توسعه محدوده تاریخی تبریز به نفع مردم یا به ضررشان؟!/ ارزش منطقه‌ای واقعی در ولیعصر چقدر است؟
توسعه محدوده تاریخی تبریز به نفع مردم یا به ضررشان؟!/ ارزش منطقه‌ای واقعی در ولیعصر چقدر است؟
جلسه امروز شورای شهر تبریز با بررسی طرح محدوده تاریخی و فرهنگی تبریز و درآمدهای پایدار و هزینه شهرداری تبریز به پایان رسید.

به گزارش شمس، جلسه شورای شهر تبریز با تجلیل از نابینایان شاغل در شهرداری تبریز آغاز شد.

دستور جلسه اول بررسی مصوبه کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تبریز در خصوص طرح تفصیلی محدوده تاریخی و فرهنگی تبریز بود که فریدون بابایی اقدم در این خصوص اظهار داشت: در کمیسیون شهرسازی جلساتی در خصوص طرح تفصیلی داشتیم که برخی موارد مطرح و تصویب شد.

وی ادامه داد: میراث فرهنگی طرح بافت تاریخی را تصویب کرده‌ در حالیکه میراث فرهنگی صلاحیت تهیه طرح تفصیلی را ندارد و ما هم با استناد به این بحث با چهار رای مخالف با طرح تفصیلی میراث فرهنگی مخالفت کردیم.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورا با بیان اینکه چیزی که برای ما مهم است بلاتکلیفی محدوده بافت تاریخی می‌باشد، عنوان کرد: مشکل دیگر در بحث این طرح این است که در نوسازی مشکل ایجاد می‌کند، ما به مردم پروانه داده‌ایم و نمی‌توانیم بعدا بگوییم شامل طرح نمی‌شود.

وی ادامه داد: در سطح کلان کشور هم با معاون میراث فرهنگی حرف زده‌ایم که به خواسته ما نه نگفته‌اند اما معطلی در کار وجود دارد.

عزتی، معاون شهرسازی شهردار تبریز هم در این خصوص گفت: بحث محدوده بافت تاریخی و فرهنگی به یک دوره قبل باز می‌گردد و در دهه هفتاد طرحی تهیه شده که در سال ۸۷ طرح تفصیلی محور تاریخی تصویب می‌شود.

وی ادامه داد: قوانین می‌گوید حریم آثار را میراث فرهنگی مشخص کند مثلا همانگونه که یونسکو حریم بازار را مشخص کرده است.

احمد حمزه زاده هم با بیان اینکه تاریخی بودن شهر تبریز مزیت اصلی تبریز است، گفت: تبریز به واسطه اینکه سالها به عنوان پایتخت بوده است آثار تاریخی و فرهنگی غنی دارد و همین باعث شده شهر تبریز به عنوان شهرهای تاریخی اعلام شده است.

وی ادامه داد: میراث فرهنگی متولی طرح تفصیلی نیست اما چون در آن زمان معاونت عمرانی نتوانست این کار را انجام دهد و به همین دلیل میراث فرهنگی آن را کار کرد، البته الان طرح در اختیار راه و شهرسازی و ماده پنج است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان تصریح کرد: برخی سوالها درباره افزایش محدوده تاریخی و فرهنگی است که باید بگوییم که ما نمی‌توانیم محدوده را تغییر دهیم.

یعقوب هوشیار هم در این جلسه ابراز داشت: ما با ۴۰۰ هزار هکتاری که داریم چه کار کرده‌ایم که می‌خواهیم محدوده را ۱۲۰۰ هکتاری بکنیم؟ در باکو در محدوده بافت تاریخی برج ۴۰ طبقه به تازگی احداث شده چرا این حساسیت یونسکو در آنجا وجود ندارد؟

وی ادامه داد: ما با افزایش محدوده می‌خواهیم به نفع مردم کار کنیم اما در اصل به ضرر مردم می‌شود با توسعه محدوده بافت تاریخی در سنجران چقدر از اهالی آنجا باقی مانده‌اند؟ متاسفانه بعضا یک کارشناس یک تعریفی می‌دهد و کل شهر فلج می‌شود .

شهردار تبریز تاکید کرد: تا زمانیکه شهردار تبریز هستم این کار را نمی‌کنم چون با این کار ثروت مردم را چند برابر کم می‌کنیم و خانه‌ای که مثلا ده میلیارد ارزش داشت به یکباره ارزشش کم می‌شود.

جواد رحمتی، معاون عمرانی استاندار هم عنوان کرد: تنها چیزی که میراث روی آن دست گذاشته ارتفاع است که مساله اشتباهی است.

در نهایت مصوبه کمیسیون معماری و شهرسازی با رای اکثریت شورا به تصویب رسید.

دستور جلسه بعد قانون درآمدهای پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها بود که باغبان در این خصوص ابراز داشت: ارزش منطقه ای یا پی را در ولیعصر ۲۰۰ هزار تومان نوشته‌ایم در حالیکه هر متر زمین در آنجا ۱۰۰ میلیون تومان است که حتی یک درصد ارزش منطقه‌ای آن دریافت نمی‌شود.

هوشیار، شهردار تبریز هم در این خصوص اظهار داشت: ارزش افزوده در زنجان دو برابر و اصفهان پنج برابر تبریز است.

انتهای پیام/