وجود ۱۶۰ هزار نفر معلول در آذربایجان‌شرقی /معلولیت محدودیت نیست، تجسم اراده است
وجود ۱۶۰ هزار نفر معلول در آذربایجان‌شرقی /معلولیت محدودیت نیست، تجسم اراده است
طبق گفته مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی، 160 هزار نفر معلول در آذربایجان شرقی وجود دارد، با این حال معلولیت محدودیت نیست، بلکه تجسم اراده است، اراده کسانی که علی رغم معلولیت، برای زندگی خود تلاش می کنند.

به گزارش شمس، با اعلام روز جهانی معلولین توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۱۹۹۲میلادی، بارقه امید تازه‌ای در روح و روان آحاد این جامعه دمیده شد. هدف از برگزاری این روز تعمیم شناخت جوامع و اقشار مردم از نیازها و فعالیت‌های معلولین و نیز آشنا شدن خود معلولین نسبت به حقوق مادی و معنوی خودشان بود، تا با ارایه راه‌کارهای مناسب موانع و آسیب‌های موجود رفع شود.

معلولان باید فرصت یابند تا استعدادهای خلاق هنری و فکری خود را رشد داده و آن را نه تنها برای منافع خود، بلکه برای غنی‌سازی جامعه به کار گیرند. به این منظور، باید دسترسی آنان برای مشارکت در فعالیت‌های فرهنگی تضمین شود. برخی از افراد معلولیت‌های خود را پایان فعالیت‌های زندگی می‌دانند و منتظر فرا رسیدن روز موعود هستند از جمله عده‌ای که در حوادث و یا سایر دلایل خاص دچار معلولیت جسمانی شده اند اما تلاش جمعی از معلولین در راستای کسب علم و فتح قله‌های موفقیت و افتخار حاکی از این موضوع است که معلولیت به هیچ عنوان محدودیت نیست و نخواهد بود چرا که در اوج محدودیت و معلولیت در جوارح بدن باز هم کسانی هستند با اعتماد بنفس و تلاش گسترده از دریچه‌های امید زندگی عبور کرده و اکنون علاوه بر تاثیرگذاری مثبت در جامعه به دنبال تحقق اهداف بلند و خدمت به مردم هستند.

قشرمعلولان بیشترین آسیب را با تحریم آمریکا به خود دیده اند

محسن ارشدزاده، مدیرکل بهزیستی استان آذربایجان شرقی در مراسم گرامیداشت روز جهانی معلولان ضمن گرامیداشت روز جهانی معلولین با بیان اینکه ۱۶۰ هزار نفر معلول در آذربایجان‌شرقی وجود دارد، تصریح کرد: به همت تشکل‌های معلولین تلاش کردیم در مناسب‌سازی، فضای اداری و عمومی کارهایی انجام دهیم، چرا که این افراد حق زندگی و حق حیات و بهره‌مندی از فرصت‌ها و عرصه‌های زندگی را دارند و این وظیفه همگانی است تا در مدیریت شهری این افراد لحاظ شوند.

وی افزود: افراد معلول در تمام عرصه ها توانمندی های خود را نشان داده اند و در رشته ها و دانشگاه های عالی مشغول تحصیل هستند.

مدیرکل بهزیستی استان گفت: کشور ما حقوق معلولین را به رسمیت شناخته است و این موضوع در مجلس شورای اسلامی نیز به تصویب رسیده است.

وی اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی به افراد آسیب پذیر جامعه مخصوصا افراد دارای معلولیت توجه ویژه ای قائل است. دولت در اوایل سال ۱۳۹۶ میزان مستمری مددجویان و معلولین را چهار و نیم برابر افزایش داد.

ارشدزاده درباره تحریم ظالمانه آمریکا خاطرنشان کرد: این قشر بیشترین آسیب را با تحریم آمریکا به خود دیده اند اما با هوشیاری دولت و مسئولین، کمک هزینه هایی به معلولان و مددجویان تعلق یافت.

وی گفت: طی یک سال گذشته حدود ۸۲ مرکز تخصصی توانبخشی برای ارائه خدمات تخصصی مورد نیاز معلولین استان در استان تاسیس شده است و حدود ۷ هزار نفر از این مراکز استفاده میکنند. همچنین ۳۶ مرکز شبانه روزی برای افرادی که نیاز به نگهداری شبانه روزی دارند فعال است و حدو ۳ هزار نفر از مراکز استفاده میکندد.

وی درباره مسکن معلولان افزود: حدود ۴۰۰ هزار مسکن در استان برای معلولین اختصاص یافته است.

شهرام دبیری، رئیس شورای شهر تبریز در مراسم گرامیداشت روز جهانی معلولین گفت: معلولیت، محدودیت نیست زیرا آمار نشان میدهد بسیاری از دانشمندان بزرگ دنیا، معلول بودند

وی اعلام کرد: معلولان در تمام عرصه های فرهنگی، علمی، هنری و ورزشی موفق بوده اند و حتی شاهد هستیم در سال های اخیر، معلولین کشورمان در عرصه های جهانی افتخار آفرینی کرده اند.

رییس شورای شهر تبریز بزرگترین وظیفه مسئولین در قبال معلولان را اشتغال زایی دانست و گفت: ایجاد شغل برای معلولین بسیار حائز اهمیت است زیرا فرد معلول احساس خواهد کرد برای جامعه خود مفید واقع شده است.

وی اظهار کرد: معلولیت مانعی برای فعالیت شما در جامعه نمیباشد و باید افراد معلول در عرصه های سیاسی، اجتماعی،هنری و ورزشی حضور پررنگ داشته باشند.

Image result for ‫معلولان‬‎

یکی از معلولین حاضر در مراسم در گفت و گو با خبرنگار شمس گفت: معلولیت مانعی برای انجام کارهایم نیست، بسیاری از معلولین با استعدادی هستند که در عرصه های اجتماعی بسیار مفید واقع شده اند.

وی درباره مشکلات معلولان اظهار کرد: نبود اتوبوس ویژه معلولین و نامناسب نبودن پیاده رو خیابان ها از مشکلات عمده ما است.

  • نویسنده : معراج آذری