چرا بودجه‌ اصفهان از آذربایجان‌شرقی بیشتر است؟/ منتظر پروژه‌های جدید نباشید!
چرا بودجه‌ اصفهان از آذربایجان‌شرقی بیشتر است؟/ منتظر پروژه‌های جدید نباشید!
نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس یازدهم می‌گوید بیشتر مبلغ بودجه‌های استانی صرف هزینه‌های جاری و نگهداشت می‌شود.

«احمدعلیرضا بیگی» در گفت‌وگو با خبرنگار شمس در واکنش به گزارش این رسانه درخصوص کاهش بودجه آذربایجان‌شرقی در لایحه بودجه ۱۴۰۱، اظهار داشت: بودجه‌ی استان‌ها بر اساس میزان برخورداری، شاخص‌های توسعه، مناطق نفت‌خیز و مناطق محروم تعیین می‌شود و هزینه‌های اداری، نگهداشت و حتی حقوق کارمندان دولت در این بودجه لحاظ می‌گردد.

وی افزود: در دولت روحانی بودجه‌ای که برای آذربایجان‌شرقی درنظر گرفته می‌شد عموما تحقق نمی‌یافت و در بهترین حالت نصف آن مبلغ به استان می‌رسید. فرضا اگر ۱۵ هزار میلیارد تومان بودجه در نظر می‌گرفتند ۷ هزار میلیارد آن تحقق می‌یافت.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس یازدهم خاطرنشان ساخت: ما از رئیس سازمان برنامه و بودجه خواستیم ارقامی را برای استان‌ها در نظر گیرد که به صورت ۱۰۰ درصدی امکان تحقق آن وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه دولت رئیسی در شرایط فعلی در حوزه‌ی توسعه نمی‌تواند گام‌های موثری بردارد و نهایتا پروژه‌های نیمه‌تمام به سرانجام خواهد رسید، تصریح کرد: بودجه‌ای که برای استان‌ها اختصاص می‌یابد جهت اجرای پروژه‌های ملی جدید نیست و عموما صرف پرداخت حقوق‌ها و نگهداشت می‌شود. فی‌الواقع نباید انتظار پروژه داشت مگر آنکه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی رخ دهد.

بیگی در پاسخ به این سوال که چرا بودجه‌ی استان‌های اصفهان و فارس و.. همه‌ساله از آذربایجان‌شرقی بیشتر می‌شود، متذکر شد: بدنه‌ی دیوانسالاری این استان‌ها فربه است، بدنه‌ی اداری اصفهان به‌مراتب بزرگ‌تر از استان ماست و کارکنان زیادی در این استان از دولت حقوق می‌گیرند حال آنکه در آذربایجان‌شرقی ما پست خالی زیادی داریم.

وی در خصوص چرایی عدم تحقق سهم آذربایجان‌شرقی از درآمد معادن در قیاس با تحقق سهم مناطق نفت‌خیز گفت: اختصاص ۲ درصد درآمدهای نفتی به استان‌های نفت‌خیز قانون دارد و طبق آن دولت ملزم به تخصیص اعتبار به خوزستان می‌شود اما در حوزه معادن اینگونه نیست و دولت بر اساس تشخیص خود مبلغ و امتیازی را در نظر می‌گیرد.

گفت‌وگو از: میلاد نوروزی

انتهای پیام/