مرگ لیست‌های انتخاباتی در تبریز
مرگ لیست‌های انتخاباتی در تبریز
در انتخاباتِ فعلی مردم چهره‌ی جدید انتخابات ۱۳۹۸ را بالاتر از پزشکیان به مجلس فرستادند و در این دوره نیز به چهره‌های جدید فرصتِ حضور در دوره‌ی دوم رقابت‌ها را دادند. مسئله روشن است، مردم دنبال تغییرند!

به گزارش شمس، مردم تبریز، آذرشهر و اسکو از لیست‌های انتخاباتی عبور کرده‌اند. این را نتایجِ انتخابات مجلس دوازدهم به‌وضوح نشان داد و هیچ‌یک از لیست‌های انتخاباتی نتوانستند در اذهان عموم تاثیرگذار شوند. اما علت مرگ لیست‌ها در تبریز چیست؟!

بی‌تعارف و بی‌پرده باید گفت مشارکت نسبتا پایین واجدین شرایط فقط یکی از دلایل عدم تاثیرگذاری لیست‌های اصلی انتخاباتی است. فضای سیاسی سالِ ۱۴۰۲ تبریز با سالِ ۱۳۹۴ که دوگانه‌ی اصلاح‌طلب و اصولگرا به کف خیابان‌های شهر کشیده بود و هواداران دوجناح برای جلوگیری از انشقاق و پیروزی سیاسی به لیست رای می‌دادند متفاوت است. خبری از کُری‌خوانی و جریان‌سازی ملی نیست تا افرادی که حتی برنامه‌ها و سوابق زهرا ساعی و شهاب‌الدین بیمقدار را ندیده‌اند در سایه‌ی اعتماد به لیست امید راهی مجلس کنند و به‌فاصله‌ی ۴ سال پشیمان شوند.‌

اما این تنها دلیل مرگ لیست‌های انتخاباتی در سپهر سیاسی تبریز امروز نیست. در قهرِ اصلاح‌طلبان، پیش‌بینی این بود لیست تبلیغاتی اصولگرایان یکه‌تازی کند اما بی‌توجهی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب به کنش‌ها و مطالبات پایگاه اجتماعی‌اش در طول ۴ سال گذشته و اصرار بر مسیرِ سابق موجب شد خواصِ تاثیرگذار نه به لیست را جایگزین رای به شناختِ فردی نمایند و تاثیر این جریان‌سازی را می‌شد از واکنش‌ها به توئیت و استوری فعالان سیاسی، رسانه‌ای و فرهنگی فهمید.‌

شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در تبریز بیش از آنکه به‌فکر تغییر باشد، درصدد حمایت از چهره‌های شاخص تکراری بود و با همان پیش‌بینی اشتباه در برابر افکار عمومی ایستاد. بیش از آنکه کاندیداها درپی لیست باشند، تصمیم‌سازان درصدد کاندیدا بودند تا در فضای پساانتخابات او را وام‌دار خود کنند. نتیجه‌ی همین تفکر حضور چهره‌ای در تضاد با شاخصه‌های شورای ائتلاف در لیست‌ و خودکشی سیاسی‌شان شد تا اولین جرقه‌ی نه به لیست رخ دهد.

عدم کارایی تبلیغات میلیاردی در در و دیوار شهر و فضای مجازی بیانگرِ آغاز دوره‌ای جدید در انتخابات استان است. اینکه چهره‌های مشهور سی چهل هزار رای می‌آورند و چهره‌های جدید با پنجاه شصت هزار رای بالاتر از آنان قرار می‌گیرند یا با چند رای پایین‌تر، رقیب آنان می‌شوند حکایت از رای آگاهانه دارد. آن کاندیدا را شاید ۶۰ هزار نفر می‌شناسند و ۶۰ هزار نفرشان هم به او رای داده‌اند اما چهره‌ شاخص را با آنکه یک شهر می‌شناختند به او رای نداده‌اند.

پزشکیانِ اصلاح‌طلب در میتینگ تبلیغاتی کاندیدای عضو لیست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب! حضار را دعوت به رای به چهره‌های مجلس دیده می‌کند و عملا مخالف‌ خود را با ورود چهره‌های جدید به خانه‌ی ملت عیان می‌نماید اما خواستِ رای‌دهندگان این نیست. در انتخاباتِ فعلی مردم چهره‌ی جدید انتخابات ۱۳۹۸ را بالاتر از پزشکیان به مجلس فرستادند و در این دوره نیز به چهره‌های جدید فرصتِ حضور در دوره‌ی دوم رقابت‌ها را دادند. مسئله روشن است، مردم دنبال تغییرند!