پرداخت تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان آسان‌تر شود
پرداخت تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان آسان‌تر شود
استاندار آذربایجان شرقی بر تسهیل شرایط پرداخت تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان از سوی دستگاه‌های مسئول و بانک‌های عامل تاکید کرد.

به گزارش شمس، عابدین خرّم روز سه شنبه در جلسه کارگروه اشتغال و بازار کار استان، اظهار کرد: عدم ورود فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به بازار کار، یکی از دلایل پایین بودن بهره‌وری در بخش تولید است و برای حل این مشکل، باید شرایط اشتغال نیروهای مستعد و تحصیل‌کرده را آسان کنیم.

وی افزود: دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه باید به سمت مولد بودن و حضور فعال در بخش تولید هدایت شوند که دولت در این زمینه نقش حمایتی دارد و دستگاه‌های مسئول باید از مراکز فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کنند.

وی با بیان اینکه متاسفانه فرهنگ کار در جامعه تضعیف شده است، افزود: نیازمند فرهنگ‌سازی و کار جمعی در این زمینه هستیم و برای این کار، باید شیوه‌نامه تبلیغ فضای کسب‌وکار در مدارس و دانشگاه‌ها را طرح‌ریزی کنیم.

استاندار آذربایجان شرقی بر ثبت عملکرد دستگاه‌ها در سامانه ملی رصد اشتغال تأکید کرد و از اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواست تا ماهانه گزارش عملکرد دستگاه‌ها را تهیه کند.

خرم همچنین بر فعال‌سازی کارگروه اشتغال در شهرستان‌ها، تلاش مضاعف دستگاه‌ها و بانک‌های عامل برای جذب تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری و تسهیلات مشاغل خانگی با اولویت مناطق محروم، تقویت کسب‌وکار و اشتغال پایدار در مناطق مرزی با استفاده از ظرفیت‌های تجاری این مناطق، تشکیل کمیته اشتغال و کارآفرینی ایثارگران و تهیه گزارش جامع و شفاف از وضعیت نیروی کار استان تأکید کرد.

نرخ بیکاری استان در بهار امسال ۷.۸ درصد بود

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی هم در این جلسه نتایج جمع‌بندی نیروی کار استان در سال ۱۴۰۰ را که توسط مرکز آمار ایران تهیه شده است، تشریح کرد و گفت: براساس شاخص‌های مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری استان در سال ۱۴۰۰ با ۰.۴ درصد کاهش نسبت به سال ۱۳۹۹، به ۷.۶ درصد رسیده که پایین‌تر از نرخ بیکاری کشور است.

حسین فتحی با اشاره به اینکه نرخ بیکاری در میان زنان استان بیشتر از مردان است، افزود: نرخ بیکاری در میان جوانان ۱۵ تا ۳۴ سال استان، ۲۱ درصد و در میان فارغ‌التحصیلان دانشگاه، ۱۶.۷ درصد است و ۶۸ درصد از بیکاران استان را فارغ‌التحصیلان تشکیل می‌دهند.

وی همچنین نرخ بیکاری استان در بهار سال جاری را ۷.۸ درصد اعلام کرد و گفت: امسال سهم استان برای ایجاد اشتغال، نزدیک به ۴۶ هزار نفر است که در چهار ماه گذشته از سال بیش از ۱۵ هزار شغل جدید در سامانه ملی رصد اشتغال ثبت شده است.

در این جلسه گزارش عملکرد جذب تسهیلات مشاغل خانگی و تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری استان در سال ۱۴۰۰ ارائه و درخصوص نحوه جذب باقی‌مانده این تسهیلات بحث و تبادل نظر شد.

انتهای پیام /