در بین پنج استان از نظر صادرات پنجم هستیم/ آبي از معادن استان براي آذربایجان‌شرقی گرم نمي‌شود!
در بین پنج استان از نظر صادرات پنجم هستیم/ آبي از معادن استان براي آذربایجان‌شرقی گرم نمي‌شود!
فرشکاران گفت: منابع اصلی سرمایه معادن از استان خارج می‌شود و هیچ‌گونه ارزش افزوده‌ای برای مردم آذربایجان‌شرقی ندارد!

به گزارش خبرنگار شمس، محمد فرشکاران در نشست خبری با اصحاب رسانه با اعلام اين كه ایجاد صنایع تبدیلی و حفظ ارزش افزوده معادن در اشتغالزایی پایدار استان بسیار موثر خواهد بود اظهار داشت، باید به صورت برنامه‌ریزی شده و هدفمند قدم برداریم.

وی با اشاره به لزوم توجه به موضوع بهره وری در راستای دستیابی به رشد اقتصادی مورد نظر افزود: در برنامه‌های پنج ساله توسعه نیز سهم سه درصد بهره وری در «تولید ناخالص داخلی» همواره مطرح بوده است، همچنين برای دستیابی به رشد اقتصادی حدود ۷.۸ درصدی هدف گذاری شده استان، ۳۰ هزار میلیارد تومان سرمایه مورد نیاز است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان‌شرقی ادامه داد: فعالیت‌های اقتصادی استان به نحو مطلوب درحال گردش نیست که نباید عوامل بسیاری الخصوص تورم را فراموش کنیم.

وی در بخش ديگر اظهارات خود متذكر شد: شتاب رشد کشور بیشتر از شتاب رشد استان بوده است و روند شتاب موجب شده سهم و سرانه جمعیت استان پایین باشد. در سال ۱۳۹۹ سهم استان در بخش خدمات ۵۳ درصد، در بخش کشاورزی ۷/۶ درصد، در بخش صنعت ۳۷ درصد و در بخش معدن ۲/۲ درصد است.

فرشکاران خاطرنشان کرد: در بخش رتبه جی تی پی استان آذربایجان شرقی در سال ۱۳۸۹ در رتبه ۱۴ کشور، در سال ۱۳۹۲ در رتبه ۱۶ کشور و درسال ۱۳۹۹ در رتبه ۱۸ کشوری است که این نشان از افت استان در این بخش است.

وی تاکید کرد: افزایش سرمایه ثابت و جذب سرمایه گذار موجب رشد استان در جدول جی تی پی است که باید در این عرصه تلاش های مضاعف صورت گيرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: در بین پنج استان برتر در صادرات رتبه آخر را داريم كه با توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های اقتصادی استان مي‌توانيم از جایگاه و توانمندی بالایی در این عرصه‌ها برخوردار بوده و به رتبه‌هاي اول برسيم.

انتهای پیام /