آذربایجان‌شرقی متناسب با سابقه رشد نکرده است
آذربایجان‌شرقی متناسب با سابقه رشد نکرده است
استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: آذربایجان‌شرقی به رغم اینکه در چند بخش و حوزه پیشرو بوده اما متناسب با سابقه رشد نکرده و صنایع فرش دستباف، چرم، خشکبار و بازسازی صنایع در گذشته مورد غفلت واقع شده است.

به گزارش شمس، عابدین خرّم در جلسه ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان آذربایجان‌شرقی، در این جلسه با بیان اینکه تعداد شرکت‌های دانش بنیان این استان از ۲۰۳ مورد به ۳۰۷ عدد افزایش یافته است، اظهار داشت: در این راستا سند علمی فناوری پنج ساله استان تدوین شده و این سند اصلی‌ترین محور فعالیت دستگاه‌ها، دانشگاه‌ها و کارخانه‌های بزرگ است.

عابدین خرّم اضافه کرد: آذربایجان‌شرقی پیشرو در اقتصاد دانش بنیان است و نخستین ستاد اقتصاد دانش بنیان این استان در سال ۱۴۰۰ شکل گرفت و طبق سند تدوین شده مهم‌ترین بخشی که برای شرکت‌ها تعریف شده تولید محصول تولید ثروت و یافتن جایگاه در بازارهای رقابتی است.

وی به چالش‌های استان در زمینه شرکت‌های دانش بنیان نیز اشاره کرد و گفت: تجاری‌سازی محصولات با مشکل جدی روبه‌رو است، جذب سرمایه لازم برای شرکت‌ها سخت شده و نبود نهادهای مالی برای سرمایه‌گذاری خطرپذیر از مشکلات این شرکت‌ها در استان است ضمن اینکه ایجاد سایت تولید نیست هزینه بالایی می‌خواهد.

خرّم یادآور شد: در دور اول سفر رئیس جمهور به استان ۴۵۰۰ میلیارد ریال برای شرکت‌های دانش بنیان مصوب شد اما هر وقت برای تخصیص بودجه رفتیم سازمان برنامه بودجه موافقت نکرد.

وی، پشتیبانی تسهیلگری دولت از شرکت‌های دانش بنیان، ایجاد شهرک‌ها و پارک علم و فناوری، تسهیل حمایت‌های مبتنی بر تامین مواد اولیه و حمایت برای تکمیل زنجیره فروش را از پیشنهادات این استان برای توسعه در این عرصه بیان کرد.

خرّم خاطرنشان کرد: آذربایجان‌شرقی به رغم اینکه در چند بخش و حوزه پیشرو بوده اما متناسب با سابقه رشد نکرده و صنایع فرش دستباف، چرم، خشکبار و بازسازی صنایع در گذشته مورد غفلت واقع شده است.

وی همچنین خواستار توجه بیشتر معاونت علمی رئیس جمهور به آذربایجان‌شرقی شد و اذعان داشت: این استان در زمینه‌های تولید لوازم خانگی ظرفیت‌های زیادی دارد و زمینه تولید خودرو برقی نیز در آن وجود دارد و می‌تواند به مرکز صادراتی محصولات دانش بنیان در شمال‌غرب کشور تبدیل شود.

پایان پیام/