قطع درختان زراعی بلامانع است/ نباید هر درخت قطع شده‌ای را به پای ارسباران نوشت
قطع درختان زراعی بلامانع است/ نباید هر درخت قطع شده‌ای را به پای ارسباران نوشت
الله‌قلیزاده قطع درختان زراعی را جهت تامین نیاز صنایع بلامانع دانست و مخالفت مردم با قطع درختان جنگلی ارسباران را معقول اعلام کرد.

قلی الله‌قلیزاده در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی شمس در پاسخ به این سوال که آیا با قطع درختان ارسباران برای تامین نیاز صنایع موافق است، ابراز داشت: بحث موافقت و مخالفت نیست چون ما برای خود ضابطه و چارچوبی داریم؛ با این حال کسی نمی‌تواند با قطع درختان جنگل کسی موافق باشد و این درختان به عنوان سرمایه ملی بایستی حفظ شوند.

وی جنگل‌های ارسباران را منحصر به فرد خواند و تصریح کرد: در منطقه آذربایجان‌شرقی شاهد رشد درختانی هستیم که از نظر ژنتیکی جزو گونه‌های نادر به شمار می‌آیند و قطع آن‌ها فاجعه تلقی می‌شود.

نماینده کلیبر با بیان اینکه نباید تمام تصاویر حمل و نقل درختان قطع شده را به پای ارسباران نوشت، متذکر شد: برخی مزارع به کار زراعت درخت می‌پردازند و معیشت‌‌شان از این طریق می‌گذرد لذا باتوجه به نیاز کشور به کاغذ و صنایع چوبی نبایستی مانع قطع درختان زراعی و در اصطلاح محلی درختان “قلمی” شد.

وی اعتراض مردم به قطع درختان جنگلی را به‌حق دانست و اذعان کرد: منطقه‌ی ارسباران بسیار وسیع است و چند شهرستان استان را شامل می‌شود لذا هیچ بعید نیست در این میان عده‌ای سودجو بدون مجوز روی به قطع درختان جنگلی بیاورند اما بعضاً در رسانه‌ها نیز بدون بررسی صحت و سقم ماجرا عنوان می‌شود تمام درختان قطع شده متعلق به ارسباران است.

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اظهارات استاندار آذربایجان‌شرقی و رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مبنی بر اجرای طرح اصلاح باغات و مزارع، توضیح داد: نهادهای ذی‌ربط در مناطق روستایی به قطع درختان پوسیده و بیمار به‌شرط کاشت نهال جایگزین مجوز داده‌اند و در فصل بهار نیز هیچ مجوزی صادر نمی‌شود.

وی با تاکید بر اینکه تاکنون برای تغییر کاربری مجوزی صادر نشده است، عنوان کرد: اگر برای تغییر کاربری مجوزی صادر شود چهره‌ی منطقه عوض می‌شود همانطور که چهره مناطق باغمیشه و حکم‌آباد تبریز را با قطع بی‌رویه درختان و احداث منازل مسکونی عوض کردند.

انتهای پیام/