رئیس جمهور با دستی پر از وعده به تبریز می‌آید/ کدام طرح‌ها در شش سال گذشته در آذربایجان‌شرقی به اتمام رسیده است؟
رئیس جمهور با دستی پر از وعده به تبریز می‌آید/ کدام طرح‌ها در شش سال گذشته در آذربایجان‌شرقی به اتمام رسیده است؟
بناست نیمه نخست مرداد ماه حسن روحانی به تبریز سفر کند اما نگاهی به کارنامه شش ساله دولت نشان از دست خالی رئیس جمهور در آذربایجان‌شرقی دارد.

گروه سیاسی شمس: سفر استانی حسن روحانی به آذربایجان‌شرقی به نیمه نخست مرداد ماه موکول شده و بناست که در این سفر پروژه‌هایی مانند سد ورزقان و شاید قطار میانه تا بستان آباد افتتاح شود. در این سفری خبری از افتتاح آزادراه تبریز-اهر و اتوبان تبریز-سهند و پروژه‌های عظیم عمرانی که بیش از یک دهه از عمرشان می‌گذرد نیست.

حاصل شش سال ریاست جمهوری روحانی برای آذربایجان‌شرقی چه بود؟

شش سال از آغاز ریاست جمهوری روحانی گذشته و شاید حالا بتوان به صورت دقیق و منصفانه به کارنامه دولت در آذربایجان‌شرقی نگاه کرد. در بخش عمرانی علی‍‌رغم وعده‌ها در طی شش سال گذشته هیچکدام از پروژه‌های عظیمی که سالیان سال از شروع به کار آن گذشته به سرانجام نرسیده است. اتوبان تبریز-سهند اولین پروژه‌ای بود که آذربایجانی‌ها و به ویژه تبریزی‌ها ازدولت روحانی انتظار داشتند که آن را به سرانجام برساند اما با وجود گذشت ۱۵ سال از اولین کلنگ‌زنی آن همچنان اتمام آن در هاله‌ای از ابهام به سر می‌برد، با این وجود معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی وعده داده که تا شهریور ماه اتوبان تبریز-سهند زیر بار ترافیک خواهد رفت وعده‌ای که با توجه به وضعیت کنونی این جاده بعید به نظر می‌رسد.

دومین پروژه‌ای که مردم آذربایجان چشم به آن داشتند جاده اهر-تبریز بود که با وجود میزان تصادفات بالا و شهرت یافتن به جاده مرگ هنوز به اتمام نرسیده و بعید به نظر می‌رسد که تا پایان عمر دولت روحانی نیز افتتاح شود، اگرچه بخشی از این جاده زیر بار ترافیک رفته است.

قطار میانه_بستان آباد_تبریز نیز عمری به عمر یک جوان ۲۰ ساله دارد اما هنوز به ایستگاه بستان آباد نیز نرسیده است! این در حالی است که روحانی در سفر سال گذشته به تبریز وعده داده بود که تا فروردین ۹۸ قطار میانه تا بستان آباد افتتاح خواهد شد اما این وعده عملیاتی نشد و این بار وعده می‌دهند که در سفر آتی رئیس جمهور به تبریز اگر قضا و فلک یاری کنند این ایستگاه افتتاح خواهد شد.

این کم‌کاری در پروژه‌های عمرانی در حالی صورت می‌گیرد که در چهار ساله نخست ریاست جمهوری حسن روحانی با توجه به امضای برجام گشایش‌های اقتصادی بسیار خوبی صورت گرفته بود که استان‌های دیگر به خوبی از آن استفاده کردند اما سهم آذربایجان‌شرقی اضافه شدن سالهای طولانی به عمر پروژه‌ها بود و هیچکدام از پروژه‌های عمرانی به اتمام نرسید.

سیل آمد، دریاچه احیا شد، دولت به نام خودش زد!

یکی از خواسته‌های دیگر مردم آذربایجان‌شرقی و غربی از دولت روحانی احیای دریاچه ارومیه بود که روحانی نیز خود در وعده‌های انتخاباتی‌اش به این مساله تکیه کرد و حتی می‌توان گفت از قبال نام دریاچه ارومیه نیز آرای بسیاری را به سبد خود ریخت اما برخلاف اختصاص بودجه و تشکیل کارگروه‌های متعدد احیایی صورت نگرفت. با لطف الهی و بارش‌های بی‌سابقه در نوروز ۹۸ اما این مسئولیت سنگین دولت را طبیعت برعهده گرفت و دریاچه ارومیه تا حدود زیادی احیا شد اما این بار دولت پیش دستی کرد و احیای دریاچه ارومیه را به نام خود زد!

چشم مردم به معدن مس سونگون و انتظارات از دولت

این روزها اما چشم مردم به عملیاتی شدن وعده‌ها در خصوص معدن مس سونگون است. خام‌فروشی مس و نبود فرآیند تبدیلی در استان طی یک سال گذشته مورد اعتراض مردم و مسئولین بوده است که مسئولین وعده‌های زیادی در این خصوص داده‌اند اما همچنان هیچ وعده‌ای عملیاتی نشده و در حالیکه اثرات مخرب زیست محیطی و طبیعی از کنار مس سونگون به مردم می‌رسد اما درآمد هنگفت آن به جیب مس کرمان می‌رود و حتی حساب‌های مس سونگون نیز در خارج از استان قرار دارد.

حال باید منتظر ماند و دید که آیا در دو سال آینده وعده‌های روحانی به مردم عملیاتی خواهد شد یا بازهم دست روحانی از وعده‌ها پر خواهد بود؟