استراتژی تغییر!
استراتژی تغییر!
روز جمعه مردم به حق منتقد، می توانند با رای ایجابی خود به آقایان جعفری آذر و نوین ، مسیر سیاسی جدیدی برای تبریز باز کنند.

گروه سیاسی شمس/ غلامرضا منصوری: در مقاله قبلی تلاش کردم تا تصویری کلی از وضعیت انتخابات مجلس دوازدهم در تبریز ارائه کنم. با مرور در انچه قبلا نوشتم، بطور خلاصه می‌توان گفت؛ نتایج دور اول پرتاب یک حس نارضایتی عمیق به وضع موجود بود.

با علم بر اینکه دولت در تحقق اهداف خود و رفع مطالبات عمومی چندان موفقیتی کسب نکرده،  کسانی که بیشتر در مظان اتهام ورود به مناسبات داخل دولت بودند، بیشتر آسیب دیدند و با آرای منفی بیشتری مواجه شدند.

از آنجائیکه دعواهای سیاسی نه در حاشیه که در متن قدرت ظهور می یابد بسیاری از چالش های مربوط به دولت به ستادهای این نمایندگان تسری یافت و آسیب زا شد. در واقع آنها ، به کسی جز خودشان، قدرت و موقعیت خود نباختند. باری، این حس عمیق یک طرف داستان بود اما نیمه دیگر لیوان را هم باید دید. بنظرم  رای دهندگان، این بار در کنار اظهار این حس عمیق،برنامه ای برای تغییر هم در ذهن داشته باشند.اگر چنین است چرا نباید این مسیر را تبیین نمود؟

روز جمعه مردم به حق منتقد، می توانند با رای ایجابی خود به آقایان جعفری آذر و نوین ، مسیر سیاسی جدیدی برای تبریز باز کنند. دکتر جعفری آذر علاوه بر اینکه متخصص قانونگذاری است، از میان پابرهنه ها برخاسته و تا امروز نیز سفره خود را از آنها جدا نکرده است.

او سابقه تن ندادن به ذلت (زیر بلیط کوتوله های سیاسی بودن) و زیر میز بازی زدن را در کارنامه دوران فرمانداری خود دارد. و زمانی که به درستی تشخیص داد که مسیر اصلاح مملکت در قانونگذاری صحیح است (هرچند  برخی نمایندگان در داخل مجلس شان چندانی برای تقنین قایل نبودند) صندلی را معطل خود نگه نداشت و صادقانه مسیر جدیدی برای خود انتخاب نمود.حضور او در مجلس ، قطعا بستر و نمادی برای بازتولید صدای محرومان و ضعفا در حکمرانی خواهد بود.

دکتر  نوین متخصص امور شهر و شهرسازی  است، یکی از موفق ترین  شهردارهای دوران اخیر تبریز بوده و مهمتر از همه او به خوبی با مساله سرمایه گذاری شهری آشناست. حضور او در مجلس، علاوه بر اینکه می تواند نقش مهمی در تصویب قوانین توسعه ای برای شهرها بخصوص کلان شهر  تبریز  داشته باشد، تسهیل گر رفت و آمد سرمایه گذاران فراملی به تبریز خواهد بود. هر دو کاندیدا  با ما زیسته اند هر دو با غم مردم غمگین و با شادی آنها شادی کرده اند.

از این نکته نیز نباید گذشت که هر دو اینها عسگر اسلام و انقلاب بوده اند ، البته نه در پشت جبهه، بلکه در خود میدان. اشاره به این نکته نیز مهم است که هر دو دل در گرو هویت شیعی-انقلابی و اصالت آذربایجانی خود داشته و هیچ نسبتی با اندیشه‌های فاشیستی ندارند.

من فکر می‌کنم حضور این دو در مجلس آتی می‌تواند نشانه  اظهار همان حس نارضایتی توسط مردم در کنار  تلاش آگاهانه و هوشمندانه ای برای صورت بندی جدید نیروهای سیاسی تبریز و استان باشد. فرصت‌هایی نظیر حضور آتی آیت الله آل هاشم در طرازهای ملی ، سکانداری استاندار جوان و با انرژی، بایستگی صورت بندی جدید و متفاوتی از روابط سیاسی را گوشزد میکند، این صورت بندی مهم و توسعه ای،  می‌تواند ثمره یک مشارکت هوشمندانه در روز جمعه باشد. ثمره‌ای بنام اراده جمعی برای توسعه آذربایجان.