آذربایجان شرقی سومین استان امن کشور/ کشف ۳ تن مواد مخدر در سال جاری/ کاهش ۲۹ درصد از تصادفات جاده‌ای/ به دنبال افزایش سرمایه‌ی اجتماعی پلیس  هستیم
آذربایجان شرقی سومین استان امن کشور/ کشف ۳ تن مواد مخدر در سال جاری/ کاهش ۲۹ درصد از تصادفات جاده‌ای/ به دنبال افزایش سرمایه‌ی اجتماعی پلیس  هستیم
عبدی گفت: با توجه به مشارکت، فرهنگ و باورهای مردم استان آذربایجان شرقی در رتبه سوم کشوری به لحاظ امنیت اجتماعی است.

به گزارش شمس، سردار حسین عبدی در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته ناجا با بیان اینکه شعار هفته‌ی نیروی انتظامی “با هم برای امنیت و سلامت” تعیین گردیده است، گفت: یکی از اهداف سال جاری این مجموعه بسط و‌ گسترش گفتمان امنیت و سلامت در استان همچنین ترویج و تقویت احساس امنیت عمومی در میان مردم است.

وی ادامه داد: سلامت و امنیت هر دو در حفظ و تعالی بشر نقش کلیدی دارد و اگر امنیت نباشد جوامع انسانی در حوزه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی… آسیب‌های بسیار جدی خواهد دید.

فرمانده انتظامی آذربایجان شرقی با بیان اینکه مرزهای استان ما، جزو مرزهای امن کشوری است که توسط مرزبانان با اقتدار مورد حراست قرار می‌گیرد، ادامه داد: با آغاز درگیری‌ها بین همسایگان مرزی تمهیدات امنیتی با شدت بیشتری در مرزها به کار گرفته می‌شود و در رابطه با این موضوع توسط مرزبانی تذکر کتبی به طرفین داده شده است.

وی افزود: روز گذشته دو شی در نزدیکی زمین‌های زراعی شهرستان هریس به زمین اصابت کرد که یک قطعه مشکوک به پهباد و دیگری موشک بود که در هر دو مورد قطعا هدف کشور ما نبوده است اما به هر دلیل در خاک ما فرود آمده و اقدامات لازم توسط نیروهای مسلح در حال انجام است.

این مقام مسئول خاطر نشان ساخت: از ابتدای مناقشات کشورهای همجوار تاکنون هیچ گونه خسارت جانی نداشته ایم و خسارات مالی نیز در شرف بررسی است.

عبدی با تاکید بر اینکه استان آذربایجان شرقی در بین استان‌های کشور به لحاظ امنیت اجتماعی در رتبه سوم قرار دارد، افزود: در بحث پیشگیری معتقدیم به مشارکت جامعه و همراه سازی افکار عمومی تا مردم با تمکین به قانون به سوی جامعه‌ی متعالی رهنمون شویم.

فرمانده انتظامی استان اذعان داشت: تراکم جمعیت استان ما در حدود ۸۵/۶۴ و دو برابر میانگین کشوری است ولی سطح وقوع جرایم به نسبت جمعیت بسیار پایین است.

وی با اشاره به اینکه وقوع جرائم خشن در استان یک هشتم میانگین کشوری است، گفت: میانگین وقوع جرائم خشن کشوری هر ۱۰۰ هزار نفر ۸ که در استان ما یک دهم درصد می‌باشد؛ می‌شود گفت استان کم وقوعی هستیم و جرائم شیوع زیادی ندارد که این به مشارکت، فرهنگ، باورها و رفتارهای مردم برمی‌گردد.

عبدی خاطر نشان ساخت: در ۶ ماه نخست سال جاری آدم ربایی، سرقت از بانک و قتل سازمان یافته در استان نداشته ایم و به لحاظ سرقت نیز نسبت به میانگین کشوری یک دوازدهم هستیم.

این مقام مسئول ضمن تاکید بر این نکته که نقش خانواده و جامعه در وقوع جرم تعیین کننده است، متذکر شد: پلیس نیز نقش موثری در پیشگیری و کنترل جرائم در جامعه دارد.

فرماندهی نیروی انتظامی استان گفت: کشف علمی جرائم در دستور کار پلیس قرار دارد و پلیس امروز به سمت هوشمندسازی پیش می‌رود، یکی از این مولفه‌ها حضور نیروهای انتظامی با لباس دوربین دار بر سر صحنه است.

این مقام مسئول عنوان داشت: هوشمندسازی پلیس منجر به افزایش دقت، صحت و سرعت می‌گردد و در پیشگیری و کشف علمی جرائم موثر است.

وی افزود: در همین راستای برخی خدکات همچون ارائه‌ی خدمات اینترنتی استعلام جرائم با جزئیات، امکان پرداخت موردی جریمه، نوبت دهی تعویض پلاک، رهگیری کارت ماشین، استعلام پلاک‌های به نام فرد، استعلام گواهینامه و نمره منفی و خدمات گذرنامه بخشی از اقدامات دولت الکترونیک ناجا است.

فرماندهی انتظامی استان متذکر شد: راه اندازی کامل کانال ارتباطی بین نیروی انتظامی و پزشکی قانونی به صورت الکترونیکی انجام شده و فرایند دستی منسوخ گردیده که موجب تسریع امور در این زمینه گردیده است.

وی راه اندازی سامانه پیامکی در حوزه‌های کلانتری، توسعه مدیریت هوشمند ناوگان خودرویی، توسعه سامانه مدیریت هوشمند ترافیک، افزایش سامانه سرعت سنج و پلاک خوان در سطح حوزه شهر و بیرون شهری برای کاهش تلفات جاده ای از دیگر اقدامات این مجموعه برشمرد.

فرماندهی انتظامی استان بیان داشت: جرائم کلاهبرداری که بیشترین فراوانی را در فضای مجازی و حقیقی در بر داشته در ۶ ماه نخست ۲ درصد رشد داشته که از این مقدار ۸۱ درصد منجر به کشف گردیده است.

عبدی با بیان اینکه جرائم حوزه سایبری در حال افزایش است، ادامه داد: برداشت غیر مجاز اینترنتی، نشر اکاذیب، کلاهبرداری رایانه‌ای و جرائم علیه اخلاق و عفت عمومی و مزاحمت‌های اینترنتی از جمله‌ی این موراد است که نیاز است خانواده‌ها دقت نظر بیشتری داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه در حوزه مواد مخدر در شش ماه نخست ۱۰۰درصد کشفیات ما افزایش پیدا کرده، بیان داشت: در سال جاری بیش از ۸۷۶ مورد عملیات در رابطه با مواد مخدر انجام گردیده که منجر به کشف بیش از ۳ تن و ۳۲۲ کیلو مواد مخدر در استان شده است.

این مقام مسئول با شاره به اینکه پلیس امنیت اقتصادی اردیبهشت سال جاری در استان راه اندازی شده است، یادآور شد: در شش ماه نخست سال جاری ۱۳۴۷ فقره پرونده در این رابطه تشکیل شده که مبلغ ۶۸۰ میلیارد ریال ارزش ریالی آن ارزیابی شده است و در حوزه زمین خواری نیز ۱۶۰ پرونده با ارزش ۷۲۲ میلیارد تومان ایجاد شده است.

عبدی اشاره داشت: در حدود ۶ درصد از زنگ خوری در حوزه فوریت‌های ۱۱۰ کاهش داشته است که ۳۹ درصد از تماس‌های مردمی با پلیس عملیاتی شده و ۶۱ درصد به صورت ارشاد و راهنمایی انجام گردیده است.

فرماندهی نیروی انتظامی استان گفت: در رابطه با فوریت های ۱۱۰ گفتنی است که ۱۹ موضوع از جمله کلیه‌ی سرقت‌های در حال وقوع یا سارق توسط مردم دستگیر شده باشد، سرقت‌های مسلحانه، مفاسد اجتماعی، فعل حرام در ملاعام، چاقوکشی، عربده کشی، شرارت و آدم ربایی از جمله مواردی است که باید با این مرکز تماس گرفته شود.

عبدی متذکر شد: روزانه ۴۵۰ زنگ خوری برای تصادفات در تبریز داریم که فوریت‌های پلیس صرفا در تصادفاتی که منجر به جرح هست، در صحنه حضور خواهد داشت، الباقی موارد نیازی به حضور فوریتی پلیس نیست.

این مقام مسئول گفت: در شش ماه نخست سال جاری ۱۵۴۲۴ پرونده در کلانتری‌های استان تشکیل شده است که ۷۰/۵ درصد منجر به مصالحه شده است.

عبدی عنوان کرد: سرقت یکی از موضوعاتی است که احساس ناامنی را در امعه افزایش می‌دهد وقوع سرقت در ۶ ماهه سال جاری ۱۹ درد افزایش داشته و ۸۱ درد منجر به کشف گردیده است.

وی با بیان اینکه ۳/ ۴۲ درصد سرقت‌ها در استان مربوط به خودرو است، متذکر شد: از مردم این درخواست را داریم که استحکامات لازم در رابطه با محل کار و زندگی خود پیش بینی کنند، به طور مثال بسیاری از خودروهایی که سرقت شده‌اند با سویچ روشن روی ماشین بوده است لذا مردم تمهیدات ایمنی خود را در خصوص خودرو افزایش دهند.

عبدی ادامه داد: بخشی از سرقت‌ها نیز مربوط به اماکنی همچون خانه باغ‌هاست که در استان ما رشد داشته است، در زمینه سرقت موتور سیکلت نیز همین طور اما در حوزه سرقت از منزل ۹ درصد ، سرقت از مغازه ۳ درصد، قاپ زنی ۴۱ درصد، سرقت احشام ۲۵ درصد کاهش سرقت داشته ایم.

فرماندهی نیروی انتظامی استان خاطر نشان ساخت: در رابطه با تصادفات جاده ای و درون شهری ۲۹ درصد کاهش کل تصادفات را داشته ایم، همچنین ۱۳ درصد کاهش تلفات جان باخته و ۲۳ درصد کاهش مجروحان داریم که بخشی به خاطر کاهش مسافرت‌ها می‌باشد.

این مقام مسئول با بیان اینکه قرارگاه مبارزه با ارازل و اوباش در استان راه اندازی شده است، متذکر شد: به هیچ کس در فضای مجازی و حقیقی اجازه عربده کشی داده نخواهد شد، در همین راستا ۱۷۶ نفر از ارازل و اوباش در چند ماه اخیر دستگیر شده اند که سابقه دار پر تکرار هستند.

وی اذعان داشت: به دنبال افزایش سرمایه ی اجتماعی پلیس هستیم، هر چه اعتماد مردم به پلیس بیشتر باشد و پلیس اعتماد سازی کند سرمایه اجتماعی افزایش خواهد داشت، تمام ماموریت‌های پلیس در کنار مردم است لذا با با تعالی رفتار و رعایت حقوق شهروندی و برقراری امنیت قابل قبول، پاسخ گوی مطالبات پلیسی مردم هستیم.

عبدی در پارسخ به سوال خبرنگار شمس خبر در رابطه با اینکه تدابیر و امکانات لازم برای محقق ساختن محدودیت و جرائم کرونایی وجود دارد، بیان داشت: در این رابطه هماهنگی های لازم با ستاد ملی کرونا انجام پذیرفته و سامانه‌های تحت اختیار پلیس در استان ما همچون سایر استان‌های کشور این امکان را فراهم می‌سازد که با افراد خاطی برخورد های لازم صورت بگیرد.

فرماندهی انتظامی استان یادآور شد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کنار مجموعه‌های درمانی حضور مستمر و فعالی داشته ایم و در همین راستا بیمارستان الغدیر پس از بیمارستان امام رضا(ع) در تبریز بیشترین خدمات را به بیماران کرونایی ارائه داده است.

وی ادامه داد: یک هزار و ۵۵۶ نفر بیمار کرونایی در بیمارستان الغدیر بستری شده و دو هزار ۱۶۲ نفر نیز مراجعه کننده در این رابطه داشته ایم، پس از ابلاغ رهبری نیز تمام مجموعه‌های درمانی را در رابطه با مقابله با بیماری کرونا بسیج کرده ایم.