ظرفیت‌های ارس باید شناسانده شود/ ثبت جهانی شروعی بر تحولات گردشگری منطقه
ظرفیت‌های ارس باید شناسانده شود/ ثبت جهانی شروعی بر تحولات گردشگری منطقه
شالبافیان متذکر شد: عدم شناخت منطقه یک ایرادی است که بر گردشگری این منطقه اثرگذار بوده است.

به گزارش شمس، علی‌اصغر شالبافیان در جشن الحاق ژئو پارک ارس به شبکه ژئوپارک جهانی یونسکو گفت: ثبت جهانی ژئوپارک ارس (الحاق ژئوپارک ارس به شبکه جهانی ژئوپارک‌ها) یک اتفاق مبارکی است که تحولات گردشگری در منطقه ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه این موضوع یک روند ۱۰ ساله را طی کرده است، ادامه داد: ثبت ژئوپارک ارس آغاز کار است در واقع ثبت‌های جهانی به معنای آغاز فرآیندی برای بهره بردن از منافعی در گرو ثبت است

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یادآور شد: منطقه آزاد ارس در گذشته نیز از مزیت ثبت جهانی‌ بهره‌مند بوده است؛ در شهریور سال گذشته ثبت چند کاروانسرا و جنگل‌های ارسباران در یونسکو مطرح شده که می‌تواند برای این منطقه موثر باشد.

وی خاطر نشان کرد: توزیع زمانی سفرها یک ایراد بزرگ و مشکل کل کشور است که دولت سیزدهم برای ساماندهی تعطیلات تصمیم‌گیری کرده و به صورت لایحه در اختیار مجلس قرار داد تا با کارهای کارشناسی اعم از دو روزه شدن تعطیلات آخر هفته بتوان این نقص را جبران کرد.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری متذکر شد: عدم شناخت منطقه یک ایراد دیگر است؛ اخیرا این منطقه میزبان دفاتر مسافران گردشگری بود که آنها ابراز شگرفی از برخی جاذبه‌های استان می‌کردند.

شالبافیان خاطر نشان کرد: گردشگری خارجی محدود در دو محور زیارتی و استان‌های مرکزی کشور است که به عنوان جاذبه تاریخی شناخته می‌شوند.

وی بیان کرد: یکی از نکاتی که باید تقویت بشود و وزارتخانه نیز آماده ایفای نقش بوده معرفی است، تورهای آشناسازی ذینفعان این حوزه نیز می‌تواند در این راه موثر باشند.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیان کرد: دولت سیزدهم در قالب لایحه برنامه هفتم توسعه دولت رویکرد خود را نشان داد و برای اولین بار فصل مستقلی را آورد و احکامی که بتواند زمینه‌ساز حضور بخش خصوصی را داشته باشد، را تقویت کرد.