میدان در دست کیست؟!
میدان در دست کیست؟!
گذری در سطح شهر تبریز نشان می‌دهد که تبلیغات میدانی بیشتر در دست نامزدهای احتمالی برای جایگاه‌های چهارم تا دهم است.

گروه سیاسی شمس: چند روزی از آغاز تبلیغات انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی گذشته است و مشاهدات میدانی نشان می‌دهد حال و هوای این روزهای تبریز با انتخابات دوره‌های گذشته تفاوت دارد.

در باب تبلیغات میدانی چیزی که بیشتر از همه به چشم می آید و به نوعی برخلاف ادوار قبل خودنمایی می‌کند، گستردگی تبلیغات میدانی چهره‌های مطرح و آشنا برای مردم است. در حالیکه در دوره‌های قبل سطح شهر تبریز از بنرِ چهره‌های ناآشنا پر می‌شد اما در این دوره قریب به ۹۰ درصد بنرها مربوط به نمایندگان فعلی یا دیگر چهره‌های مطرح و آشنا برای مردم تبریز است.

موضوع جالب دیگر کمرنگ بودن تبلیغات میدانی برخی نامزدهای مطرح انتخاباتی است؛ جالب است که در سطح شهر تبلیغات چندانی از دو نامزد رای اولی احتمالی در تبریز یعنی روح الله متفکر آزاد و مسعود پرشکیان دیده نمی‌شود.

در این میان رقابت انتخاباتی و حتی تبلیغاتی در سطح شهر مربوط به افرادی است که جایگاه احتمالی چهارم تا دهم برای آنها تصور می‌شود. از بین چهره‌های مطرح که برای کرسی انتخابات مجلس رقابت می‌کنند علی آجودان زاده، علیرضا منادی، محمدرضا میرتاج‌الدینی و محمدحسین فرهنگی بیشترین تبلیغات میدانی را به خود اختصاص داده‌اند.

البته در این میان نامزدهای انتخابات مجلس بیش از دوره‌های قبل از فرصت حضور در شبکه‌های مجازی استفاده کرده‌اند و به نظر می‌رسد بخشی از کمرنگ شدن تبلیغات میدانی برخی افراد این مسئله باشد.

مسئله قابل توجه دیگر عدم استقبال نامزدهای انتخاباتی از شبکه‌های تلویزیونی انتخاباتی است که علی‌رغم هزینه‌های گزاف برای آماده‌سازی و ادعای مدیرکل صداوسیمای آذربایجان‌شرقی در خصوص مخاطب ۴۰ درصدی این شبکه‌ها، خبری از جذب مخاطب نیست و به همین دلیل هم نامزدهای انتخاباتی روی خوشی به آن نشان ندادند.

برخی نامزدهای انتخاباتی هم در این بین حضور در میان اقشار مختلف مردم به ویژه برگزاری جلسات در مساجد و حتی خانه‌ها را به تبلیغات بنری و پوشتری در سطح شهر ترجیح داده‌اند.

چیزی که در مجموع می‌توان به آن اشاره کرد این است که هزینه‌های تبلیغاتی بیشتر کاندیداها از حوزه تبریز، اسکو و آذرشهر به مراتب بسیار کمتر از ستادهای تبلیغاتی در شهرستان‌ها است و این نکته هم در جای خود جالب توجه است.