پشت پرده فشار‌ها به سریال «گاندو» چه بود؟
پشت پرده فشار‌ها به سریال «گاندو» چه بود؟
«گاندو» به کارگردانی جواد افشار و تهیه‌کنندگی مجتبی امینی روایتگر داستان یک پرونده واقعی است که ماجرای آن به جیسون رضاییان، خبرنگار روزنامه واشنگتن‌پست برمی‌گردد.

به گزارش شمس، نمی‌شود صحبت از بیان واقعیت‌ها و روشنگری باشد، اما گروهی عاملان آن را تحت فشار قرار ندهند، همان‌طور که اغلب بیان حقایق به هر شکلی با تنش و تلاش برای سانسور آن همراه بوده و هست. این اتفاق به‌تازگی بعد از سریال‌های ملودرامی که در ماه رمضان روی آنتن رفتند، برای یکی از تولیدات فصل جدید سریال‌های تلویزیونی، یعنی «گاندو» رخ داده است. مجموعه‌ای پلیسی-امنیتی که آغاز آن با یکی از موضوعات جنجالی این روز‌ها یعنی آقازاده‌ها رقم خورد، ماجرایی که حرف آن مدام در محافل مختلف به‌خصوص بین مردم مطرح است و شاید در رسانه‌ای مثل تلویزیون تا الان کمتر به آن پرداخته شده بود.

پشت پرده فشار‌ها به سریال «گاندو» چه بود؟

«گاندو» به کارگردانی جواد افشار و تهیه‌کنندگی مجتبی امینی روایتگر داستان یک پرونده واقعی است که ماجرای آن به جیسون رضاییان، خبرنگار روزنامه واشنگتن‌پست برمی‌گردد، شخصی که ۲ مرداد ۹۳ به جرم جاسوسی بازداشت و ۲۶ دی ۱۳۹۴ آزاد شد. از همان روز‌های اول که خبر شروع شکل‌گیری این مجموعه منتشر شد، حواشی آن به واسطه موضوعی که مدنظر قرار داده بود و پرداختن به مفاسد اقتصادی بالا گرفت. این ماجرا با حضور رابعه اسکویی که پس از برگشتش به ایران، بعد از مدت‌ها در این مجموعه ایفای نقش کرد، شدت بیشتری یافت و در ادامه با شروع پخش آن باعث شد خیلی از بینندگان حتی از روی کنجکاوی هم که شده سری به آن بزنند.

در این بین نمی‌شود از ریتم و شروع جنجالی که «گاندو» به واسطه کارگردانی جواد افشار و تیم تولید آن رقم زده، برای جلب مخاطب گذشت، اتفاقی که باعث شد تا حساسیت‌ها نسبت به آن بیشتر شود و علاوه بر مردم مدیران و مسؤولان مختلف هم پای آن بنشینند.

در همین گیر و دار، شاهد بودیم که بعد از عدم پخش یکی از قسمت‌های مجموعه در پنجشنبه شب از شب بعد از آن، قسمتی به روی آنتن رفت که بعضی از اخبار از پخش آن با سانسور و نقد‌هایی که به آن وارد شده بود، حکایت می‌کردند.

پشت پرده فشار‌ها به سریال «گاندو» چه بود؟

اما این ماجرا از کجا شروع شد؟ اتفاقی که باعث شکل‌گیری حواشی مختلفی شد که ادامه این سریال را با ساختار و داستان اصلی که ترتیب داده بودند، تحت‌الشعاع قرار گیرد. در این چند قسمت پر سر و صدا، سریال از جایی به سراغ نشان دادن روابط جیسون رضاییان که در فیلم با نام مایکل‌هاشمیان مطرح است با مسؤولان بود. قسمت‌هایی که به گفته یکی از عوامل مجموعه در ادامه می‌بینیم که جیسون در آن در نشست‌های مقامات کشوری، از ریاست جمهوری گرفته تا وزارتخانه‌ها و… شرکت و به واسطه همین رفت و آمد‌ها با خیلی‌ها ارتباط برقرار می‌کند؛ کسانی که از آشنایان مسئولان به حساب می‌آیند و به نام آن‌ها اقداماتی انجام دادند که در این داستان کم و بیش قرار است به آن‌ها پرداخته شود.

شروع فشار‌ها

درست در همین نقطه است که با شروع پخش این قسمت‌ها،انتقاد به عوامل هم افزایش پیدا می‌کند و باعث می‌شود تا پخش گاندو، متوقف شود. این که انتقادات و از کجا آب می‌خورد، سؤالی بود که باعث شد تا ما به سراغ آن برویم.

افشار از فشار‌ها به گاندو می‌گوید
جواد افشار هم در گپ کوتاهی که با ما در این رابطه داشت، بیان کرد: با وجود تغییراتی که در قسمت‌های اخیر اتفاق افتاد، به نظر من هنوز زود است که درباره آن مفصل حرف بزنیم، چون هنوز اتفاق جدی نیفتاده است و می‌توانیم با وجود همین ماجرا‌ها جلو برویم، اما اگر در ادامه با شدت و جدیت بیشتری این مسائل ادامه پیدا کنند و فشار‌های موجود بیشتر از آنچه که معقول است وارد شود، طبیعتا بازخورد‌های خوبی به‌دست نمی‌آید. او ادامه داد: باز هم تاکید می‌کنم که تا الان هنوز مشکل مهمی ایجاد نشده است، با این حال همه باید در این زمینه سعه‌صدر داشته باشند و نباید فراموش کرد که فساد هر کجا که باشد باید آن را ریشه‌یابی و با آن برخورد کرد.

افشار اضافه کرد: این سریال هم مطالبه مردم است و در اندازه‌ای که در جهت منافع ملی باشد جلو رفته است. امیدوارم که همه دوستان و مقامات این سعه صدر را داشته باشند و اجازه دهند که سریال مسیر خودش را برود. مطمئنا ما همه جوانب را رعایت کرده‌ایم و به هیچ وجه با جایگاه افراد و شخصیت‌های مهم و شریف مملکت که تأثیرگذار هم هستند، کاری نداریم.

پشت پرده فشار‌ها به سریال «گاندو» چه بود؟

این کارگردان در آخر هم با اشاره به همکاری شبکه با این سریال یادآور شد: ما از رئیس سازمان جناب آقای علی‌عسکری و مدیریت شبکه سه به دلیل همکاری و درایت خوبی که دارند، بسیار ممنون هستیم. اکنون با وجود صحبت‌ها و فشار‌هایی که تا الان تا حدی گریبان این سریال را گرفته است، باید دید که گاندو تا کجا می‌تواند روایتگر این داستان پرهیاهو و حساس باشد.

  • منبع خبر : جام جم