انتقال آب ارس به تبریز طبق حقابه/ لطف مستمر به اردبیل حق ایجاد کرد!
انتقال آب ارس به تبریز طبق حقابه/ لطف مستمر به اردبیل حق ایجاد کرد!
تبریز در این سال‌ها از بخش اعظمی از حقابه‌اش چشم‌پوشی کرده و همین لطف مستمر موجب ایجاد حق برای کشاورزان اردبیل شده است.

اجتماعی شمس: روز گذشته امام جمعه‌ی اردبیل به بازدید استاندار آذربایجان‌شرقی از پروژه‌ی انتقال آب ارس به تبریز و دریاچه‌ی ارومیه واکنش نشان داد و از نمایندگان این استان خواست از حقابه‌ی اردبیل دفاع کنند و مانع اجحاف در تقسیم آن شوند.

آیت‌الله عاملی در باب نگرانی کشاورزان اردبیل این صحبت‌ها را مطرح کرد و سوءنیت خاصی نسبت به انتقال آب ارس به تبریز و ارومیه نداشت اما آنطور که از صحبت‌های مسئولین پیداست تبریز به اندازه‌ی حقابه‌اش از ارس برداشت خواهد داشت و چشم‌پوشی از این حقابه در سال‌های اخیر موجب شده برخی کشاورزان اردبیل فکر کنند آب ارس فقط برای آن‌هاست.

غفارزاده، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی در این‌باره می‌گوید: رودخانه مرزی ارس دارای پروتكل برداشت حقابه و حفاظت كيفی بين كشورهای مجاور رودخانه می‌باشد و سهم حقابه جمهوری اسلامی از آن سال‌ها قبل براساس سند تنظيمی تخصيص توسط وزارت نيرو بعنوان متولی حاكميت بين استان‌های آذربايجان غربی و آذربايجان‌شرقی و اردبيل تعيين و مشخص شده است، پروژه انتقال آب ارس در قالب سقف تخصيص و سهم استان آذربايجان‌شرقی اجرا می‌گردد. حتی يک متر مكعب بيشتر از حقابه استان برداشت و پروژه اضافی تعريف نشده است.

توضیحات این مقام مسئول نشان می‌دهد قرار نیست حقی از اردبیل ضایع شود، هرچند انتظار می‌رفت در شرایط سخت بحران آب تبریز و خشکی دریاچه ارومیه اصلاً این صحبت‌ها در فضای رسانه‌ای مطرح نمی‌شد مخصوصا آنکه احیاء دریاچه ارومیه پروژه‌ای ملی است و در صورت استمرار خشکی‌اش، تبعات آن اردبیل را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.

انتهای پیام/

  • نویسنده : میلاد نوروزی