پدر علم اطلاعات و دانش شناسی ایران درگذشت
پدر علم اطلاعات و دانش شناسی ایران درگذشت
پروفسور دکتر علی بیک زاده شکویی، پدر علم اطلاعات و دانش شناسی ایران دار فانی را وداع گفت.

به گزارش شمس، پرفسور شکویی یکی از چهره های شاخص رشته روان شناسی و کتابداری ایران بود که اول تیرماه در منزل شخصی خود در تبریز در سن هشتاد سالگى به دیار باقی شتافت و امروز در قطعه هنرمندان وادی رحمت به خاک سپرده شد.

شادروان علی بیک زاده شکویی برادر زنده یاد پروفسور حسین شکویی پدر جغرافياي ایران در سال ۱۳۱۹ه ش در شهر تبریز متولد شد. در دبیرستان جزو دانش اموزان ممتاز بود. در نوزده سالگی وارد دانشگاه تبریز شد و در رشته علوم تربیتی و روان شناسى لیسانس گرفت و سپس تا پروفسوری مدارج علمی را طی کرد.

در دهه ۵۰ به کسوت استادى دانشگاه تبریز درآمد و سالهای سال در تربیت دانشجویان و محققان رشته علوم تربیتی وروانشناسی نقش موثری داش.و هم اکنون اکثر دانشجویان وی در کسوت اعضاء هیئت علمی دانشگاهای معتبر کشور حضور دارند.

در سال ۶۶وزار ت علوم وآموزش عالی وقت پروفسور علی شکویی را به دانشگاه تهران منتقل کرد و با تدریس این فرزند علم و ادب تبریز در دانشكده روان شناسی دانشگاه تهران رونق خاصی گرفت. وی علاوه بر تحقیق وپژوهش و استاد راهنمای دهها دانشجوی دکترا به دانشگاه های معتبر تهران دعوت شد و برای اولین بار رشته دکتری کتابداری و اطلاع رسانی را در ايران تاسیس کرد.

وی سالها مدیر گروه این رشته در دانشگاه های تهران بود. وی به پاس یک قرن تدریس و پژوهش به عنوان چهره ماندگار علمی کشور نشان درجه یک علمی را از دست رییس جمهور وقت گرفت.

وی یک دهه پیش در تهران سکته مغزی کرد و به زادگاه خود باز گشت.

از این استاد بزرگ دهها مقاله علمی و پژوهی و بیش از ۱۵جلد کتاب و ترجمه کتب معتبر دانشگاهي به یادگار مانده است.