ضرورت معرفی ایثار و مردانگی ستارخان نماد ملی به نسل جدید/دولت نمادهای ملی را در پول و پاسپورت ایرانی حک کند
ضرورت معرفی ایثار و مردانگی ستارخان نماد ملی به نسل جدید/دولت نمادهای ملی را در پول و پاسپورت ایرانی حک کند
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: نباید اجازه دهیم برخی یاد و خاطره ستارخان را از ذهن مردم پاک کنند، ستارخان به عنوان قهرمان ملی که دارای فضایلی چون ایثار، مردانگی، غیرت بود باید به نسل جوان و جدید و حتی نسل های بعدی معرفی شود و برای نسل های بعدی الگویی ملی باشد.

محمد اسماعیل سعیدی در گفت و گو با خبرنگار شمس در خصوص سالروز میلاد ستارخان، سردار ملی، اظهار کرد: باید یاد و خاطره چنین قهرمان های ملی را گرامی بداریم، ستارخان به عنوان یک قهرمان، مبارزی ملی بود که برای ایران جنگید.

وی با بیان اینکه مشروطیت مدیون ستارخان است، اعلام کرد: برخی می پندارند که خاستگاه چنین قهرمان های مبارز تنها آذربایجان است بلکه این قهرمان و مبارز ملی متعلق به ایران است، مبارزی که در مقابل ظلم و ستم نظام استبداد ایستادگی کرد و برای مردم کشورش جنگید، ستارخان در مقابل ظلم روس ها و انگلیس ها ایستادگی کرد و جان خود را در طبق اخلاص قرار داد.

وی با بیان اینکه این شخصیت دارای فضایل اخلاقی نیکو بود و استقامت و مردانگی و غیرت را می توان از وی آموخت، تاکید کرد: ستارخان دارای عقاید و آرمان های الهی و معتقد به اهل بیت بود، شخصیت هایی همچون ستارخان، باقرخان و شهیدانی چون مهدی باکری و تجلایی که خاستگاهشان آذربایجان است، قهرمانانی اند که برای کشور خود جنگیده اند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس تاکید کرد: نباید اجازه دهیم برخی یاد و خاطره ستارخان را از ذهن مردم پاک کنند، ستارخان به عنوان قهرمان ملی دارای فضایلی چون ایثار، مردانگی، غیرت بود ، این شخصیت باید به نسل جوان و جدید و حتی نسل های بعدی معرفی شود و برای نسل های بعدی، الگویی ملی باشد، ایثار و استقامت در برابر بیگانگان و دشمنان را مدیون قهرمانانی چون ستارخان هستیم.

وی یادآور شد: بنده بارها به صورت کتبی و شفاهی از رییس جمهور و رییس بانک مرکزی در خواست کرده ام که عکس نماد های ملی همچون ستارخان در پول ملی و پاسپورت ایرانی حک شود، چرا که اکثر ارزهای ملی سایر کشورها را اگر نگاه کنیم، تصاویری از قهرمانان و یا افتخارآفرینان روی آنها حک شده است، بنده درخواست کرده ام که نماد های آذربایجان را حک کنند، اکثر این نماد ها ملی بوده و نشان غیرت، مردانگی و مقاومت هستند.

سعیدی گفت: برخی کوته فکران تصور می کنند که این نماد ها تنها مختص آذربایجان هستند در حالی که متعلق به ایران است و چنین نمادهایی ملی است.

  • نویسنده : المیرا جلیلی