قاچاق چوب با آمبولانس نداریم/ کنترل کلیه محموله‌های چوب در محورهای مواصلاتی استان
قاچاق چوب با آمبولانس نداریم/ کنترل کلیه محموله‌های چوب در محورهای مواصلاتی استان
سرهنگ حسن‌زاده گفت: در استان آذربایجان‌شرقی تاکنون قاچاق چوب با آمبولانس مشاهده نشده است.

سرهنگ «محمدرضا حسن‌زاده» در گفت‌وگو با شمس با اشاره به اخبار منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر قاچاق چوب با آمبولانس، اظهار داشت: این نوع قاچاق با آمبولانس و یا سایر خودروهای سواری در استان آذربایجان‌شرقی وجود ندارد و تاکنون نیز مشاهده نشده است و این موضوع و نیز حمل و قاچاق چوب و فرآورده های جنگلی جزو خطوط قرمز یگان حفاظت منابع طبیعی  استان می باشد .

وی افزود:  با توجه به استقرار سامانه مدیریت بهره‌برداری و حمل چوب (نرم افزاری) کلیه خودروهای حامل بار چوب  در مسیرهای مواصلاتی بین شهری و استانی کنترل می‌شود در صورت عدم ارائه مجوز از طرف رانندگان خودروهای حامل بار چوب  یا عدم مطابقت محموله یا عدم مطابقت سوابق محموله با جواز ثبت شده در سامانه، نسبت به ضبط بار به عنوان چوب آلات  اقدام ضمن تشکیل پرونده قضایی متخلفین به مراجع قضایی و انتظامی معرفی میگردند.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی آذربایجان‌شرقی خاطرنشان ساخت: برابر ماده ۴۸ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع کشور حمل هرگونه چوب، هیزم و ذغال حاصل از درختان جنگلی در تمام نقاط کشور بدون   پروانه حمل از منابع طبیعی ممنوع است و چنانچه مرتکب فاقد برنامه بهره برداری باشد طبق قانون مجازات مرتکبین قاچاق تعقیب خواهد شد.

وی تصریح کرد: در صورتی که صاحبان باغات بخواهند درختان اراضی شخصی خود را به عناوین مختلف قطع کنند میبایستی از جهاد کشاورزی محل اقامت خود مجوز قطع دریافت کرده و سپس مجوز حمل آن را از طریق ادارات منابع طبیعی شهرستان ها پیگیر باشند.

حسن‌زاده در پاسخ به سوال خبرنگار شمس در مورد اینکه کدام درختان مجاز به قلع و قمع هستند، یادآور شد: برای قطع درختان جنگلی هیچ‌گونه مجوزی صادر نمی‌شود و ممنوع است، تشخیص نوع و جنس درخت برای استفاده در صنعت ساخت لوازم چوبی نیز بر عهده متخصصین این امر می‌باشد.

وی از شهروندان خواست در صورت مشاهده قطع غیرقانونی درختان با سامانه ۱۳۹ و یا ۱۵۰۴ که به صورت شبانه‌روزی در دسترس است گزارش دهند تا مسئولان این حوزه به موقع بتوانند با متخلفین برخورد قانونی کنند.

انتهای پیام/

  • نویسنده : نسیم حسین زاد