دفترچه‌های کاغذی بیمه سلامت در آذربایجان شرقی حذف شد
دفترچه‌های کاغذی بیمه سلامت در آذربایجان شرقی حذف شد
مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان شرقی از اجرای آزمایشی حذف دفترچه‌های کاغذی در استان خبر داد و گفت: به تدریج نیاز به دفترچه در بیمه سلامت حذف شده و فقط با کد ملی در بیمارستان‌های دولتی خدمات درمانی دریافت می‌کنند.

به گزارش شمس، وحید مجیدی در نشست خبری به مناسبت هفته سلامت، با اشاره به اینکه بیش از ۲ میلیون نفر زیرپوشش بیمه سلامت قرار دارند که ۵۳ درصد جمعیت استان را شامل می‌شود اظهار داشت: در سال گذشته بیش از ۳۹۰۰ بیمار خاص زیرپوشش بیمه سلامت قرار گرفتند که کل هزینه‌های درمانی آنها پرداخت شد و بیش از ۴۵ میلیارد تومان برای خدمات درمانی و داروی رایگان بیماران خاص هزینه شد.

وی با بیان اینکه در حوزه شیمی درمانی بیماران سرطانی هم ۶۰ میلیارد سازمان بیمه سلامت برای این بیماران هزینه کرد، افزود: ۷۵۰ میلیارد تومان اعتبار بیمه سلامت استان در سال گذشته بود که بخشی از آن به درمان و بخشی برای عمران هزینه شده است.

مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان شرقی با اشاره به احداث ساختمان بیمه سلامت استان برای ارتقای ارائه خدمات بیمه‌ای به افراد زیرپوشش‌ گفت: علی‌رغم مشکلات مالی، تلاش می‌کنیم در دهه فجر امسال ساختمان جدید را با زیربنای ۷۸۰۰ مترمربع در ۷ طبقه سازه‌ای آماده بهره‌برداری شود تا خدمات در خور شان بیمه‌شدگان ارائه شود.

وی از اجرای ۴ پروژه الکترونیکی در این استان به عنوان پایلوت کشوری خبر داد و ابراز داشت: به دلیل موفقیت اجرای این طرح‌ها در این استان، در حال طی فرایند اجرایی شدن در کشور است.

مجیدی با بیان اینکه از اردیبهشت امسال در ۳۲ بیمارستان استان، اسناد بیمارستان با حذف کاغذ به صورت الکترونیکی ارسال می‌شود و بیش از ۳ میلیون برگ کاغذ صرفه‌جویی در این استان صورت گرفته است، ادامه داد: در ۱۳ بیمارستان خصوصی هم ارسال اسناد الکترونیک اجرایی می‌شود و تا پایان سال در تمام بیمارستان‌ها اجرایی خواهد شد که ۴ میلیون نسخه کاغذ صرفه جویی در استان ما صورت می‌گیرد و در کل کشور، رقم بسیار زیادی خواهد بود، ضمن اینکه خطاهای انسانی هم به صورت چشمگیری کاهش می‌یابد.

وی شناسایی هم‌پوشانی بیمه‌ها با اجرای اسحقاق‌سنجی را یادآور شد و گفت: در این استحقاق سنجی اگر فردی دو دفترچه یا بیشتر داشته باشد، شناسایی و همپوشانی رفع می‌شود، سال گذشته نزدیک به ۱۵۰ هزار نفر همپوشانی کاهش یافته که غالبا دو دفترچه‌ای بودند.

مجیدی خاطر‌نشان کرد: از سال ۹۳ با اجرای بیمه سلامت همگانی، همه بیمه‌شدگان کد واحدی دریافت کردند ولی اکنون کدملی برای سازمان بیمه سلامت جهت دریافت خدمات بیمه ملاک است. این امر موجب پایش بیمه شدگان شد و بیش از ۱۵۰ هزار نفر همپوشانی با بیمه‌های تامین اجتماعی، نیروهای مسلح، کمیته امداد و بهزیستی رفع شده است اما هنوز همپوشانی داریم.

مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان شرقی از اجرای آزمایشی حذف دفترچه‌های کاغذی در این استان خبر داد و خاطر نشان کرد: به تدریج نیاز به دفترچه در بیمه سلامت حذف شده و فقط با کد ملی در بیمارستان‌های دولتی خدمات درمانی دریافت می‌کنند.

وی در ادامه با اشاره به اجرای طرح «نسخه نویسی الکترونیکی» از اردیبهشت ما در مطب‌ها، ابراز داشت: حدود ۶۷ هزار نسخه به صورت الکترونیکی ارسال شده که باید بیش از این می‌بود. اشکالات این طرح حل شده و ۲۵ درصد موسسات و مطب‌ها به صورت الکترنیکی نسخه صادر می‌کنند که باید تا دهه فجر به ۶۰ الی ۷۰ درصد برسد که جلوگیری از صدور نسخه‌های تکراری، تعهدات دارویی مازاد و حذف خطاهای انسانی از مزایای اجرای آن است.

مجیدی با بیان اینکه ۳۰ هزار اسناد به صورت الکترونیکی ارجاع شده است، خاطر نشان کرد: در راستای توسعه دولت الکترونیک این ۴ طرح در آذربایجان شرقی به عنوان استان پیشرو اجراشده است.

وی با اشاره به اجرای طرح پوشش اجباری بیمه برای همه مردم کشور، اضافه کرد: طبق برنامه ششم توسعه، قانون دولت را موظف به بیمه اجباری تمامی افراد بدون بیمه کرده که از شهریور آیین نامه اجرایی ابلاغ شده و افراد از بدو تولد باید دارای دفترچه بیمه باشند. هر ایرانی طبق بند الف ماده ۷۰ قانون برنامه ششم باید دارای یک دفترچه باشند و ثبت نام افراد بدون بیمه از این ماه این برنامه آغاز خواهد شد و هر شهروند فاقد دفترچه درمانی بعد از ثبت نام در سامانه ویژه، پس از ده روز با تایید سامانه، از این دفترچه بهره مند خواهند شد.

مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان شرقی در پایان جمعیت فاقد بیمه استان را مورد اشاره قرار داد و گفت: بر اساس پیش‌بینی‌ها ۲ تا ۳ درصد جمعیت استان فاقد بیمه هستند که باید بر اساس این طرح، زیرپوشش قرار گیرند.