کیانی: حرکت به‌سمت بوم‌گردی و ژئوتوریسم / ژئوپارک ارس ظرفیت منحصر به فرد برای جذب گردشگران داخلی و خارجی
کیانی: حرکت به‌سمت بوم‌گردی و ژئوتوریسم / ژئوپارک ارس ظرفیت منحصر به فرد برای جذب گردشگران داخلی و خارجی
مدیر عامل منطقه آزاد ارس: به‌دنبال این هستیم که بتوانیم از‌ گردشگری ‌خرید‌ به سمت بوم‌گردی، زمین‌گردی و ژئوتوریسم برویم، قطعا ثبت ژئوپارک ارس شروع ماجراست و مهم این است تا مردم محلی با ژئوسایت‌های پیش‌بینی شده آشنا شده و در این مسیر به اقتصاد محلی، استانی و کشوری کمک کنند.

به گزارش شمس، مجید کیانی در جشن بین‌المللی الحاق ژئوپارک ارس به شبکه جهانی یونسکو اظهار داشت: ارس با ۳۲ ژئوسایت جزو ژئوپارک‌هایی است که به ثبت جهانی رسیده است در تلاشیم تا این ظرفیت در ارس منجر به جذب گردشگر داخلی و خارجی شود.

وی ادامه داد: منطقه آزاد تجاری ارس تفاوت بارزی نسبت به سایر مناطق آزاد دارد و آنهم این است که سبد توسعه اقتصادی ارس متنوع است.

مدیرعامل منطقه آزاد ارس با یادآوری اینکه منطقه آزاد ارس در سال‌های گذشته موفق شده در حوزه صنعت کارهای خوبی انجام دهد، بیان داشت: تولیدات و صادرات در بخش‌های مختلف اعم از کشاورزی و مخصوصا گلخانه‌ها در بهترین شرایط قرار دارد به طوریکه منطقه آزاد ارس صاحب بزرگترین گلخانه هیدروپونیک صادراتی خاورمیانه است.

وی با تاکید بر اینکه محصولات صنعتی و کشاورزی ارس امروز به ۱۷ کشور صادر می‌شود، افزود: عوامل موثر صادراتی و تولیدی ارس موثر در توسعه خوشه صنعتی است، البته منطقه آزاد ارس در حوزه ترانزیت نیز از گذشته به علت قرارگیری در جاده ابریشم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است.

کیانی با اشاره به ظرفیت حوزه گردشگری، بیان داشت: این حوزه از جمله یکی از مهم‌ترین موضوعات منطقه است به طوریکه در سال‌های گذشته با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی مهم‌ترین مقصد گردشگری شمالغرب ایران بوده است.

وی با استناد به آمار وزارت میراث فرهنگی و گرشگری در خصوص انتخاب ارس به عنوان مهم‌ترین مقصد گردشگری شمال غرب کشور در نورورز ۱۴۰۲، متذکر شد: در حوزه گردشگری مقوله‌های تکمیل زیرساخت، معرفی و برندینگ ارس را در اولویت قرار داده‌ایم که از این میان پروژه ژئوپارک مهم‌ترین پروژه است که با همت کارشناسان داخلی به تایید مراجع بین‌المللی هم رسید.

مدیرعامل منطقه آزاد ارس گفت: تکمیل زیرساخت‌ها و تکمیل زنجیره خدمات و برندینگ ارس از برنامه‌های آتی منطقه آزاد ارس است که پروژه ژئوپارک ارس نیز در راستای برندینگ این منطقه بوده است.

کیانی خاطر نشان کرد: ژئوپارک ارس دومین ژئوپارک ایران بعد از قشم است و این موضوع شروعی برای فعالیت‌های گردشگری خواهد شد.

وی متذکر شد: استان آذربایجان‌شرقی ظرفیت بسیار خوبی دارد و با توجه بر اینکه رینک گردشگری استان در منطقه آزاد ارس قرار دارد از این‌رو باید از این ظرفیت به نحو مطلوب بهره ببریم.

مدیرعامل منطقه آزاد ارس بیان داشت: به‌دنبال این هستیم که بتوانیم از‌ گردشگری ‌خرید‌ به سمت بوم‌گردی و زمین‌گردی و ژئوتوریسم برویم، قطعا ثبت ژئوپارک ارس شروع ماجراست و مهم این است تا مردم محلی با ژئوسایت‌های پیش‌بینی شده آشنا شده و در این مسیر به اقتصاد محلی، استانی و کشوری کمک کنند.