احیای صنعت مادرآذربایجان‌شرقی با تدبیر آیت‌الله رئیسی
احیای صنعت مادرآذربایجان‌شرقی با تدبیر آیت‌الله رئیسی
مدیرعامل گروه ماشین سازی تبریز گفت: احیای واحدهای تعطیل و راکد، جزء برنامه های دولت است و آیت الله رئیسی در بازدید سال پیش از ماشین‌سازی، دستور حمایت برای احیای ۱۲ شرکت نیز را دادند و امروز هزاران نفر از کارگران نان بر سفره خود می‌برند.

به گزارش شمس، یعقوبی‌بقا، مدیرعامل گروه ماشین‌سازی تبریز امروز در حاشیه سفر رئیس جمهور به استان آذربایجان‌شرقی و بازدید از گروه ماشین سازی تبریز در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: ماشین سازی تبریز به عنوان یکی از صنایع کهن تبریز، در سال ۱۳۴۶ تاسیس شد و کارش تولید ماشین های ابزار برای صنایع مختلف بوده و هست.

وی با بیان اینکه این شرکت از ۱۰ سال پیش به بخش خصوصی واگذار شده و با چالش های زیادی روبرو شد، گفت: از سال ۱۳۹۸ که آیت الله رئیسی روی کار آمدند، رئیس جمهور از نزدیک به صحبت‌های کارگران و مطالبات آنها گوش داده و بعد از آن دستور بازگشت ساختار مالی و کل سازمان به دولت را داد از آن روز به بعد تولید این شرکت روز به روز افزایش یافت و با تولید یک هزار و ۴۰۰ دستگاه رکورد تولید زد.

مدیرعامل گروه ماشین سازی تبریز خاطرنشان کرد: احیای واحدهای تعطیل و راکد جزو برنامه‌های دولت است و آیت الله رئیسی در بازدید سال پیش از ماشین سازی دستور حمایت برای احیای ۱۲ شرکت نیز را دادند و امروز هزاران نفر از کارگران نان بر سفره خود می‌برند.

وی با اشاره بر اینکه امروز با حضور رئیس جمهور، جشن کارگری با حضور کارگران و صنایع احیاء شده، برگزار شد، گفت: البته موارد و چالش‌های مدنظر احصاء شده است و به رئیس جمهور خواهیم گفت که با رفع آن می‌توان تعداد اشتغال از ۸۰۰ نفر فعلی را به ۲ هزار و ۵۰۰ نفر رساند.

یعقوبی‌بقا خاطرنشان کرد: قطعا اگر اموال و مستقلات ماشین سازی در اختیار خود ماشین ‌سازی قرار گیرد، این زیرساخت ها فراهم شده و در طی دو سال این تعداد جذب نیرو، سه برابر خواهد شد.

وی گفت: ماشین سازی تبریز صنعتی است که در خاورمیانه نمونه ندارد و محصولات این مجموعه به کشورهای زیادی صادر می‌شود و جزو معدود شرکت‌هایی است که محصول تولید می‌کند و قادر است به تمامی کشورهای دنیا ماشین صادر کند و به لطف خدا برنامه‌ای توسعه در حوزه صادرات ایجاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه ۱۵ مگاوات برق ماشین سازی است که ۱۲ مگاوات از آن را شرکت ریخته‌گری استفاده می‌کند آن هم به دلیل کوره‌های قدیمی است که ۴۰ سال پیش ساخته شده‌اند، افزود: وقتی ریخته‌گری برق استفاده می‌کند، برق منطقه قراملک با افت روبرو می‌شود که اگر کوره‌های جدید خریداری شود نه تنها میزان برق زیادی صرفه‌جویی خواهد شد بلکه میزان تولید هم افزایش می‌یابد.

 گروه ماشین سازی تبریز یکی از بزرگترین کارخانه های شهر تبریز و اولین تولیدکننده ماشین افزار در کشور است.

شرکت ماشین سازی تبریز با بیش از پنجاه سال سابقه تولید انواع ماشین‌های ابزار و ارائه مستمر خدمات پس از فروش در سطح کشور جزو کارخانجات قدیمی کشور محسوب می‌شود؛ اما این شرکت با سابقه طی سال‌های اخیر با مشکلات متعددی همراه بوده است.

این شرکت بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی چندبار توسط سازمان خصوصی واگذار شد و به دلیل اینکه عدم بررسی اهلیت خریدار توسط سازمان خصوصی سازی، پس از واگذاری با مشکلاتی مواجه شد.

در آخرین مرحله در سال ۹۷ سازمان خصوصی سازی بدون نگاه به جوانب موضوع، این کارخانه را به فردی که بعدها مشخص شد ۴۰۰ میلیون دلار ارز دولتی دریافت کرده و در بازار آزاد فروخته است، واگذار کرد.

مالک وقت، چند روز بعد از این واگذاری در نشست خبری از برنامه‌های خود برای احیای تولید سخن گفت ولی در عمل چرخ تولید این کارخانه در زمان مدیریت وی از حرکت ایستاد و رسیدگی قاطع دستگاه قضا با فساد اقتصادی که از سال گذشته سرعت و شتاب بیشتری پیدا کرد از سوءاستفاده مالک جدید ماشین سازی تبریز از بیت المال پرده برداشت و با ورود قوه قضاییه، ماشین سازی مجددا به صاحب آن قبل از خصوصی سازی؛ یعنی صندوق بازنشستگی فولاد برگشت.

انتهای پیام /