پنج‌هزار نفر از کادر بهداشت و درمان آذربایجان‌شرقی به کرونا مبتلا شدند
پنج‌هزار نفر از کادر بهداشت و درمان آذربایجان‌شرقی به کرونا مبتلا شدند
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به ابتلای پنج هزار نفر از کادر بهداشت و درمان آذربایجان‌شرقی به کرونا،گفت: اغلب آن‌ها بدون عارضه‎ای خاص، بهبود یافته‌اند و تعدادی از آن‌ها هم به جمع شهدای مدافع سلامت پیوسته‌اند.

به گزارش شمس، روزبه رجایی روز دوشنبه در یک گفت و گوی خبری با اشاره به تاثیرگذاری اعمال محدودیت‌ها در کاهش آمار بیماران بستری کرونایی در آذربایجان شرقی و روند کاهشی بیماران ورودی به بیمارستان‌ها، اظهار کرد: این روند از حدود ۲۵ روز قبل آغاز شده و از هفته‌ گذشته، کمی بیشتر شده است.

وی افزود: تعداد بیماران بستری در بیمارستان، شاخص وزارت بهداشت برای بار بیماری کووید۱۹ بوده و تا بعد از ظهر روز گذشته، حدود یک هزار و ۱۰۰ بیمار در مجموع بیمارستان‌های آذربایجان شرقی، بستری هستند که از این تعداد ۲۸۱ نفر در بخش‌های ویژه بوده و ۱۳۳ نفر از آن‌ها وابسته به دستگاه تهویه‌ مکانیکی هستند.

رجایی با بیان اینکه آمار بستری روزانه در آبان ماه به بیش از ۳۰۰ نفر افزایش یافته بود، گفت: در آذر ماه به طور متوسط به ۱۵۰ تا ۱۷۰ نفر رسیده است و انتظار می‌رود آثار محدودیت‌های اعمال شده در نیمه‌ آذر ماه را طی هفته‌ پایانی آذر ماه و نیمه‌ اول دی ماه ببینیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز با تاکید بر اینکه هیچ دارو و درمان قطعی برای کرونا وجود ندارد، افزود: با این وجود، رفتار ویروس برای ما ثابت شده است، به طوری که هر بار با تشدید محدودیت‌های اجتماعی، تعداد بستری‌ها و مرگ و میرها به طور چشمگیری کاهش یافته است، اما هر بار که ساده انگاری و سهل انگاری کرده‌ایم، با افزایش موارد ورودی به بیمارستان‌ها و به تبع آن مرگ و میرها روبرو بوده‌ایم.

وی اضافه کرد: یک بار در فروردین ماه، سپس در تیر ماه و پس از آن در آبان ماه با افزایش تعداد بیماران بستری کرونایی مواجه بودیم که هر بار تعداد بیماران بستری نسبت به دفعات قبلی بیشتر بود؛ سفت و سخت بودن محدودیت‌ها سبب کاهش آمار بستری‌ها شد، هر چند اعمال محدودیت‌های مقطعی و کاهش آمار رضایت بخش است، اما برای تداوم کاهش آمار و کنترل بیماری محدودیت باید ادامه پیدا کند.

رجایی با بیان اینکه چیزی به نام ضریب اشغال تخت در مورد بیماران کرونایی نداریم، اظهار کرد: کل ظرفیت تخت‌های بیمارستان در آذربایجان شرقی بالغ بر هفت هزار تخت است.