۸۰ درصد تکدی‌گران و کودکان خیابانی اتباع خارجی هستند
۸۰ درصد تکدی‌گران و کودکان خیابانی اتباع خارجی هستند
کارشناس مسئول حوزه اجتماعی مرکز پژوهشگاه مجلس گفت: طبق برآوردها 80 درصد کودکان خیابان از اتباع هستند که بین آنها فراوانی افغانستانی‌ها و پاکستانی‌ها بیشتر است.

به گزارش شمس، حسام عزت‌آبادی، کارشناس مسئول حوزه اجتماعی مرکز پژوهشگاه مجلس اظهار کرد: در سفری که به آذربایجان‌شرقی داشتم و از چندین مرکز بازدید کردیم که اگر بخواهم وضعیت شهر تبریز را از لحاظ کودکان کار و خیابانی توضیح دهم باید گفت که تبریز یکی از شهرهای بسیار خوب در این موضوع است.

وی با بیان اینکه بنده از ۶ کلان‌شهر در ایران بازدید کردیم ولی تبریز بهترین الگوی مقابله، مواجه و مدیریت است، افزود: چند دلیل برای این موضوع وجود دارد که یکی از آنها خود مردم تبریز است که در رابطه با کودکان کار و خیابانی و کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست احساس مسوولیت می‌کنند.

کارشناس مسئول حوزه اجتماعی مرکز پژوهشگاه مجلس ادامه داد: مردم تبریز با احساس مسوولیت خود همیشه چند گام جلوتر از دولت و دستگاه‌های مرتبط هستند و پیشرو از همه اقدام می‌کنند.

وی گفت: موسسه خیریه فرزندان رحمت نیز یک موسسه خیریه بزرگ در زمینه ساماندهی کودکان کار است که با ایجاد گشت‌های شهری در سطح شهر و استان اقدام به شناسایی کودکان کار و خیابانی می‌کنند و سپس با هماهنگی دادگستری و بهزیستی اقدام به پذیرش این کودکان در موسسه خیریه فرزندن رحمت می‌کنند و در ادامه نیز این کودکان اگر نیاز به درمان باشند، درمان شده و سپس آموزش می‌بینند.

عزت‌آبادی دلیل دوم وضعیت خوب تبریز نسبت به کودکان کار و خیابانی را دور بودن این خطه از سرزمین از مهاجرت اتباع خارجی مثل افغانی‌ها و پاکستانی‌ها، گفت:  در حال حاضربیش از ۸۰ درصد تکدی‌گران و کودکان خیابانی شهرهایی مثل کرمان، شیراز، مشهد، تهران، ورامین و غیره از افغانستانی‌ها و پاکستانی‌هاست.

وی ابراز کرد: همگرایی بسیار بالای نهادهای مردمی با بخش دولتی و حاکمیتی در تبریز دلیل سوم وضعیت بسیار خوب تبریز در ساماندهی کودکان کار و خیابانی است.

کارشناس مسئول حوزه اجتماعی مرکز پژوهشگاه مجلس ادامه داد: حالا من اطلاعی از دیگر بخش‌های استان آذربایجان‌شرقی ندارم ولی حداقل این را می‌توان گفت که تبریز یک الگوی بسیار خوب در ساماندهی کودکان کار و خیابانی است.

وی افزود: بنده متد اجرا شده در تبریز را در تهران نیز پیشنهاد دادم چراکه یک کودک نه تنها خود بلکه خانواده‌اش نیز تحت پوشش قرار گرفته و آموزش‌های لازم برای توانمند شدن را می‌بینند.

عزت‌آبادی گفت: موسسه خیریه فرزندان رحمت در تبریز نیز یک موسسه الگو برای کل کشور است و متدی که آنها استفاده می‌کنند یک متد بسیار خوب و کارساز است به طوریکه این موسسه خودگردان است و صندوق و قبض ندارد و همچنین ایجاد محیط عالی و مناسب برای کودک و آموزش آنها منجر به همگراییف بالندگی و توانمندسازی آنها می‌شود.

وی ادامه داد: موسس خیریه فرزندان رحمت یک حلقه کامل را ترسیم کرده است که برای کودک پذیرفته شده از همان ابتدای پذیرش تا بزرگسالی برنامه وجود دارد.

عزت‌آبادی یادآور شد: در فرزندان رحمت ۶۳ کودک وجود دارد و مانند سایر موسسات خیریه هزاران کودک را تحت سرپرستی نگرفته است ولی همین ۶۳ کودک با بهترین شرایط و امکانات در حال رشد هستند.

پایان پیام/