سنگ قبرهای چند ده میلیونی در تبریز!/ از قبور بی‌نام و نشان تا سنگ‌های مجلل
سنگ قبرهای چند ده میلیونی در تبریز!/ از قبور بی‌نام و نشان تا سنگ‌های مجلل
در وادی رحمت تبریز همه‌جور سنگ قبر یافت می‌شود و فاصله‌ی طبقاتی در بلوک‌ها نیز خود را نمایان می‌کند.

اجتماعی شمس: در وادی رحمت تبریز که قدم می‌زنید سنگ قبور درشت و کوچک خودنمایی می‌کنند. تا چند سال قبل برای انتخاب سنگ قبر شرط نمی‌کردند و خانواده‌ی عزادار از آزادی عمل بیشتری برخوردار بودند. برای همین در بلوک قدیمی وادی رحمت سنگ قبرهایی نامتوازن با یکدیگر را می‌بینید اما اکنون هر بلوک آرامستان‌ها ضوابط خاص خودش را دارد.

همسان‌سازی قبور در دستور کار شهرداری‌ها قرار گرفته و دیگر نمی‌توانید از سنگ قبرهای بزرگ و به‌شکل حرف انگلیسی «L» استفاده کنید مگر آنکه در بلوک‌های قدیمی و یا آرامستان‌های شخصی قبر رزرو کرده باشید.

اما قیمت سنگ قبر چقدر است؟ در وادی رحمت تبریز سنگ‌فروشان متعددی وجود دارند و هر یک از آن‌ها قیمت‌های متفاوتی به مشتریان ارائه می‌کنند. تشخیص اینکه این سنگ‌ها با یکدیگر چه تفاوت‌هایی دارند جزو دشوارترین کارهاست و از عهده‌ی عموم مردم بر نمی‌آید. برای همین هم نمیتوان گران‌فروشی را تشخیص داد.

قیمت سنگ قبر از ۲ میلیون و پانصد هزار تومان آغاز می‌شود و هرچه به زرق و برق و ضخامت‌اش افزون می‌گردد قیمت آن فراتر می‌رود. معمولا سنگ قبرهای سیاه ۳ تا ۴ سانتی‌متری تا ۸ میلیون تومان قیمت خورده‌اند و سنگ‌های طرح‌دار ۹ سانتی تا ۲۵ میلیون تومان به فروش می‌رود. البته اگر دنبال سنگ قبرهای ضخیم چند طبقه‌ای برای مقبره‌های خانوادگی باشید سنگ قبر ۱۰۰ میلیون تومانی نیز برایتان مهیا می‌کنند!

جالب است بدانید سنگ قبرهای سفید رنگ از سایر سنگ‌ها گران‌ترند. قیمت این نوع سنگ قبر از ۸ میلیون تومان شروع می‌شود اما برای محیط‌های باز مناسب نیست و اگر دنبال خرید این نوع سنگ باشید باید سراغ نوع مقاوم آن در برابر گرما و سرما بروید که حداقل ۱۴ میلیون تومان برایتان آب می‌خورد!

با اینکه اکثریت خانواده‌های عزادار بیشتر دنبال سنگ مقاوم می‌گردند و معمولا با هزینه‌ی ۵ میلیون تومانی به هدف‌شان می‌رسند اما هستند کسانی که درصدد تجملات‌اند و مشتریان مناسبی برای سنگ‌فروشانی به شمار می‌‌آیند که دنبال حاشیه‌ی سود بیشتر با فروش سنگ‌ قبرهای چند ده میلیونی‌اند.

اگر در وادی رحمت تبریز قدم بزنید فضاهای خالی میان قبور نیز می‌بینید که چیزی جز خاک نیست. شاید فکر کنید این قبور خالی‌اند و رزرو شده‌اند اما در برخی از آن‌ها کسانی تدفین شده‌اند که به‌علت فقر و بی‌کسی، سنگ قبر ۲.۵ میلیونی نیز نصیب‌شان نشده است!

انتهای پیام/

  • نویسنده : میلاد نوروزی