید زردآلو
جشنواره‌ای برای پاسداشت مقام نخست کشوری آذربایجان‌شرقی در تولید زردآلو
شهرستان مرند به‌عنوان یکی از قطب‌های اصلی تولید زردآلوی آذربایجان‌شرقی، میزبان برگزاری جشنواره‌ای سه روزه برای پاسداشت مقام نخست کشوری استان در کشت این محصول کشاورزی بود.

به گزارش شمس، معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه جشنواره‌ها اهداف خاصی دارند، افزود: هدف جشنواره این است که داشته های فرهنگی، اقتصادی، صنعتی و هنری منطقه را به وسیله رسانه ها و فضای مجازی برای دیگر نقاط استان و کشور معرفی کرده تا همه بدانند که در شهرستان ها چه امکاناتی وجود دارد.

تراب محمدی در حاشیه دومین جشنواره زردآلو گفت: هدف این جشنواره ها این است که تولیدات بومی و منطقه ای اعم از کشاورزی و دامداری و همچنین صنایع دستی و همچنین فرهنگ و هنر آن منطقه را معرفی کنند.

وی با بیان اینکه مرند شهرستانی فرهنگی بوده و صنایع دستی مختلفی دارد، افزود: با توانمند کردن هنرمندان منطقه، هم فرهنگ جامعه ماندگار شده و تغییر پیدا نمی کند و هم اقتصاد مردم بالا رفته و توانمند می شوند .

محمدی افزود: بهترین و بیشترین تولیدات زردآلوی آذربایجان شرقی در مرند است، ولی باید سرمایه گذاران در این منطقه پای کار آمده و کارخانجات و کارگاه هایی برای بسته بندی و فرآوری در این منطقه احداث کنند تا هم اشتغالزایی ایجاد و هم برندسازی شود.

وی بیان کرد: مرند از لحاظ فرهنگ غنی بوده و آثار تاریخی و مراکز گردشگری بسیاری دارد که در این جشنواره ها باید معرفی شوند.

محمدی با بیان اینکه امروزه هر کس که گوشی تلفن همراه دارد، یک رسانه بوده و در جهت شناساندن منطقه نقش دارد، افزود: دنیا از صنعت تک قطبی خارج شده و گردشگری می تواند اقتصاد یک منطقه را توانمند کند که راهکارش شناساندن آن منطقه بوده که با حضور گردشگران در این شهرستان، در اقتصاد منطقه تحول ایجاد شده و بیکاری و معضلات اجتماعی کم می شود که همه اینها به نفع مردم می باشد.

آذربایجان شرقی در کشت زردآلو رتبه اول را دارد

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی هم از کسب رتبه نخست کشوری استان آذربایجان شرقی در کشت محصول زردآلو خبر داد.

محمدباقر بی پروا در حاشیه دومین جشنواره زردآلو در شهرستان مرند در گفتگو با خبرنگاران با اعلام این خبر گفت: استان آذربایجان شرقی با ۹ هزار و ۶۱۰ هکتار باغات زیر کشت زردآلو، رتبه اول کشور در کشت این محصول باغی را داشته و با تولید ۵۵ هزار و ۶۴۵ تن محصول زردآلو، بعد از استان تهران در رتبه دوم تولید این محصول در کشور قرار گرفته است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی افزود: شهرستان جلفا با ۲ هزار و ۹۳۹ هکتار، شهرستان مرند با ۲ هزار و ۴۲۵ هکتار و شهرستان شبستر با یک هزار و ۲۴ هکتار باغات زیر کشت محصول زردآلو در رتبه اول تا سوم سطح باغات زیر کشت این محصول در استان قرار دارند.

وی ادامه داد: شهرستان مرند با تولید ۱۸ هزار و ۷۷۴ تن، شهرستان جلفا با تولید ۱۵ هزار و ۶۳۷ تن و شهرستان شبستر با تولید ۷ هزار و ۶۹۳ تن به ترتیب در رتبه های اول تا سوم تولید این محصول در استان را به خود اختصاص داده اند.

بی پروا بیان کرد: از مجموع کل ۹ هزار و ۶۱۰ هکتار از باغات زیر کشت این محصول در استان، تنها ۶۰۱ هکتار غیر بارور بوده و۹ هزار و ۹ هکتار از آن بارور می باشد.

گفتنی است باغات زردآلو در استان آذربایجان شرقی شامل ارقام نصیری ، عسگرآباد، شاهرودی، اوردوبادی، تبرزه می باشد که دارای پتانسیل تازه خوری و یا استفاده در صنایع تبدیلی می باشند.

آغاز برداشت زردآلو از ۲ هزار ۴۲۵ هکتار از باغات شهرستان مرند

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مرند هم در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه با شروع دومین ماه تابستان این روزها از کل باغات مرند شاهد فعالیت باغداران هستیم که برداشت زردآلو را آغاز کرده و در محوطه باغات خود کار فرآوری و تولید قیسی و برگ زردآلو را آغاز کرده‌اند گفت: شهرستان مرند  از قطب‌های مهم  تولید میوه زردآلو و در سطح استان مقام نخست تولید را دارا بوده که از لحاظ کیفیت و طعم  و در برخی رقم‌ها در کشور حرف اول را می‌زند.

علی صیادی ادامه داد: از بهترین ارقام زردآلوهای شهرستان می‌توان به ارقام  عسگر آباد، نصیری، تبرزه(شامل قرمزی، ساری، قره)، اردوباد، شاهرودی را نام برد که هم قابلیت تازه خوری و هم قابلیت خشکباری دارد.

وی با بیان اینکه شهرستان مرند از نظر تولید زردآلو در سطح استان مقام نخست را به خود اختصاص داده و حدود ۳۷۰۰ نفر در امر تولید و فرآوری زرد آلو مشغول به کار است افزود: سطح باغات زردآلو در شهرستان مرند ۲ هزار و ۴۲۵ هکتار است که با توجه به وضعیت خوب سال، پیش بینی می‌شود میزان تولید زردآلو در شهرستان به ۱۸ هزار و ۷۷۴ تن برسد که ۲۰ درصد از محصول تولیدی به‌صورت تازه خوری و ۸۰ درصد تبدیل به قیسی یا برگه، چیپس زردآلو به‌صورت سنتی در آفتاب و یا به‌ صورت صنعتی (بارگاه) و در بسته‌بندی‌های محلی و معمولی وارد بازارهای محلی و منطقه‌ای عرضه شود  که جا دارد در این زمینه زنجیره تولید تکمیل و بسته‌بندی‌هایی با برند خاص شهرستان  عرضه نماییم.

صیادی ادامه داد: ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی به ویژه صنایع غذایی در قطب‌های تولید محصولات می‌تواند ضمن تکمیل زنجیره تولید منجر به تولید محصولات با فرآوری بالای تنوع غذایی شود.

وی بیان کرد: گسترش صنایع کشاورزی موجب ارتقاء سطح بهره‌وری، ایجاد ارزش افزوده، افزایش درآمد بهره‌برداران، افزایش ماندگاری محصولات کشاورزی و کاهش ضایعات و در نهایت توسعه بخش کشاورزی و تحقق شعار جهش تولید  در بخش کشاورزی می‌شود.

صیادی با بیان اینکه خشک کردن میوه‌ها، یکی از روش‌های جلوگیری از فساد میکروبی آنها است، افزود: خشک‌کردن زردآلو علاوه بر اینکه اثر نگهدارندگی روی محصول دارد و می تواند ماندگاری آن را افزایش دهد، وزن و حجم آن را نیز به میزان چشمگیری کاهش می‌دهد و در نتیجه از هزینه‌های حمل‌ونقل و ذخیره‌سازی می‌کاهد و می‌تواند باعث ارزش‌افزوده در محصول تولیدی شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مرند گفت: این شهرستان دارای ۱۷نوع زردآلو که از لحاظ ارگانیک (کیفیت ،تغذیه ،کود) در حد گواهی شده و سالم بوده که این میوه تولید شده  هم قابلیت تازه خوری و هم قابلیت خشکباری دارد.

وی گفت: از ۲ هزار  و ۴۲۵ هکتار باغ زردآلوی شهرستان به‌طور متوسط در هر هکتار یک ونیم نفر و در کل حدود ۳۷۰۰ نفر به‌ طور مستقیم در شهرستان مشغول به کار می‌باشند.

صیادی ادامه داد: در شهرستان مرند کشاورزان به تولید قیسی اهمیت زیادی می‌دهند و سال‌هاست از طریق آبا و اجداد خود نحوه تولید قیسی و برگه را به‌صورت سینه به سینه حفظ کرده‌اند و اکنون نیز با تکیه بر تجربه و امکانات سنتی در تولید قیسی حرف اول را در منطقه می‌زنند. هرچند امروزه کشور ترکیه نیز در تولید قیسی با امکانات جدید قدم‌های بزرگی برداشته است اما تفاوت اصلی قیسی مرند با قیسی ترکیه در مزه و طعم آن است. قیسی تولیدی ترکیه از اندازه یکسانی برخوردار است ولی قیسی مرند که نتیجه زحمت دستان خانواده‌هایی است که از جان و دل برای کسب روزی حلال زحمت می‌کشند و مطمئناً باید برنامه‌هایی برای تولید مکانیزه و بدون دخالت دست نیز تهیه و عملیاتی شود. گفتن این نکته گزاف نخواهد بود اگر بگویم صنعت تولید قیسی می‌تواند با ارزآوری صادرات زعفران و پسته به رقابت بپردازد و این همت مسئولین را می‌طلبد.

کارشناس مسئول جهاد کشاورزی شهرستان مرند نیز با بیان اینکه زردآلو شهرستان مرند از لحاظ کمیت و کیفیت در استان و حتی کشور، طعم و مزه و عطرش و فوق العاده و ایده آل است، افزود: از زردآلو مرند بیشتر برای خشکبار استفاده می شود.

رباب رحیم کرابی افزود: ۱۷ رقم زردآلو در مرند داریم که مهم ترین آنها عسگر آباد، نصیری، تبرزه، اردوباد و شاهرودی می باشد.

وی بیان کرد: ۲۰ درصد محصولات به صورت تازه خوری و ۸۰ درصد فرآوری شده به صورت لواشک و آبمیوه و مربا و قیسی و برگه عرضه می شود.

کرابی با بیان اینکه مرند در دامنه کوه های میشو قرار گرفته و با توجه به شرایط آب و هوایی مستعد برای کشاورزی مخصوصا زردآلو است، اظهار کرد: الان کشاورزان در بازار محصولات را به صورت فله و بسته بندی سنتی عرضه می شود که سود چندانی برای کشاورز ندارد و اگر امکاناتی باشد که برندسازی محصول به نام شهرستان مرند باشد ارزش افزوده بسیاری برای کشاورز دارد.

گفتنی است؛ دومین جشنواره زردآلو در شهرستان مرند در پارک قوناخلار مرند (در ورودی مرند) از ۲۹ الی ۳۱ تیرماه برگزار می‌شود که همه هم‌وطنان و علاقمندان از سرتاسر کشور و استان می‌توانند در طول سه روز برگزاری جشنواره حضور یافته و با ظرفیت‌ها و توانمندیهای شهرستان مرند آشنا شوند.

انتهای پیام /