جناح بندی‌های سیاسی را باید پشت درب‌های شورا گذاشت/ آموزش شهروندی گامی بلند برای تحول شهری/ بداخلاقی‌های انتخاباتی به سبد رای ما نخواهد افزود
جناح بندی‌های سیاسی را باید پشت درب‌های شورا گذاشت/ آموزش شهروندی گامی بلند برای تحول شهری/ بداخلاقی‌های انتخاباتی به سبد رای ما نخواهد افزود
شمس: حکیمه غفوری یکی از کاندیداهای شورای اسلامی کلانشهر تبریز است که سابقه‌ی سی سال مدیریت در مدارس تبریز و فعالیت‌های اجتماعی را در کارنامه کاری خود دارد.

شمس: چه جنس دغدغه‌ای باعث شد جهت حضور در شورای اسلامی کلانشهر تبریز ورود کنید؟

دغدغه‌های زیادی در مسائل شهری وجود داشت اما از همه مهمتر نحوه‌ی مدیریت شهری بنده را مجبور کرد به این عرصه ورود کنم. متاسفانه مدیریت شهر به گونه‌ای بوده که در شورای شهر و در راس آنها مدیران شهری دغدغه‌هایی خارج از مشکلات مردم دارند. شاید در ابتدا با احساس نیاز رفع مشکلات شهری و مردم ورود پیدا کرده اند اما در نهایت در سیستم هضم و مردم به فراموشی سپرده شده‌اند.

شمس: مهم‌ترین اولویت شهری تبریز را در چه می‌بینید؟

اولویت اول در شورای شهر که در اساسنامه و قانون هم قید شده انتخاب شهردار برای تبریز است. اولویت دوم شفاف سازی دستگاه‌های مدیریتی است که از حساسیت‌های زیادی هم بهره‌مند هستند، اگر این قضیه حل شود بسیاری از مشکلات خود به خود مرتفع خواهند شد. البته اینطور نیست که کار شفاف سازی به کل انجام نیافته باشد، بسیاری از سامانه‌ها در این رابطه وجود دارد اما در عمل مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. مهم‍ترین عامل رکود و سنگ انداری در کارها عدم شفاف سازی است.

شمس: از نظر شما شهردار در طراز تبریز چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟

از همه مهم این است که فرد برنامه داشته باشد. برنامه‌ای مبتنی بر نیازهای مردم علاوه بر این مقتدر، متعهد و تاثیر گذار باشد و اجازه ندهد که در او اثر بگذارند. عمده مشکل ما در این است که نفری می آوریم که تعامل داشته باشیم و وامدار باشیم “تو من را نگه دار من تو را نگه دارم” اگر چنین فردی باشد تفاوتی ندارد که از کدام طیف سیاسی شهردار انتخاب می‌شود چرا که نخواهد توانست در این شهر قدمی برای مردم بردارد. اما یک نفر مدیر شایسته باشد، بداند که معاونان و مدیران مناطق را خودش انتخاب خواهد کرد و اجازه نخواهد داد شورا یا هر کسی دیگری برایش مهره چینی انجام دهد. پس از انتخاب شورا فقط خواهد توانست بر نحوه‌ی پیشبرد برنامه‌ای که شهردار داده، نظارت کند.

شمس: یکی از شایعات فضای مجازی در مورد تمایل شما برای انتخاب فرد خاصی به عنوان شهردار است در این مورد بفرمایید.

در مورد شایعه هم مشخص است که بیش از هر چیز هدف تخریب وجه همت عده‌ای قرار دارد وگرنه ذاتا اسمی را که می‌برند بنده حتی حضوری هم دیداری نداشته‌ام چه اینکه برسد وعده‌ای داده و یا گرفته باشم مضاف بر اینکه آن شخص هم در جبهه مقابل سیاسی بنده قرار دارد.

شمس: میزان تعامل و تمایل شما نسبت به کاندیدهای دیگر در راستای تخصص و نیازها آیا به شکل گیری ائتلاف‌ها خواهد شد ؟

در مورد ائتلاف ها نیز از ابتدا گفته بودم که به هیچ عنوان میثاق نامه امضا نخواهم کرد که تعهد آور باشد. چرا که ائتلاف‌های ما هم از آن جایگاه برخوردار نیستند که بگویم اینها رای آوری کامل دارند چه اینکه بخواهند حتی شهردار هم تعیین کنند. مستقل هستم و میتوانم تمییز دهم که به چه کسی یا چه برنامه‌ای رای بدهم.

شمس: نسبت سیاسی خانم غفوری در رابطه با برادران خود چگونه است؟

منکر مواضع سیاسی برادران نیستم، جزو جبهه اصلاحات هستند. اگر مردم قبلا هم شک داشتند در این اواخر خط فکری ما کاملا مشخص بوده است. جالب اینجاست این شاعبه طرح می‌شود که در سال ۸۸ برادران من جزو جبهه اصلاحات بوده‌اند اما طرح نمی‌شود که فرزندم در درگیری‌های سال ۸۸ جانباز شد و همسرم به عنوان فرمانده سپاه نقش اساسی در ختم غائله‌ی ۸۸ در شهر تبریز داشت. قطعا که فرزند و همسر به خانم نزدیک تر از برادران است. هرچند که نباید در حق ایشان هم اجحاف کنم، برادر بزرگم در طول ۸ سال دفاع مقدس فقط برای مرخصی به تبریز می آمد و برادر کوچکم جزو افرادی بود که شناسنامه‌ی خود را دستکاری کرد و به جبهه اعزام شد. در تمام خط فکری‌های سیاسی خط قرمز رهبری است.

اما نکته مهم این است که اگر امروز من نتوانم در خانواده با برادران خود تعامل داشته باشم فردا در جامعه، با مردم و در شورا که طیف‌های سیاسی فکری مختلفی وجود دارد نخواهم توانست کاری از پیش ببرم. برادرانم دوشادوش در انتخابات در کنارم هستند اما هر کدام خط فکری خود را داریم و به اینگونه نیست که بگویم دیدگاه‌های جناحی و سیاسی ایشان در من موثر است.

شمس: در شورا هم این تعدد نگاه‌های سیاسی وجود دارد، تدبیر شما برای رسیدن به زبان تعامل مشترک چیست؟

در دوره‌های قبلی مشکل این بوده که فقط نقد انجام می‌شد، اگر قرار است فقط منتظر این باشیم که طیفی یکدست وارد شود و یکصدا باشد منطقی نیست چرا که ذاتا محیط شورا محیط سیاسی نیست باید پس از ورود به شورا علایق سیاسی و جناحی خود را پشت در بگذاریم و دغدغه‌ی شهر و مردم را در اولویت خود قرار دهیم. اینکه شهر به زیر ساخت فرهنگی، ورزشی… نیاز دارد ربطی به این ندارد که افرادی که در شورا نشسته اند چه علایق سیاسی دارند. در ارائه‌ی برنامه هم نباید به این توجه کنیم که کدام طیف این برنامه را آورده است، باید ببینیم که یک طرح تا چه میزان هدفمند، برنامه محور و قابلیت اجرایی دارد و سوای تمام موضوعات به صورت حرفه‌ای و کارشناسی شده بررسی کنیم.

شمس: در این دوره تعدد افراد فعال حوزه فرهنگی کاندیدای شورای شهر این سوال را در اذهان ایجاد کرده که تا چه مقدار نیاز به حضور فعالان فرهنگی در عرصه شورا هست و اساسا چه عملکردی در حوزه‌های تخصصی شهرسازی خواهند داشت؟

اولویت نخست من در شورای شهر کمیسون نظارت و پس از آن فرهنگی است اما اینکه تعداد کاندید بیشتری در این حوزه احساس دغدغه داشته اند به این دلیل است که ریشه‌ی بسیاری از مشکلات ما در مسائل فرهنگی نهفته است. مبرهن است در مورد وظایف و حقوق شهروندی ما نتوانسته‌ایم آموزش داشته باشیم. امروز اگر مردم بر حقوق خود واقف بودند بسیاری از مشکلات پیش نمی آمد. اگر منِ مدیر بدانم که مردم آگاه هستند می‌دانم قراردادی که برای ۵ ماه می بندم اگر به ۷ ماه بینجامد و ثمر ندهد مردم معترض خواهند شد لذا در مدیریت خود بازبینی خواهم کرد.

اگر سامانه‌ی نیروی انسانی قرارداد و املاک بر روی سامانه بیایند جلوی بسیاری از فساد ها گرفته می‌شود. این مسئله شهره است که خیلی‌ها به شهرداری نمی‌آیند اما حقوق می‌گیرند. اگر ورود و خروج و تعاملات ما در بستر سامانه انجام شود دیگر جای چنین شاعباتی باقی نمی‌ماند. یا گفته می‌شود املاک شهرداری در برخی مکان‌ها برای چندمین بار خرید و فروش (صوری) می‌شود اگر در سامانه ثبت شود جلوی این قبیل اقدامات گرفته می‌شود. اگر امروز شهردار می آید برنامه یک، سه و یا چهار ساله را ارئه می‌دهد اگر این برنامه به روی سامانه قرار بگیرد، مردم می‌دانند که این فرد چه کاری انجام خواهد داد و شهردار دیگر نخواهد توانست اولویت‌ها را بر اساس برخی تعاملات تغییر دهد.

مردم و مسئولین از طریق این سامانه با هم مرتبط خواهند شد و مشکلات خود را بی واسطه به مسئولین خواهند رساند و شورا هم مجبور خواهد شد تمرکز خود را از موضوعات دیگر رها و به سمت نظارت کارآمد سوق دهد. گفتنی است که بسیاری از این بسترها و سامانه‌ها رونمایی شده است اما چون به ضرر برخی است لذا مورد استفاده قرار نگرفته است.

مردم ما پای صندوق رای می آیند و پس از آن رها می‌کنند و نمی‌دانند شورا و شهردار چه وظایفی بر عهده دارند. مدیران هم می‌دانند که مردم از آنها مطالبه نمی‌کنند لذا امور را سهل می‌گیرند.

شمس: نوع تعامل شما در رابطه با طرح و لوایح طرح شده در صحن شورا چگونه خواهد بود؟ آیا رای ممتنع را راهکار منطقی برای اعضای شورا می‌دانید؟

اگر قرار است رای ممتنع بدهم، یک صندلی را به اشتباه اشغال کرده‌ام، بدیهی است نفری که وارد شورا می‌شود در تمامی جنبه‌ها و کمیسیون‌ها تخصص ندارد، اما این دلیل بر آن نیست که نرود و تحقیق کند و نداند. امروز من در شهرسازی تخصص ندارم درست است اما اینطور نیست که هیچ آگاهی هم نداشته باشم حداقل باید مطالعاتی کلی داشته باشم و در کنار آن از نظرات مشاور و کارشناسان بهره ببرم. ممکن است یک تیم مشورتی در کنارم داشته باشم یا در خود شورا به افرادی که در حوزه‌ای متخصص هستند، اعتماد کنیم و از نظر ایشان بهره‌مند باشم.
بنده یک تیم از مشاوران در حوزه های تخصصی کمیسیون‌های هفتگانه شورا دارم و با همفکری ایشان برنامه ۴ ساله تدوین و منتشر گردیده است. اگر یک روزی هم از ورود به شورا باز ماندم اعلام آمادگی کرده‌ام که این برنامه را به هر کدام یک از افراد که بخواهند تقدیم خواهم کرد.

شمس: حضور زنان در شورای شهر تبریز را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ چرا زنان موثر و فعال ما تمایل کمتری به حضور در شورا دارند؟

اولین مسئله این است که خودمان وارد میدان نشده‌ایم و کسانی که در ادوار گذشته وارد شدند به جای اینکه جایگاه خانم‌ها را محکم کنند تضعیف کرده‌اند از سوی دیگر فضای امن و مناسبی برای زنان ایجاد نشده است و افراد مقید به مسائلی نخواسته‌اند در این جایگاه نقش آفرینی کنند در حالی که ممکن است در یک دوره یک یا چند خانم کارآمد به روی کار بیایند و ببینم که در دوره‌های بعد حضورز نان بیشتر شود. زنان ما نشان داده‌اند در سمت‌های مدیریتی بسیار موفق و تاثیر گذار بوده‌اند چرا که پایبند به قانون و احتیاط کار بوده‌اند و این منجر شده در نهایت محیط خود را سالم نگه دارند.

شمس:سوالی که توسط برخی طرح می‌شود این است که اگر حاج رضا در قید حیات بود، در این زمینه کاندیدا شدن شما چه واکنشی می‌توانستند داشته باشند؟

بسیاری از سوالات را باید در جایگاه قرار گرفت و صحبت کرد. اما احساس تکلیفی که امروز جهت اعلام حضور داشته‌ام می‌توانست ایشان را همراه کند چرا که از روز اول همسرم نه تنها با فعالیت‌های اجتماعی من مشکل نداشته است بلکه خودشان زمینه حضورم در فعالیت‌های اجتماعی را فراهم کرد. بی آنکه خودم مطلع باشم حاج رضا مدارک و اقدامات اولیه ثبت نامم را هم برای دانشگاه و هم برای ثبت نام در آموزش و پرورش انجام داده بودند. مشوق من در فعالیت‌های اجتماعی‌ام بودند و هرگز منع نمی‌کردند. اما اگر ایشان در قید حیات بودند شاید دوست داشتم ایشان را حمایت کنم و ایشان وارد می‌شدند.

شمس: بعضا انتقاد می شود که چرا از عنوان مادر شهید استفاده می‌شود؟

اول اینکه این موضوع را طرح و برجسته نکرده‌ام ولی از صبغه خودم هم پاک نکرده‌ام چرا که جزوی از زندگی ام است اما نکته اصلی در این است که پیش از اینکه صادق شهید شود بنده به عنوان یک شهروند فعال اجتماعی بودم و سی سال سابقه‌ی مدیریتی در مدارس این شهر دارم. اینطور نبوده که بعد از شهادت صادق رو به سمت فعالیت‌های اجتماعی بیاورم.

شمس: حاشیه نشینی موضوعی است که به ابزاری برای کاندیداهای شورا جهت کسب رای مردم شده است، نظر شما در این رابطه چست؟

حاشیه نشینی به مسئله ای تبدیل شده است که برخی برای جمع آوری رای آن را طرح می‌کنند اما این مسئله صرف کار شهرداری نیست بلکه چند سازمان باید با هم تعامل داشته باشند و منابع آن نیز باید فرا استانی تامین شود حتی در اینجا نمایندگان مجلس هم جا دارد ورود کنند و اعتباری از مرکز هم بیاورند تا این کار به جای خود بنشیند. نقش شورا میتواند این باشد که چند ارگان را حول محور این موضوع گرد هم بیاورد و هر کدام در حد وظایف خود پیش بیایند و کار پیش برود. حاشیه نشینی جزو وظایف صرف شورا نیست و نمی‌شود از تمام مسائل فارغ شد و فقط به یک موضوع پرداخت کرد.

شمس: در مورد هزینه‌های انتخاباتی خود بفرمایید.

در ابتدا قصد ورود به شورا نداشتم چون ذاتا پول نقد برای خرج در انتخابات ندارم و اگر هم داشتم معتقد نبودم که باید خرج کنم. چرا که امروز هم که کاندیدا شده ام به این باور هستم که برای تامین منافع شخصی نمی‌روم. نه به این پست نیاز داشتم و نه پولش هرچند اگر قانونی باشد بجز حق حضور در جلسات منفعت مالی دیگری ندارد. مردم هم باید بدانند که در آنجا هم پول وجود ندارد مگر اینکه از راه‌های دیگری تامین شود. در قبال وقتی که می گذارم نیاز نیست هزینه ای هم خرج کنم که بگویم به من رای بدهید تا بروم برای این شهر و مردم خدمت کنم. مگر اینکه مردم خود در این زمینه پیشقدم شوند. تا جایی که از دستم بر بیاید هزینه‌های تبلیغاتی خود را به حداقل برسانم حتی اگر از طریق حمایت دوستان باشد به این صورت که بزرگواری چاپ بنر را متقبل شده یا دیگری چاپ پوستر را بر عهده گرفته است.

شمس: در آخر اگر مطلبی هست

اگر به شورا به این دیدگاه نگاه کنیم که برای خدمت می‌رویم نیازی نیست که ما همدیگر را تخریب کنیم که بنده نروم و دیگری برود. من اگر لحظه ای احساس کنم نفری هم عقیده و هم برنامه است حاضرم خود را کنار بکشم تا ایشان ورود کند. ما یعنی اینقدر تعهد داریم که برای خدمت به مردم مشتاق و پیشتازیم؟ در ابتدا که استارت این کار را زدیم متعهد شدیم که اخلاق مداری را به فراموشی نسپریم. ما قبل از انتخابات در این شهر زندگی کرده ایم و پس از این هم خواهیم زیست ارزشی ندارد که کل اعتبار خود را برای این مسئله هزینه کنیم. برخی بد اخلاقی و شایعات را که در فضای مجازی طرح می‌شود گفته ام که نیازی نیست جواب داده شود. هرچه دیگران را تخریب کنیم در انعکاس آن خودمان متاثر خواهیم شد و اینطور نخواهد شد که با تخریب منِ غفوری به رای دیگری افزوده شود.

  • نویسنده : رویا سلمانی