انگور ملکان در مسیر ثبت ملی/ جیب گشاد دلالان برای سود محصولات انگوریِ آذربایجان
انگور ملکان در مسیر ثبت ملی/ جیب گشاد دلالان برای سود محصولات انگوریِ آذربایجان
سود حاصل از فروش خوشه‌های طلایی رنگ شهرستان ملکان به جیب دلالان می‌رود و نبود قیمت تضمینی برای خرید انگور به این مشکلات دامن می‌زند.

اجتماعی شمس: ملکان، به شهر خوشه‌های طلایی معروف است، شهری که شغل اکثر مردمان آن، تولید انگور، کشمش و دوشاب است. شهری که به دلیل مرغوبیت نوع انگور تولیدی و تولیدبالای انگور، رتبه نخست استانی را دارد، با این حال، حاصل دسترنج کشاورزان تاکستان‌ها بیشتر به جیب دلالان می‌رود.

ساليانه بيش از ۲۵۰ هزار تن انگور از حدود ۱۱ هزار هكتار از باغات انگور اين شهرستان توليد مي‌شود كه ۹۵ درصد آن به كشمش كاليفرنی و تيزابی تبديل و به كشورهای اروپايی و حاشيه خليج فارس صادر می‌شود.

تعیین نشدن قیمت تضمینی و مشخصی برای انگور در بازار، یکی از مشکلات اساسی کشاورزان این منطقه است، تاکدارانی که از ابتدای سال تا فصل پاییز برای تولید انگور تلاش می‌کنند، با این حال این دسترنج، تنها کفاف امرار معاش کشاورزان را می‌دهد.

وحید پورقاسم، نماینده شهرستان ملکان در شورای اسلامی آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با شمس در خصوص مشکلات تاکداران ملکان اظهار می‌کند: متاسفانه قیمت تضمینی و مشخصی برای انگور در بازار تعیین نشده، سازمان صنعت، معدن و تجارت متولی این امر است که باید قیمت تضمینی برای این محصول در نظر بگیرد.

وی می‌گوید: سود حاصل از محصول انگور به جیب دلالان می‌رود، زحمت و تلاش تولید این محصول برای کشاورزان باقی می‌ماند، چندی نمی‌گذرد که دلالان با قیمت پایین اقدام به خرید انگور از تاکداران می‌کنند و از آنجایی که بازار اشباع می‌شود، کشاورز به ناچار حاصل دسترنج خود را با قیمت بسیار ناچیز به دست دلالان می‌سپرد.

ماینده شهرستان ملکان در شورای اسلامی استان با بیان اینکه متاسفانه علی‌رغم وجود باغات فراوان انگور در این منطقه، صنایع تبدیلی و تکمیلی مناسبی در اختیار کشاورزان نیست، تاکید می‌کند: باید صنایع تبدیلی و تکمیلی مناسبی برای بسته بندی و فرآوری مناسب محصولات انگور در شهرستان ایجاد شود تا با افزایش صادرات، رونق اقتصادی در این منطقه موجب شود.

انگور ملکان ثبت ملی می‌شود

محمد باقر خانی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار شمس اظهار می‌کند: اخیرا دوشاب، تهیه کشمش ملکان به سمت سنتی در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسیده است، در نظر داریم انگور ملکان را به ثبت ملی برسانیم، که به زودی شاهد ثبت ملی انگور ملکان خواهیم بود و در حال طی مراحل اداری است.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۱ هزار باغ انگور در ملکان وجود دارد، خاطرنشان می‌سازد: از باغات انگور ملکان، ۲۰ نوع انگور تولید می‌شود، با این حال در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی این شهرستان، ۹۰ نوع انگور ثبت شده است.

فرماندار ملکان در خصوص صادرات انگور و فرآورده‌های آن به کشورهای خارجی می‌گوید: تولیدات انگور و فرآورده‌های آن از شهرستان ملکان به اتحادیه اروپا، کشورهای آفریقا، لیبی، الجزایر، مصر و کشورهای حاشیه خلیج فارس، کانادا، روسیه و چین صادر می‌شود.

وی می‌افزاید: هر سال در این شهرستان، بیش از ۲۷۰ هزار تن انگور تولید می‌شود، سالانه ۹۰ هزار تن کشمش حاصل از انگور سلطانی نیز تولید می‌شود.

خانی با بیان اینکه ۲۰ واحد صنایع بسته بندی کشمش و محصولات انگور در این شهرستان فعال است، اعلام می‌کند: قطعا بعد از تولید هر محصول کشاورزی، دلالان وارد عمل می‌شوند و در خرید و فروش انگور ملکان نیز دلالان نقش دارند.

وی با بیان اینکه تولید انگور در این شهرستان به شیوه سنتی است، سود حاصل از تولید محصول تنها کفاف معیشت کشاورزن را می‌دهد، تاکید می‌کند: برای کاهش هزینه‌های تولید، و سودآوی بیشتر، کشاورزان باید شیوه سنتی خود را به شیوه نوین کشاورزی تبدیل کنند و  کشاورزی خود را مکانیزه کرده و از روش‌های آبیاری نوین بهره‌مند شوند.

فرماندار ملکان تاکید می‌کند: کشاورزان باید میزان استفاده از سموم و کود شیمیای را در تولید انگور کاهش دهند و به تولید محصولات ارگانیک روی بیاورند، تا در صادرات به کشورهای خارجی به دلیل استفاده از کود و سموم، محصولات عودت داده نشود.

انتهای پیام/

  • نویسنده : المیرا جلیلی