از قلب تبریز تا معبد مهر و گنبد سرخِ مراغه
از قلب تبریز تا معبد مهر و گنبد سرخِ مراغه
مراغه یکی از شهرهای تاریخی ایران است که آثار تاریخی زیبایی دارد. ۱۶ اردیبهشت به نام روز ملی مراغه نامگذاری شده است.

گروه اجتماعی شمس: یک روز به نام مراغه در تقویم کشور ثبت شده است تا شاید بتواند تاریخ و زیبایی این شهر را به تصویر بکشد و آن هم روز ۱۶ اردیبهشت است.

مراغه از جمله معدود شهرهایی است که اگرچه در زمره شهرهای بزرگی نظیر تبریز و اصفهان قرار نگرفته، اما اهمیت و نقش مهمی در تاریخ داشته است.

زیبایی‌های تاریخ و سرسبزی این شهر، نشان از پتانسیل بالایی برای گردشگری دارد که البته چندان توجهی به آن نشده است و جای کار بسیار برای معرفی این شهر وجود دارد. در روز ملی مراغه همراه شدیم با اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی تا شاید گوشه‌ای تاریخ و زیبایی این شهر به تصویر کشیده شود.

معبد مهر، به جای مانده از آئین مهرپرستی در دوره اشکانیان

اولین ایستگاه معبد مهر مراغه است که طبق گفته کارشناس میراث فرهنگی استان مردم محلی به آن اجاق می‌گویند.

معبد مهر یا اجاق که به مانده از دوره اشکانیان و ساسانیان می‌باشد، یکی از اصلی‌ترین خانقاه‌های آئین مهرپرستی بوده است و در دوره ایلخانی برخی خطوط و نقش و نگارهای اسلامی هم در آن حک شده است.

معبد مهر یکی از گنجینه‌های تاریخی مراغه است که نشان از قدمت چند هزار ساله این شهر و نشان از فرهنگ و تمدن مراغه در آن دوران دارد.

گنبد سرخ، اولین بنا به سبک آذری

مقصد دوم، گنبد سرخ یا قیرمیزی گنبد است که فاصله چندان طولانی با معبد مهر ندارد. آنگونه که کارشناس میراث فرهنگی اعلام می‌کند این بنا در سال ۵۴۲ هجری به دستور حاکم وقت ساخته شده است و اولین بنا به سبک آذری است.

برخی کارشناسان معتقدند این بنا قبل از رصدخانه مراغه برای تعیین روز، سال و ساعت استفاده می‌شده است و سوراخ‌های ایجاد شده در اضلاع مختلف به همین دلیل است.

گنبد سرخ، یکی از قدیمی‌ترین بناهای باقی مانده از دوره اسلامی در آذربایجان‌شرقی است که قطعا ارزش یکبار بازدید را دارد.

گنبد غفاریه، نقش و نگاری از جنس گٶی مچید

سومین مقصد بازدید، ما را به گنبد غفاریه می‌رساند؛ گنبدی که در کنار صوفی چای قرار دارد و این روزها حسابی خروشان است.

گنبد غفاریه، یک قرن بعد از گنبد سرخ بنا شده است و الگوی آن گنبد سرخ بوده است اما معماری آن بیشتر بر پایه کاشی‌کاری‌های آبی بوده است.

در خصوص نامگذاری این بنا، کارشناس میراث فرهنگی عنوان می‌کند که فردی به نام حسین غفاری ۳۰۰ سال بعد از دوره ایلخانی پس از بازگشت از حج در مراغه می‌ماند و مدارس و اماکنی برای اسکان فقرا می‌سازد. این بنا چون در آن محدوده بوده است به گنبد غفاریه مطرح می‌شود.

زیبایی و نقش و نگار گنبد غفاریه ما را بیشتر به یاد مسجد کبود تبریز با کاشی‌های زیبا و آبی رنگش می‌اندازد.

گنبد غفاریه که در کنار صوفی چای قرار دارد هم در زمره آثار تاریخی و هم گردشگری قرار دارد که محیط زیبایی را برای علاقمندان به دیدن شهر مراغه دارد.