افزایش سه برابری بودجه‌ی پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز
افزایش سه برابری بودجه‌ی پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز
رئیس دانشگاه تبریز، با اشاره به افزایش سه برابری بودجه‌ی پژوهش و فناوری دانشگاه در سال جاری نسبت به سال قبل گفت: سال گذشته بودجه‌ی بخش پژوهش و فناوری 30 میلیارد تومان بود که امسال این مبلغ را تا 90 میلیارد تومان افزایش دادیم.

به گزارش شمس، صفر نصراله‌زاده، پنجشنبه، ۲۴ آذرماه، در آیین تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه تبریز، گفت: هر موفقیتی در دانشگاه به‌دست می‌آید، متعلق به اساتید، دانشجویان و یاوران علمی است و مدیریت دانشگاه تنها وظیفه‌ی هموار کردن مسیر را بر عهده دارد.

وی ادامه داد: ارتباط دانشگاه و صنعت در وضعیت خوبی قرار دارد و مطمئناً بهتر نیز خواهد شد؛ در همین راستا جلسات مستمری را با فعالان و مسئولان صنعتی استان برگزار کرده‌ایم و امیدواریم رابطه‌ی دانشگاه تبریز و تمامی دانشگاه‌های استان با صنعت توسعه پیدا کند.

رئیس دانشگاه تبریز با بیان اینکه نباید خود را وابسته‌ی اعداد و ارقام کنیم، گفت: آنچه که اهمیت دارد، اعتبارسنجی و نگاه عملکردی به فعالیت‌های دانشگاه است؛ لذا ما نباید به برخی پارامترهای عادی و روتین اکتفا کنیم.

وی با انتقاد از کسانی‌که مخالف بالابودن تعداد مقالات هستند و آن‌ها را بی‌اثر می‌دانند، خاطرنشان کرد: این طرز برخورد موجب تخریب روحیه‌ی پژوهشگران می‌شود و اساسا باید برای تولید یک محصول ابتدا باید مقاله‌ی مرتبط نوشته شود که این مقاله می‌تواند در مورد موضوعات متعددی باشد لذا مقاله، اساس و پایه‌ی تولید یک محصول است.

نصراله‌زاده در ادامه با اشاره به افزایش سه برابری بودجه‌ی پژوهش و فناوری دانشگاه در سال جاری نسبت به سال قبل گفت: سال گذشته بودجه‌ی بخش پژوهش و فناوری ۳۰ میلیارد تومان بود که امسال این مبلغ را تا ۹۰ میلیارد تومان افزایش دادیم و همه‌ی پژوهشگران مطمئن باشند که قطعا ما از این عزیزان حمایت خواهیم کرد.

وی در خصوص برخی شاخص‌های ارزیابی دانشگاه تبریز خاطرنشان کرد: در حال حاضر تعداد شرکت‌های دانش بنیان دانشگاه تبریز ۲۵ شرکت است که پیش بینی ما برای سال ۱۴۰۴، افزایش این شرکت‌ها به تعداد ۳۰۰ است. همچنین درصد پیشرفت تاسیس پهنه علم و فناوری در سال ۱۴۰۰، صفر درصد بود که براساس پیش بینی ها این میزان باید در سال ۱۴۰۴، به ۱۰۰ درصد برسد.

رئیس دانشگاه تبریز ادامه داد: تعداد خدمات آزمایشگاهی و کارگاهی ارائه شده به واحدهای فناور در سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۰۸ مورد بود که ما پیش بینی کرده ایم در سال ۱۴۰۴ تعداد این خدمات تا ۲۵۰ افزایش یابد. در سال ۱۴۰۰ تنها با ۱۰ واحدهای فناور کشورهای همسایه تعامل داشتیم که باید در سال ۱۴۰۴ با ۷۵ شرکت تعامل داشته باشیم.

وی در خصوص میزان سرمایه گذاری بخش دولتی در شرکت های دانش بنیان نیز گفت: این میزان در سال ۱۴۰۰ حدود ۵۰ میلیون تومان بود که براساس پیش بینی‌های ما باید در سال ۱۴۰۴، تا سقف ۱۲۰ میلیون تومان افزایش یابد.

نصراله زاده افزود: تعداد شرکت های زایشی (spin-off) در سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۵ شرکت بود و ما می‌خواهیم در سال ۱۴۰۴ تعداد این شرکت‌ها را به ۳۰ شرکت افزایش دهیم. تعداد متخصص و هیات علمی وابسته‌ی جذب شده در دانشگاه در سال ۱۴۰۰ تعداد ۲ نفر بود که باید در سال ۱۴۰۴ تا تعداد ۱۲ نفر رشد داشته باشد. همچنین درصد افزایش اعتبارات پژوهشی از بودجه کل دانشگاه  در سال ۱۴۰۰ به میزان ۶ درصد بود و پیش بینی ما برای سال ۱۴۰۴باید به ۲۰ درصد برسد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: تعداد طرح های پژوهشی کاربردی در سال پایه ۶۴ طرح بود و ما قصد داریم این طرح‌ها را تا ۹۰ مورد در سال ۱۴۰۴ افزایش دهیم. تعداد اعضای هیات علمی استفاده کننده از ماموریت پژوهشی در سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۲ عضو بود که در سال ۱۴۰۴ باید به تعداد ۳۰ عضو هیأت علمی برسد. همچنین تعداد هیات علمی دارای جایزه در سال ۱۴۰۰، صفر بود و ما پیش بینی کرده ایم در سال ۱۴۰۴ حداقل ۱۰ هیأت علمی این عنوان را کسب کنند.

وی در خصوص برنامه‌ی راهبردی دانشگاه تا سال ۱۴۰۴ تاکید کرد: اهداف کلان برنامه‌ی چهار ساله دانشگاه از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ عبارت بود از قرار گرفتن در بین هفت دانشگاه برتر سطح کشور، ۵۰۰ دانشگاه برتر خاورمیانه، ۷۰۰ دانشگاه برتر آسیا، یکی از ۱۰۰۰ دانشگاه برتر جهان و قرار گرفتن در زمره‌ی دانشگاه‌های نسل سوم (کار آفرین). آنچه که برای سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ پیش بینی کرده‌ایم، قرار گرفتن در بین چهار دانشگاه برتر سطح کشور، یکی از ۲۰۰ دانشگاه برتر خاورمیانه، یکی از ۳۰۰ دانشگاه برتر آسیا، قرار گرفتن در زمره‌ی ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان و دانشگاه‌های نسل چهارم می‌باشد.

انتهای پیام /