وقتی حجاب گران می‌شود/ چادر کره‌ای و ژاپنی بر سر زنان ایرانی
وقتی حجاب گران می‌شود/ چادر کره‌ای و ژاپنی بر سر زنان ایرانی
شاید گرانی چادر مشکی بخشی از جنگ فرهنگی است تا چادر را از سر زنان ایرانی بگیرند و حمایت از تولیدکننده داخلی نه تنها به رونق اقتصاد کمک خواهد کرد بلکه این جنگ دشمن را نیز ناکام می‌گذارد.

فرهنگی شمس: حجاب محدود به چادر نیست و هر پوشیدگی حتی اگر در قالب چادر نباشد نیز مورد پذیرش اسلام است اما چادر کاملترین و ارزنده‌ترین نوع حجاب است که بسیاری از بانوان ایرانی بر اساس اعتقادات قلبی و باورهای دینی خودشان آن را انتخاب کرده‌اند؛ انتخابی که این روزها برای آنها بسیار گران تمام می‌شود!

چادر مشکی آماده ۴۰۰ هزار تومان، چادر مشکی مجلسی ۶۰۰ هزار تومان

روز گذشته برای خرید چادر مشکی روانه یکی از مراکزی شدم که سالیان سال است ملزومات حجاب به فروش می‌رساند تا چادر مشکی آماده‌ای انتخاب کنم. با توجه به پس زمینه ذهنی که از یک سال قبل داشتم انتظار داشتم با چادرهای حداکثر ۲۰۰ هزار تومانی مواجه شوم اما حدسم کاملا اشتباه بود!چادرهای مشکی آماده که هرکدام اسم و لقب خاصی دارند را نمی‌توان کمتر از ۳۰۰ هزار تومان پیدا کرد!

آنهایی که اندکی جنس متفاوت دارند و یا بر روی آنها کار شده است قیمتی بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان دارند ارقامی که دود از سر خریداران خارج می‌کند زیرا همین چادرها تا یک سال پیش در اوج گرانی ۲۰۰ هزار تومان بودند و حالا باید خریداران مبلغ ۲ برابری پرداخت کنند؛ خریدارانی که بیشتر از قشر متوسط و متوسط به پایین هستند و توان پرداخت چنین مبالغی را ندارند. حال هزینه چادر در کنار خریدهای معمولی است که خانم‌های غیرچادری دارند و این به منزله سنگ بزرگ جلوی پای خانم‌های چادری است.

این رقم‌ها در حالی است که قیمت پارچه چادر مشکی برای یک قواره نیز کمتر از ۴۰۰ هزار تومان نیست و با هزینه خیاطی نزدیک به ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان برای خانواده‌های چادر آب می‌خورد!

تولید چادر مشکی با توجه به حجم واردات به صرفه نیست

آقای عباسی یکی از کسانی است که در کار تولید پارچه است. وی در گفت‌وگو با خبرنگار شمس در خصوص چرایی عدم تولید پارچه چادر مشکی در کشور گفت: در حال حاضر تنها یک کارخانه فعال در کشور مشغول به تولید چادر مشکی است که با توجه به وجود مشکلات هر آن ممکن است ورشکسته شوند.

وی ادامه داد: واردات بی‌رویه چادر عرصه را برای تولیدکننده داخلی تنگ کرده و در حالیکه پارچه‌های وارداتی بسیار گران هستند نیز خریدار تمایل به چادر مشکی خارجی به دو دلیل دارد؛ اول اینکه با توجه به تبلیغات منفی خریداران دیدگاه منفی نسبت به کیفیت تولید داخل دارند و فکر می‌کنند که چادر داخلی خیلی زود بور می‌شود و دوم اینکه پیدا کردن چادر ایرانی در بازاری که واردات آن را قبضه کرده است مانند پیدا کردن سوزن در انبار کاه است و خانواده‌ها را خسته می‌کند.

این تولیدکننده پارچه با اشاره به سود هنگفت صادرکنندگان پارچه مشکی به ایران عنوان کرد: در نظر داشته باشید که از جمعیت ۸۰ میلیونی ایران ۴۰ میلیون نفر خانم باشند و بدون اغراق نیز در خانه هر ایرانی یک چادر مشکی وجود دارد و حتی خانم‌های غیرچادری نیز چادر مشکی برای برخی مراسمات پیدا می‌شود.

وی ادامه داد: خانم‌های چادری نیز حداقل سالانه یک چادر مشکی می‌خرند و این یعنی سالانه ۱۰ میلیون چادر چه به صورت آماده و چه به صورت پارچه قواره‌ای فروخته می‌شود که سود هنگفتی برای تولیدکنندگان عمدتا کره‌ای و ژاپنی دارد.

عباسی در خصوص مشکلات تولیدکنندگان داخلی نیز توضیح داد: با وجود واردات بی‌رویه روز به روز قیمت چادر مشکی افزایش پیدا می‌کند در حالیکه با حمایت دولت تولیدکنندگان داخلی می‌توان با قیمت بسیار کمتری پارچه چادر مشکی را تولید کرد.

وی افزود: شاید این گرانی چادر مشکی نیز بخشی از جنگ فرهنگی است تا چادر را از سر زنان ایرانی بگیرند و حمایت از تولیدکننده داخلی نه تنها به رونق اقتصاد کمک خواهد کرد بلکه این جنگ دشمن را نیز ناکام می‌گذارد.

بانوی ایرانی، شایسته بهترین‌هاست

شاید بخشی از صحبت‌های این تولیدکننده داخلی اصل مطلب باشد دشمنانی که هزینه‌های چند میلیارد دلاری برای مبارزه با عفاف و حیا زنان ایرانی را شروع کرده است این روزها چادر زنان را نشانه گرفته تا با بهانه‌هایی مانند گرانی چادر را از سر زنان بازکند اما زنان عفیف ایرانی شایسته بهترین‌ها هستند و باید هرچه زودتر دولت و مسئولان کشور فکری به حال این مساله کنند تا مبادا سالها بعد حسرت غفلت‌های امروز را بخوریم.

  • نویسنده : فرناز پورعباس