احتمال خروج «بازار تاریخی تبریز» از فهرست میراث جهانی یونسکو
احتمال خروج «بازار تاریخی تبریز» از فهرست میراث جهانی یونسکو
انجمن متخصصان مرمت و حفاظت از بناهای تاریخی، با صدور بیانیه اعتراضی، ضمن اظهار تاسف از عدم مدیریت صحیح حفاظت از عرصه و حریم میراث جهانی بازار، نسبت به خروج این اثر شاخص از فهرست میراث جهانی یونسکو اظهار نگرانی کرده‌ است.

به گزارش شمس، در بیانیه انجمن متخصصان مرمت و حفاظت از بناهای تاریخی، با اشاره به اینکه بازار تاریخی تبریز در سال ۱۳۸۹ به عنوان یازدهمین میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌ است، متذکر شده‌است: پس از ثبت جهانی این مجموعه، امیدهای فراوانی جهت حفاظت از و صیانت از این میراث ارزشمند و بافت تاریخی اطراف آن (حرایم درجه ۱ و ۲) در دل دوستداران میراث فرهنگی این مرز و بوم به وجود آمد. اما امیدهای به وجود آمده، تبدیل به یاس شد. نه تنها از این میراث زنده، حفاظت اصولی صورت نگرفت، بلکه به واسطه عدم مدیریت یکپارچه و ضعف مانیتورینگ، شاهد ساخت‌وسازها و تعرضات گوناگون به عرصه و حریم این مجموعه جهانی شدیم.

انجمن متخصصان مرمت و حفاظت از بناهای تاریخی، در ادامه این بیانیه، آتش‌سوزی سرای ایکی‌قاپیلار را در ادامه حریق‌های یک دهه گذشته بازار مورد توجه قرار داده و تاکید کرده‌است: این نگرانی در میان کارشناسان و عموم دوستداران میراث فرهنگی وجود دارد که با ادامه روند کنونی، آسیب‌های بیشتری به وجود آمده و به واسطه عدم مدیریت صحیح حفاظت از عرصه و حریم میراث جهانی بازار، سازمان یونسکو با استناد به بند ب فصل چهارم کنوانسیون میراث جهانی، بازار تبریز را در لیست «میراث جهانی در معرض تخریب» قرار دهد و چه بسا نهایتاً آن را از فهرست ثبت جهانی خارج کند.

این انجمن در پایان، خواستار برداشتن گام‌های جدی برای مدیریت تخصصی پایگاه میراث جهانی بازار تبریز شده و برای جلوگیری از آسیب‌های پیش‌آمده، اعلام آمادگی کرده‌است.