تشدید وضعیت سوءتغذیه با شیوع کرونا در آذربایجان شرقی
تشدید وضعیت سوءتغذیه با شیوع کرونا در آذربایجان شرقی
مدیرگروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت آذربایجان شرقی از تشدید وضعیت سوءتغذیه در استان همزمان با شیوع کرونا در سراسر کشور خبر داد.

به گزارش شمس، دکتر فتح اله پورعلی، با اشاره به این‌که با شرایط کرونایی حاکم بر کشور، انتظار نزول شاخص‌های تغذیه‌ای جامعه ملموس بوده است، اظهار کرد: شرایط کرونایی حاکم بر جامعه بر شرایط زندگی اقشار مختلف مردمی تاثیر گذاشته و تغییر در وضعیت تغذیه جامعه را به دنبال داشته است.

وی افزود: تعدادی از افراد با شیوع کرونا کار خود را از دست دادند و یا فعالیت‌های مختلفی تعطیل شدند و قیمت اقلام مواد غذایی در دنیا و کشور نیز بالا رفت و شرایط زندگی افراد دچار تغییر شد.

وی ادامه داد: افراد در راستای این وضعیت توانایی خرید اقلام غذایی مختلف را به مرور از دست داده و دسترسی فیزیکی و اقتصادی به موادغذایی که همان شاخص مهم امنیت غذایی را دربرمی‌گیرد، رفته رفته مختل شده و با کاهش دسترسی، امنیت غذایی افراد کاهش یافته است.

پورعلی با تاکید بر این‌که بروز برخی تغییرات اقتصادی و معیشتی مردم در سال ۱۴۰۰ باعث تشدید وضعیت سوءتغذیه در استان و کشور شده است، گفت: وضعیت مصرف لبنیات، سبزی و میوه در بین نوجوانان استان طی این مدت بدتر شده است، هرچند وضعیت استان ما هنوز هم در این مورد نسبت به میانگین کشوری شرایط بهتری دارد.

وی افزود: مصرف تنقلات نوجوانان استان نیز قبلاً نسبت به میانگین کشوری بیشتر بوده و این شاخص در سال گذشته بدتر هم شده است یعنی نوجوانان ما نسبت به میانگین کشوری تنقلات بیشتری مصرف می‌کنند.

وی در خصوص وضعیت مصرف اقلام غذایی توسط میانسالان استان نیز تشریح کرد: مصرف لبنیات، سبزیجات و میوه جات میانسالان استان در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ کمتر شده اما وضعیت استان ما در این سه شاخص نسبت به میانگین کشوری بهتر است.

مدیرگروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: مصرف نوشابه، فست فود و نمک در میانسالان استان نسبت به میانگین کشوری بدتر بوده و در سال گذشته نیز این وضعیت تشدید یافته است.

وی در خصوص وضعیت شاخص‌های اساسی مربوط به سوءتغذیه مثل کم وزنی، لاغری و کوتاه قدی در استان نیز گفت: وضعیت این شاخص‌ها در استان همواره روند کاهشی داشته اما وضعیت استان ما نسبت به میانگین کشوری بهتر و جزو سه استان‌ برتر در این حوزه هستیم.

وی در خصوص تغذیه کودکان زیر پنج سال استان نیز ادامه داد: در سال گذشته شاهد تشدید کم وزنی و کم وزنی شدید، لاغری و لاغری شدید و کوتاه قدی و کوتاه قدی شدید در کودکان استان بودیم که به دلیل شرایط حاکم بر کشور انتظار چنین وضعیتی می‌رفت.

پورعلی اظهار کرد: امیدواریم سیاست‌ها و تصمیماتی که در سال جاری و سال‌های آتی اتخاذ می‌شود، بتواند شاخص‌های نزولی سوءتغذیه را اصلاح کند و حداقل بتوانیم به روند قبلی خود بازگردیم.

وی در تشریح اقدامات سیستم‌های بهداشت و سلامت در بخش آموزشی و حمایتی جهت بهبود وضعیت سوءتغذیه، گفت: یکی از حمایت‌های سیستم بهداشت و درمان، توزیع مکمل‌های تغذیه‌ای بوده که امروزه به صورت کامل تهیه و در مراکز بهداشتی سطح استان موجود است و در اختیار افراد مراجعه کننده قرار می‌‍گیرد. حمایت دیگر نیز ارائه سبدهای غذایی از طریق ادارات حمایتی، خیران و … است.

وی ادامه داد: طی سال گذشته، ۸۰۰ کودک دارای سوءتغذیه در استان تحت پوشش برنامه حمایتی قرار گرفته که امسال این عدد به ۹۰۰ کودک افزایش یافته است.

انتهای پیام /