۲۵۰۰ هکتار از باغات آذربایجان شرقی زیرکشت محصول پسته
۲۵۰۰ هکتار از باغات آذربایجان شرقی زیرکشت محصول پسته
رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به نیاز آبی کم پسته و نقش آن در اصلاح الگوی کشت حاشیه دریاچه ارومیه گفت: ۲۵۰۰ هکتار مساحت باغات پسته استان است که با توجه به نیاز آبی کم این محصول تلاش خواهیم کرد در کنار افزایش عملکرد در واحد سطح، آن را افزایش دهیم.

به گزارش شمس، اکبر فتحی در جشنواره برداشت پسته شهرستان اسکو، گفت: جشن برداشت محصول، سنت حسنه‌ای که از دیرباز در میان کشاورزان ما وجود داشته و در ابتدا یا انتهای برداشت محصولات به شکرانه نعمت‌های الهی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: پیش اط تدوین اصلاح الگوی کشت، به این دلیل که در حوضه آبریز دریاچه ارومیه قرار گرفته بودیم برای خود لازم دانستیم تا الگویی تعریف کنیم که بتوانیم سهم آب دریاچه ارومیه را بدهیم بنابراین محصولات با نیاز آبی کمتر برای کاشت در این حوضه آبریز تعریف کردیم که پسته، زعفران و کلزا از جمله این محصولات هستند.

وی با اشاره به اهمیت اجرایی شدن مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها و اصلاح الگوی کشت در دولت سیزدهم، عملکرد این دولت در زمینه انجام اقدامات بنیادین را تحسین کرد و افزود: روز دوشنبه با حضور معاون اول ریاست جمهوری و بعد از ۱۵ سال مغفول ماندن، الگوی کشت اصلاح شده توسط وزیر جهاد کشاورزی تدوین شده و با حضور مسئولان کشوری رونمایی خواهد شد و الگوی کشت هر استان بر اساس ظرفیت‌های موجود آن مشخص خواهد شد.

فتحی اهمیت جشنواره برداشت پسته اسکو را به علت واقع شدن در حوضه آبریز دریاچه ارومیه و نیاز آبی کمتر این محصول دو چندان توصیف کرد و گفت: اقدمات بسیار خوبی در زمینه اصلاح الگوی کشت در شهرستان اسکو انجام شده است که یکی از این اقدامات موثر جایگزینی پسته به جای باغاتی بود که نیاز آبی بیشتری داشتند .

وی سطح زیر کشت پسته کشور را ۵۰۰ هزار هکتار عنوان کرد که از این میزان ۲۵۰۰ هکتار در آذربایجان شرقی قرار دارد و سپس ادامه داد: از این میزان سطح زیر کشت پسته استان ۱۴۰۰ هکتار بارور و مابقی نهال است.

وی عملکرد پایین در واحد سطح را یکی از معضلات پسته در کشور دانست و گفت: ما در محصول پسته با آمریکا رقابت می‌کنیم و این کشور در جایگاه دوم در بازار پسته دنیا است و کشور ترکیه نیز با فاصله زیاد جایگاه سوم این محصول در بازارهای دنیا را دارد.

وی با اشاره به ناکافی بودن افزایش سطح زیرکشت به تنهایی برای حفظ جایگاه نخست پسته در دنیا، گفت: برای اینکه جایگاه برتر خود را حفظ کنیم باید از طریق تغذیه مناسب، مبارزه با آفات و اجرای اصول مهندسی در باغات عملکرد در واحد سطح را افزایش دهیم.

فتحی خود با اشاره به اراده دولت در خصوص سنددار کردن تمامی اراضی کشاورزی تا پایان دوره فعالیت خود گفت: کشاورزان باید از این فرصت استفاده کنند چرا که دولت و قوه قضائیه دریافت سند را تسهیل کرده و از سازمان امور اراضی می‌خواهد نهایت همکاری در این زمینه را با کشاورزان داشته باشد.

انتهای پیام/