قطع ۲۳ هزار اصله درخت جنگلی در ارسباران توسط مس سونگون
قطع ۲۳ هزار اصله درخت جنگلی در ارسباران توسط مس سونگون
طبق اظهارات مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی، مجتمع مس سونگون به دنبال اجرای برنامه‌های توسعه‌ای، اکتشافاتش را تا جنگل‌های ارسباران و قطع ۲۳ هزار اصله درخت جنگلی در این جنگل پیش برده بود که این اقدام با واکنش تند این اداره کل و ورود دستگاه قضا و توقف عملیات روبرو شد.

به گزارش شمس، رحیم مهردادی در گفت‌وگو با خبرنگاران با اعلام این مطالب، گفت: توقف عملیات از مهر ماه سال جاری اتفاق افتاده، اما دوست داشتیم این اتفاق بدون رسانه‌ای شدن روندش را طی کند، چرا که ما اهل جنجال نیستیم و با کسی هم مشکل شخصی نداریم.

وی اضافه کرد: من با اشتغال مخالف نیستم و ماهیت معدن‌کاری هم طوری است که باید اکتشاف کند، در مورد این مجتمع هم خداوند نعمتی را داخل نعمت دیگری قرار داده و برای کشف مس باید وارد جنگل شد و به همین دلیل مجتمع مس اکتشافاتش را تا جنگل پیش برده بود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی ادامه داد: به عنوان حافظ انفال و وظیفه‌ای که در راستای صیانت از منابع طبیعی داریم، تا زمانی که بنده در اداره کل منابع طبیعی مسئولیت دارم، اجازه‌ی ادامه‌ی عملیات اکتشاف مس در جنگل‌های ارسباران را نمی‌دهم، چرا که در مورد جنگل با کسی شوخی ندارم و اجازه ورود به عرصه جنگل را نخواهیم داد.

مهردادی گفت: با ورود دستگاه قضا از مهر ماه اعلام جرم شده و عملیات تاکنون متوقف شده، مجتمع مس هم تخطی نکرده و همکاری لازم را در این خصوص دارد و تا به حال هیچ عملیاتی در حوزه‌ی جنگل انجام نداده و هر دو طرف مایل هستیم این مشکل روند قانونی‌اش را طی کرده و از طریق قانون حل شود.

وی در پاسخ به اینکه آیا مجتمع مس سونگون هلی‌کوپتر اطفاء حریقی را که مقرر بود از محل خسارتی که به منابع طبیعی وارد کرده، خریداری کند، خریده است؟، اظهار کرد: اینکه این مجتمع یا هر جای دیگری منابع طبیعی را با فعالیت‌هایش تخریب کرده و قول دهد که از این محل تجهیزات و امکاناتی را خریداری خواهد کرد، مورد قبول من نیست، هیچ توسعه‌ی اشتغال و اقتصادی نمی‌تواند جای یک اصله درخت جنگلی را پر کند و این تفاوت هنگام به شماره افتادن نفس‌ها مشخص می‌شود.

وی اضافه کرد: اگر کسی می‌خواهد چنین کاری انجام دهد، این وظیفه را به عنوان مسئولیتی اجتماعی انجام دهد، نه جبران خسارت. مجتمع مس هم قول ایجاد پایگاه دائمی اطفاء حریق را در خوینه‌رود داده است.

وی با بیان اینکه تاکنون ریالی از جبران خسارت مجتمع مس سونگون که به خزانه کشور وارد شده، به استانمان برنگشته است، گفت: مبلغ مصوب برای واریز به حساب خزانه کشور از محل خسارت به منابع طبیعی تا سال ‌۹۶، ۷۴ میلیارد تومان بود که پیگیری‌های ما از شرکت ملی مس ایران برای دریافت مطالباتمان فایده‌ای نداشت و این مبلغ در نهایت به خزانه کشور پرداخت شد، اما حتی ریالی از آن به استان بازنگشته است.

وی از تخریب ۳۰ هکتار از جنگل‌های ارسباران و قطع ۲۳ هزار اصله درخت جنگلی از سوی مجتمع سونگون در یک سال گذشته و محکومیت مجتمع مس سونگون به پرداخت جریمه هشت میلیارد تومانی خبر داد و گفت: بر اساس تصاویر ماهواره‌ای از بهمن ماه ۹۸ به بعد، حدود ۳۰ هکتار از عرصه‌های جنگلی قره‌داغ در محدوده مس سونگون بر اثر توسعه فعالیت‌های معدنکاری این مجتمع، تخریب شده است.

مهردادی متذکر شد: فعالیت معدن در محدوده مذکور متوقف شده و تصمیم‌گیری در این خصوص بر عهده مسئولان ارشد کشوری واگذار شده است.

انتهای پیام/

  • منبع خبر : ایسنا