موقوفات ربع رشیدی در ۸ استان کشور و ۶ کشور به عنوان بزرگ‌ترین موقوفه ثبت جهانی
موقوفات ربع رشیدی در ۸ استان کشور و ۶ کشور به عنوان بزرگ‌ترین موقوفه ثبت جهانی
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان آذربایجان‌شرقی از موقوفات ربع رشیدی به عنوان بزرگ‌ترین موقوفه ثبت جهانی شده یاد و گفت:این موقوفه علاوه بر تبریز در شهرستان‌های دیگر استان و هشت استان از جمله کرمان و رفسنجان و 6 کشور از جمله سوریه، عراق و ترکیه زمین‌های وقفی دارد و دو نیت مهم این موقوفه علم الادیان و علم الابدان است.

به گزارش شمس، حجت الاسلام و المسلمین سیدشهاب الدین‌حسینی امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران به مناسبت دهه وقف اظهار داشت: موقوفات ربع رشیدی بزرگ‌ترین سرمایه علمی و پزشکی و ثبت جهانی شده در استان است که با احیای آن کارهای مهمی در استان به وقوع خواهد پیوست.

وی گفت: موقوفات خواجه رشید الدین فضل‌الله همدانی معروف به موقوفات ربع رشیدی بزرگ‌ترین موقوفه در کشور است که وقف نامه آن هم به ثبت جهانی رسیده است.

حسینی افزود: این موقوفه علاوه بر تبریز در شهرستان‌های دیگر استان و هشت استان از جمله کرمان و رفسنجان و ۶ کشور از جمله سوریه، عراق و ترکیه نیز زمین‌های وقفی دارد و دو نیت مهم این موقوفه علم الادیان و علم الابدان است که با احیای این موقوفه عظیم می‌توانیم کمک‌های مالی خوبی از محل نیات این موقوفه به حوزه‌های علمیه، دانشکده‌های الهیات و علوم پزشکی انجام دهیم.

وی خاطرنشان کرد: از ۷۶۰ سال پیش تاکنون ربع رشیدی بزرگ‌ترین موقوفه در سطح جهان است که رشید الدین فضل الله همدانی به عنوان اولین واقف در این دیار، امر خداپسندانه وقف را در گسترش علم آغاز کرد.

گزارش فارس حاکی است، قرن هشتم هجری ( قرن سیزدهم میلادی ) شهر تبریز ( پایتخت آن زمان کشور پهناور ایران ) شاهد گشایش بزرگترین مجتمع علمی، آموزشی وقفی و دانشگاه علوم پزشکی عصر خویش، به نام ” رشیدی ” بود.

“ربع رشیدی” به همت خواجه رشیدالدین فضل الله همدانی، وزیر غازان خان و یکی از دانشمندان و نویسندگان برجسته آن عصر در شمال شرق تبریز بنیان نهاده شد و با جذب دانشمندان، علما و اطبای ممتاز و اربابان حرف و هنرمنداد ماهر از اقصی نقاط کشور و جهان، این مرکز به صورت یک مجتمع دانشگاهی و علمی وقفی بین المللی درآمد.

مجتمع بسیار بزرگ مسکونی بود که از محله های گوناگون، خیابان ها، کوچه ها و مکان های رفاهی و اقتصادی از جمله بیست و چهار کاروانسرای رفیع، هزار و پانصد کارگته صنعتگری، سی هزارخانه، تعداد زیادی باغ، آسیاب، حمام ، کارخانه شعربافی، رنگرزی، کاغذسازی و یک دارلضرب، در ارتباط با مراکز آموزشی ربع رشیدی و جهت رفاه ساکنین شهرستان رشیدی تشکیل یافته بود.