خانه‌های دراماتیک تبریز برای مستاجرین/ قشر مستضعف آذربایجان در انتظار مروت صاحب‌خانه‌ها
خانه‌های دراماتیک تبریز برای مستاجرین/ قشر مستضعف آذربایجان در انتظار مروت صاحب‌خانه‌ها
نرخ اجاره بهاء در تبریز همانند تهران شگفتی‌ساز شده است و خانه‌هایی که شهروندان پیش‌تر به سختی حاضر به سکونت در آن‌ها می‌شدند اکنون مشتریانی با نرخ‌های نجومی دارد.

اقتصادی شمس: اوضاعِ مسکن در تبریز دراماتیک است و قشر ضعیف جامعه زیر بار اجاره‌ بهایِ سنگین سفره‌اش را کوتاه‌تر از قبل می‌بیند. با افزایش قیمت مسکن در اقصی‌نقاطِ شهر و حواشی آن، خرید خانه رویایی بیش نیست و آنانکه در طول سال‌های اخیر اندک سرمایه‌ای اندوخته‌اند حال در دوره‌ای زودگذر تنها می‌توانند خانه‌ای را با خیالی آسوده‌تر از دیگران رهن کنند.

فی‌الواقع افزایش بی‌رویه میزان اجاره‌بهاء در فصلِ نقل و انتقالات شب را بر سرپرستان خانوار تیره کرده است و بسیاری از مستاجرین ترجیح می‌دهند به‌نحوی موجر را به تمدید قرارداد راضی کنند اما هستند صاحبان املاکی که خواهان افزایش ۱۰۰ درصدی کرایه خانه‌اند و معیارشان گرانی سایر کالاهاست.

در شهر جدید سهند چنانچه فردی مابینِ ۱۰۰ الی ۱۵۰ میلیون تومان پول پیش داشته باشد می‌تواند آپارتمانی بسته به امکانات آن، قرارداد کند؛ در شهر تبریز اما شرایط کمی فرق دارد. در نقاط متوسط شهر بایستی ۱۰۰ الی ۲۰۰ میلیون تومان برای پول پیش و مبلغی در حدود ۵ تا ۷ میلیون تومان در ماه برای پرداخت اجاره کنار بگذارند.

با چنین وضعیتی درصد بالایی از حقوق کارگران و دستمزد افراد شاغل در بازار آزاد صرفِ پرداخت اجاره می‌شود و عملاً مبلغی برای گذران معیشت‌شان با این وضع گرانی باقی نمی‌ماند.

هرچند برخی مشاورین املاک تبریز با نصب نوشته‌هایی عنوان کرده‌اند از واگذاری خانه‌ها با قیمت‌های نجومی خودداری می‌کنند اما این حرکت نیز تا زمان اتحاد تمام مشاورین املاک به سرانجام نمی‌رسد و در چنین شرایطی بایستی موجران خود را در جای مستاجرین قرار دهند و هوایِ یکدیگر داشته باشند.

انتهای پیام/

  • نویسنده : میلاد نوروزی