ثقةالاسلام و مشروطه‌ مشروعه
ثقةالاسلام و مشروطه‌ مشروعه
نماینده مردم تبریز در مجلس گفت: ثقةالاسلام مشروطه از نگاه دینی را تبیین کرد او به نوعی مشروطه مشروعه می‌خواست.

به گزارش شمس، حجت‌الاسلام محمدرضا میرتاج‌الدینی، پیش از ظهر امروز در همایش ملی ثقةالاسلام شهید میرزاعلی آقا تبریزی که در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار شد، اظهار کرد: ستاد این همایش از ۲ سال پیش آغاز به کار کرد و بنا بود سال گذشته این همایش برگزار شود ولی مشکلاتی ایجاد شد و امسال این همایش برگزار شد.

وی با بیان اینکه حوزه، دانشگاه و مجلس شورای اسلامی حمایت‌های زیادی از این همایش داشته‌اند، گفت: ۵۰ مقاله به همایش ارسال شده و ۳۰ مورد انتخاب شده و چاپ خواهد شد.

رئیس ستاد همایش ملی ثقةالاسلام شهید میرزاعلی آقا تبریزی با اشاره بر اینکه این همایش در ۲ بخش برگزار خواهد شد، افزود: این همایش  در راستای فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه چهره‌های نقش‌آفرین آذربایجان را معرفی کنید، برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ثقةالاسلام مشروطه از نگاه دینی را تبیین کرد و در دورانی که هیچ قانونی در کشور نبود، انقلاب را به این طرف هدایت می‌کند که قانونی باشد و مبانی مشروطه را دینی بررسی می‌کند و طرفدار مشروطه مبتنی بر قوانین دینی و اسلامی باشد. او به نوعی مشروطه مشروعه می‌خواست.

تاج‌الدینی ادامه داد: او به نوعی از حکومتی اشاره می‌کند که عنوان حکومت شرعیه داشت که برای تشکیل این حکومت به۲ مقوله وجود عالمان و فقیهان و همچنین آگاهی مردمی تاکید کرد.

وی متذکر شد: ثقةالاسلام نزدیک‌ترین دیدگاه سیاسی و حکومتی به نظام ولایتی دارد.

تاج‌الدینی یادآور شد: در آن دوران سخت که تبریز حدود ۱۱ ماه در محاصره بود، در این دوران نقش ثقةالاسلام یک نقش رهبری است؛ قیام در مقابل متجاوزان از فرازهای زندگی این عالم مجاهد بود.

وی خاطرنشان کرد: فتوای دفاع از مردم توسط شهید ثقه‌السلام داده شد. رئیس کنسولگری روس از این شهید می‌خواهد که یا قبول کند که این جنگ را خود تبریزی‌ها شروع کردند و درخواست دوم این است بنویسید که تا زمانی که امنیت در تبریز نیست لشکر روس‌ها می‌تواند در تبریز بماند که هر ۲ درخواست توسط این شهید رد شد و این جمله معروف خود را گفت “من حاضرم در هوای سرد سیبری سنگ چخماق بشکنم ولی حاضر نیستم غیرت ایران برداشته شود”.

انتهای پیام/