خیانت به صنعت فرش تبریز/ چه‌کسی با دستگاه فرش ماشینی، فرش دستبافت صادر کرد؟!
خیانت به صنعت فرش تبریز/ چه‌کسی با دستگاه فرش ماشینی، فرش دستبافت صادر کرد؟!
صادرات فرش های نامرغوب برای سود بیشتر موجب امتنای سایر کشورها از خرید فرش تبریز شده است.

اقتصادی شمس: در روزهای اخیر گفت‌وگویی از رئیس اتحادیه فرش‌فروشان تبریز با خبرنگاران منتشر شد که در آن احد عظیم‌زاده با اذعان به کاهش صادرات فرش دستبافت آذربایجان علت افول این صنعت در استان را عدم شناسایی علایق سایر کشورها خوانده و اعلام کرده بود راه‌حل افزایش صادرات در گرو طراحی نقشه‌های مدرن و بافت فرش بر اساس سلیقه‌ی کشور مقصد است.

هرچند تغییر در نقشه‌های فرش‌های دستبافت و بروزرسانی آن‌ها طبق سلایق بازار مقصد ضروری است و در رونق صادرات تاثیر مثبتی دارد اما آیا تنها علت دوری بازار جهانی از فرش‌های دستبافت آذربایجان با طرح‌های سنتی و مدرن همانی است که عظیم‌زاده می‌گوید؟!

بررسی‌های شمس نشان می‌دهد در گذشته برخی از تجار فرش ماشینی، بی‌کیفیت و بعضا فرش‌های دستبافت نامرغوب را به‌نام فرش دستبافت تبریز و هریس با مبالغ کلان و با سودهای نجومی به سایر کشورها صادر کرده‌ و صنعت فرش آذربایجان را که رابطه‌ی مستقیمی با اشتغال خانواده‌ها و ارزآوری دارد فدای منافع شخصی کرده‌اند! این اشخاص با یک دستگاه خاص فرش ماشینی بافته‌اند و به‌نام فرش دستباف فروخته‌اند!

این نوع سودجویی موجب شده تا کشورهایی که پیش‌تر برای خرید فرش دستبافت تبریز اشتیاق فراوانی داشتند از آن فاصله بگیرند و ضمن تردید در اصالت فرش، دیدگاهی منفی به کیفیت و مرغوبیت آن داشته باشند.

مجتمع رسانه‌ای شمس در آینده‌ای نزدیک با بررسی بیشتر ابعاد این خیانت، عوامل دخیل در نابودی صنعت فرش آذربایجان را با انضمام مستندات در گزارشی تحقیقی منتشر خواهد کرد.

انتهای پیام/