بیانیه تشکل‌های انقلابی دانشگاه تبریز در پی اتفافات روز گذشته‌ی دانشگاه تبریز
بیانیه تشکل‌های انقلابی دانشگاه تبریز در پی اتفافات روز گذشته‌ی دانشگاه تبریز
تشکل‌های انقلابی دانشگاه تبریز ضمن دعوت از همه دانشجویان به خویشتن داری و پرهیز از رفتارهای هیجانی و احساسی که هیچ عایدی برای دانشجویان ندارد، هر گونه رفتار و شعار ساختارشکنانه و هنجارشکنانه را محکوم می‌کند.

به گزارش شمس، در متن این بیانیه آمده است:

در این سالهای بعد از انقلاب، اتفاقات ریز و درشت، تلخ و شیرین مختلفی در دانشگاه تبریز اتفاق افتاده است، اتفاقاتی پر از تجربه و عبرت. امروز نهم مهرماه نیز اتفاق تلخی دردانشگاه تبریز افتاد که به اختصار به شرح ذیل اعلام می گردد.

ساعت ۱۲:۰۰ ظهر تعدادی از دانشجویان در اعتراض به فوت خانم مهسا امینی در جلوی غذاخوری دانشگاه تبريز تجمع کرده و نسبت به این اتفاق ناگوار در قالب سوت، کف زدن و شعار، اعتراض خود را بیان کردند.

شعارهای دانشجویان که بعضا ساختارشکنانه و هنجارشکنانه و احساسات برانگیز بود به مدت سه ساعت ادامه داشت. در ابتدای تجمع اعتراضی، مسئولین بسیج دانشجویی دانشگاه از معترضین درخواست کردند که در فضای دوستانه و در محیطی آرام و مستدل گفت وگو کنیم که یکی از لیدرهای تجمع با کمال تعجب اعلام کرد: “قضیه ی ما فراتر از مهسا امینی است!!”

تجمع اعتراضی دانشجویان ادامه داشت تا جمعیت به سمت درب اصلی حرکت کرده و خواستار خروج از آن بودند. علیرغم تاکیدات موکد مسئولین حراست دانشگاه مبنی بر عدم خروج از دانشگاه که موجب درگیری با یگان ویژه خواهد شد، لیدرهای معترضین با پریدن از روی درب اصلی و تحریک دانشجویان و شکستن درب دانشگاه به محوطه خارج دانشگاه
حرکت کردند.

علیرغم اصرار و خواهش یک ساعته رئیس دانشگاه، مسئولین بسیج دانشجویی دانشگاه، دبیر تشکل جامعه اسلامی دانشگاه و مسئولین امنیتی استانداری مبنی بر بازگشت به محیط دانشگاه، دانشجویان معترض که میان شان نیز اختلاف نظر وجود داشت، در نهایت اقدام به ماندن در محوطه بیرون دانشگاه کردند که در این هنگام فرمانده یگان ویژه به دانشجویان ۵ دقیقه فرصت داد تا به داخل دانشگاه برگردند که با بی اعتنایی دانشجویان مواجه گشت و لیدرهای معترضین با شعارهای ساختارشکن، دانشجویان را بهماندن در بیرون دانشگاه تحریک کردند.

بعد از پایان پنج دقیقه، با اقدام یگان ویژه دانشجویان به داخل دانشگاه هدایت شدند که در این میان بعضی از دانشجویان نیز از ناحیه سر و پا مصدوم شدند. در مورد اتفاقات امروز، نکات زیر حائز اهمیت است:

۱- جای بسی تاسف است که محیط دانشگاه که بایستی بستری برای تضارب افکار و آرای مختلف باشد، تبدیل به محیطی شود برای کنش های هیجانی بدون منطق و استدلال، بگونه ای که علیرغم تاکید چندباره برخی از دانشجویان برای گفتگو، هر بار با بی توجهی لیدرها و هو کردن معترضین همراه شد.

۲- هر حرکت و اعتراضی ولو ساختارشکنانه در محیط دانشگاه نیازمند هدف و درخواست مشخص می باشد و بالتبع دانشجویان نیز در راستای همان اهداف، شعارها و گفته های خود را تنظیم و تدوین می کنند. در تجمع امروز نه تنها هدف مشخصی اعلام نشد بلکه شعارهای متفاوت سیاسی- فرهنگی مشحون از بی هدفی و بی برنامه‌گی لیدرهای معترضین بود.

۳- این رفتارهای هیجان زده بخصوص در روزی که با ثبت نام ورودی های جدید که بهمراه والدین خود به محیط دانشگاه آمده بودند بشدت مایه تاسف است، بخصوص آن جا که دانشجویان معترض با شعار “دوروب باخان بی غیرت” و یا “بی شرف” از خانواده هایی که از اتفاقات دانشگاه بی خبر و صرفا نظاره گر محیط بودند استقبال گرمی کردند!!

۴- سوء استفاده از احساسات دانشجویان توسط بعضی از لیدرهایی که اجازه بازگشت دانشجویان به داخل دانشگاه را ندادند، جای تامل است، چگونه می شود که ادعای دلسوزی برای دانشجویان را داشت و از طرفی نسبت به عواقب اقدامات ساختارشکنانه و هیجانی بی مسئولیت بود؟!

۵- با وجود آنکه در چندین نوبت بعضی از لیدرهای معترضین، به دنبال تحریک و درگیری با دانشجویان انقلابی در قالب شعارهای توهین آمیز در محوطه دانشگاه بودند که این حربه با هوشمندی نیروهای انقلابی دانشگاه شکست خورد.

۶- به نظر می رسد برخورد نیروهای یگان ویژه با دانشجویانی که علیرغم سردادن شعارهای هنجارشکن) بدون تخریب اموال عمومی و پرتاب اشیاء شعار می دهند، باید با اقتضائات محیط دانشگاه همراه باشد.

تشکل های انقلابی دانشگاه تبریز ضمن دعوت از همه دانشجویان به خویشتن داری و پرهیز از رفتارهای هیجانی و احساسی که هیچ عایدی برای دانشجویان ندارد، هر گونه رفتار و شعار ساختارشکنانه و هنجارشکنانه را محکوم کرده و اعلام می کند که آمادگی آن را دارد تا محیط امن و مطمئنی را در فضای گفتگو و منطق برای بیان افکار متفاوت در محیط دانشگاه آماده سازد تا همگان بتوانند نظرات خود را آزادانه بیان کنند.

بسیج دانشجویی دانشگاه تبریز

جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز

هیات شهدای گمنام دانشگاه تبریز

انتهای پیام /