معلم سیاست‌مدار نمی‌شود اما رئیس‌جمهور تربیت می‌کند/ بسیاری از همکارانم راننده اسنپ شده‌اند!
معلم سیاست‌مدار نمی‌شود اما رئیس‌جمهور تربیت می‌کند/ بسیاری از همکارانم راننده اسنپ شده‌اند!
معلم یعنی نجوای صدای عشق در گوش بی تجربه زمانه، یعنی غوطه ور شدن در امواج طلایی دریای دانش، یعنی چلچراغ پرفروغ بشریت. سرانگشت او افق های روشن فردا را نشان می دهد واشاراتش، آن سوی پرده های خاک و ملکوت پاک خدا را.

اجتماعی شمس: ۱۳ آبان مصادف با روز جهانی معلم است، روز معلم یعنی پاسداشت روز عشق و ایثار.معلم یعنی شمع دانشی که می سوزد جهان تیره ما را روشنی بخشد.

به بهانه همین روز، با یک معلم جوان و پر انرژی مصاحبه ای انجام داده ایم که می خوانید:

متولد ۶۸ است به وضوح می توان در چهره اش شادابی و شور و نشاط معلمی را دید.معلمی را در سن خیلی کم آن هم در ۱۹ سالگی تنها زمانی که با شاگردانش چهار سال فاصله سنی داشت آغاز کرده است.

* خودتان را معرفی کنید

با لبخندی که روی لبانش نقش بسته می گوید: نسرین محمدی هستم، متولد ۶۸ از شهرستان ملکان و معلم کلاس پایه پنجم ابتدایی یکی از دبستان های پسرانه تبریز، البته در شهرستان ملکان دبیر عربی بودم ولی به دلیل انتقالی ام به تبریز اکنون معلم مقطع ابتدایی هستم.در شهر خودم چهار سال تدریس کرده ام و اکنون ۱۲ سال سابقه معلمی دارم.

*چطور شد که وارد عرصه معلمی شدید؟

دانش آموز رشته علوم انسانی بودم و رتبه ۳۰۰ را در کنکور کسب کردم و علی رغم مخالفت های زیاد، معلمی را انتخاب کردم چرا که برخی از اقوام معتقد بودند می توانم در رشته های بهتری قبول شوم با این حال به دلیل علاقه شدیدم به این حرفه، معلمی را با عشق برگزیدم.

 

*در مورد شغل معلمی برایمان بگویید

شغل معلمی نسبت به سایر مشاغل، سختی های زیادی دارد چرا که تاثیر زیادی در زندگی دانش آموزان دارد و اکثر بچه ها بدون اینکه بدانیم ما را به عنوان الگوی خود انتخاب می کنند، یک معلم خوب باید با عشق و علاقه کار خود را انجام دهد و به نظرم عشق رنگ هر چیزی را زیبا تر می کند، معلمی که عاشق باشد می تواند به شغل خود عشق بورزد، چرا که تحمل کردن و تدریس ۳۸ دانش آموز پسر مقطع ابتدایی جز با عشق امکان پذیر نیست.

*از اولین خاطره معلمی خود بگویید

برای اولین بار تدریس خود را در مدرسه شبانه روزی که با دانش آموزانش چهار سال اختلاف سنی داشتم آغاز کردم ، چون فاصله سنی ما کم بود، مرا به عنوان معلم قبول نمی کردند ، آن زمان هم به روستای های اطراف شهر برای تدریس می رفتم با این حال لحظات بسیار شیرینی بود، اولین روز که وارد مدرسه شدم با خودم گفتم دنیا را من آباد خواهم کرد، اما بعد فهمیدم که معلمی کار حساسی است باید مطالعه داشته باشم، همیشه به روز باشم، تا معلم خوبی باشم.

*یک معلم چه میزان می تواند در زندگی دانش آموزان تاثیر گذار باشد

هفت سالی است که برای مقطع ابتدایی دبستان پسرانه تدریس می کنم، برای تدریس پسربچه ها که شیطنت زیادی دارند، باید با عشق و علاقه وارد قلب آنها شد و درس را باید از راه محبت به آنها آموخت، چرا که از راه زور نمی توان به دانش آموزان چیزی آموخت، یک معلم تاثیر خیلی زیادی بر آینده دانش آموزان دارد متاسفانه برخی معلمان دانش آموزان را از درس خواندن نا امید می کنند در حالی که یک معلم باید با طرز لباس پوشیدن و رفتار و منش خود نشان دهد که معلمی هم شغل خوبی است و می توان در آینده یک معلم نمونه بود و به جامعه خدمت کرد، یک معلم باید با سواد و شخصیت خود، خود را غنی نشان دهد تا دانش آموزان این شغل را هم در آینده انتخاب کنند.

 

*نظر شما در خصوص تنبیه دانش آموزان چیست؟

وقتی کاری را می توان با محبت انجام داد چرا از راه تنبیه انجام دهیم، به شدت مخالف تنبیه هستم.

*شما خودتان، آیا تاکنون در دوران مدرسه توسط معلمی تنبیه شده اید؟

بله صد در صد، البته می گویند آن زمان زمان دهه شصتی ها، باید از برخی مدیر مدرسه ها فیلم می گرفتند چرا که دارای مهارت کشتی گرفتن با بچه ها بودند و بچه ها را تنبیه می کردند.

*آیا معلم کلاس اول خود را به خاطر دارید؟

مگر می شود فراموشش کرد، همواره در یاد و خاطر ما هستند.

*نظرتان در مورد مشق نوشتن دانش آموزان چیست؟

در کلاس بنده شاگردهایی هستند که هیچ معلمی حاضر به تدریس آنها نشد چرا که درس نمی خواندند، با این حال از در دوستی وارد شدم، به عنوان مثال یکی از دانش آموزانم بسیار شلوغ و اهل دعوا بود، برای اینکه بتوانم بر روی او تاثیر خوب داشته باشم، به او گفتم تو یکی از دانش آموزان خوب من هستی و می دانم کاری نمی کنی که من سرافکنده شوم، آنقدر صفات خوب را به او تلقین کردم که یک روز دیدم با رنگی پریده وارد کلاس شد، وقتی از اون پرسیدم که چه اتفاقی افتاده گفت چند تا از بچه ها مرا کتک زدند و من چون به شما قول داده بودم که دعوا نکنم ترجیح دادم هیچ عکس العملی نشان ندهم و کتک خوردن را به خاطر شما تحمل کردم.

بعد از آن جریان، فهمیدم که وقتی یک دانش آموز ۱۱ ساله سر قولش می ماند باید به عنوان یک معلم بسیار حساس باشم و مراقب حرف هایم باشم اگر قولی دادم باید به آن عمل کنم.

*آیا اگر شانس دوباره برای انتخاب شغل داشته باشید باز هم معلمی را بر می گزینید

صد در صد، برای بار هزارم هم شده شغل معلمی را با عشق و علاقه انتخاب می کنم، زمانی که مدارس تعطیل می شود برای بازگشایی مدارس لحظه شماری می کنم.

*از ویژگی های یک معلم خوب بگویید

شغل معلمی شغل عاشقی است و باید با عشق و علاقه معلمی کرد، البته روز جهانی معلم برای رسیدگی به مشکلات معلمان از سوی یونسکو تعیین شده است باید در این روز به مشکلات این قشر رسیدگی شود و هر کسی از منظر درآمد به این شغل نگاه کند شکست خواهد خورد.بنابراین یک معلم خوب باید به شغلش عشق بورزد و با عشق و علاقه تدریس کند.

*آیا یک معلم می تواند رییس جمهور باشد

خیر، یک معلم نمی تواند یک سیاستمدار باشد با این حال می تواند برای یک جامعه یک رییس جمهور خوب تربیت کند،البته معلم ها تاثیر زیادی روی آینده بچه ها دارند، به عنوان مثال رفتار خوب یکی از معلمانم باعث شد که وارد  مسیر معلمی شوم، دبیر عربی ام خانم فتحی، باعث شد که به عربی علاقمند شوم و دبیر عربی شوم همیشه وقتی از او سوال می کردم که آیا من هم می توانم یک معلم خوب بشوم به من می گفت تو بهترین معلم خواهی شد.زندگی معلمی خود را مدیون آن معلمم هستم.

*آیا شده تاکنون دانش آموزان از شما سوالی بپرسند و پاسخ آن را ندانید

بله، همیشه می گویم همه چیز را همگان دانند، هدف من آموختن و یاد گرفتن است، بسیاری چیزهای خوب را از دانش آموزان آموخته ام، ندانستن پاسخ سوالی هم به معنای ضایع شدن نیست بلکه باید در جست و جوی پاسخ آن سوال بود و اگر پاسخ سوالی را ندانم در آن خصوص تحقیق می کنم.

*آیا تاکنون از دانش آموزان خود چیزی آموخته اید

بله، از آن دانش اموزم آموختم که وقتی قولی دادم باید سر قول خود بمانم ، البته درس بزرگی هم از یکی دیگر از دانش آموزانم آموختم، یکی از شاگردانم که پدر و مادرش از هم طلاق گرفته بودند و مادرش دچار بیماری سختی بود و بسیار غایب می شد و همه فکر می کردند که این دانش آموز بسیار تنبل است با این حال این دانش آموز با آن شرایط سختی که داشت همیشه درس می خواند و تلاش می کرد ودر همان سن بسیار پایین از عهده بسیاری از مشکلات بر می آمد  و این در حالیست که شاید ما به عنوان یک بزرگسال نتوانیم از عهده آن مشکلات بربیاییم و از این دانش اموز خیلی چیزها آموختم و به نظرم کودکان بسیار صادق هستند و می توان درس های زیادی از آنها آموخت.

*از سختی کارتان بگویید

سختی کارمان که زیاد است، اکنون سیستم آموزش توصیفی به گونه ای است که این سیستم از کشور ژاپن الگو برداری شده و البته برای یک کلاس ۲۰ نفری تعیین شده و این در حالیست که بسیاری از کلاس های ما با ظرفیت ۳۸ الی ۴۰ نفری اداره می شود، کار یک معلم بسیار زیاد و طاقت فرسا می شود البته از سوی اداره هم اهمیتی به کیفیت آموزش داده نمی شود و یک معلم اکثرا از ساعت ۸ تا ساعت پنج به صورت دو شیفت کار می کند و معلمی که نیاز مالی دارد شیفت دوم کاری را هم متقبل می شود البته معوقات حقوق معلمان نیز به همین شیفت دوم کاری برمیگردد بسیاری از اضافه کاری معلمان پرداخت نمی شود و به تعویق می افتد.

مشکلات معیشتی متوجه معلمان بوده و تعداد کلاس ها بسیار زیاد است و آموزش و پرورش هم بودجه ای در اختیار مدرسه قرار نمی دهد و مدرسه با کمک های نقدی دانش آموزان به مدرسه اداره می شود، این مسائل هم باعث بدبینی اولیا نسبت به معلمان می شود و برخی والدین می پندارند که این پول ها را معلمان خرج خود می کنند در حالی که اینگونه نیست و در نهایت این رفتار ها باعث می شود ارزش معلم ها پایین بیاید و برخورد مناسبی با یک معلم نشود.رابطه والدین با معلمان دچار سوتفاهم می شود و رابطه دوستی بین معلم و اولیا ایجاد نمی شود در حالی که باید در مقطع ابتدایی رابطه دوستی و تفاهم بین اولیا و معلمان برقرار شود

*نظر شما در خصوص سیستم آموزشی ایران چیست؟

سیستم آموزش اکنون پنج سالی است که عوض شده و کیفیت کتاب ها نیز بسیار بهتر شده و البته برای این ظرفیت کلاسی تعیین نشده است.با چنین سیستم آموزشی، حجم کاری معلم در مقطع ابتدایی بسیار بالاست.

*بهترین معلم زندگیتان کیست

دبیر عربی ام، خانم فتحی

*چه برنامه ای برای آینده دارید؟

شاید وارد مقطع راهنمایی و دبیرستان بشوم اما اکنون برای مقطع دبستان تدریس می کنم و از این کار نیز راضی و خشنودم.

*در مورد دانش آموزانتان بگویید

دانش آموزان من پسر هستند، بسیار صاف و ساده و صادق، دل هایشان دریاست، آن روز با یکی از دانش آموزان به دلیل شلوغی اش قهر کرده بودم که وقتی فهمید با او قهر هستم گریه کرد، فردای همان روز پیش او رفتم و معذرت خواهی کردم که باعث گریه اش شده ام اما او اصلا فراموش کرده بود، بچه ها فقط چیزهای خوب را به خاطر می سپارند و بسیار قلب پاکی دارند.

*از مسئولان چه در خواستی دارید

هر اتفاقی که در آموزش و پرورش رخ می دهد، رسانه ای می شود در حالی که برخی این رویداد ها اجرایی  نمی شود،  به عنوان مثال، افزایش حقوق معلمان رسانه ای شده و  بیشتر از خود ما همه مردم از این موضوع خبر دارند، می پندارند که تمام مشکلات معلمان حل شده است و از  طرفی معوقات حقوق معلمان نیز  پرداخت نمی شود.

* چرا اکثر معلمان شغل دوم انتخاب می کنند؟

بسیاری از معلمان مرد، اکنون به شغل دوم روی آورده اند و اکثر آنها راننده اسنپ شده اند چون با این درآمد کم نمی توانند زندگی خود را اداره کنند از طرفی این مسئله چهره مثبتی از درس خواندن را برای دانش آموزان القا نمی کند چرا که وقتی بچه ای سوار اسنپی می شود و می بیند راننده یک معلم است، در ذهن خود این موضوع تداعی می شود که آیا با درس خواندن هم می توان به جایی رسید؟.

متاسفانه اعتراض معلمان هرگز به جایی نمی رسد، چرا که اتحادی ندارند و انجمن مشخصی برای معلمان نیست، اعتراض آنها نیز به جایی نمی رسد.اعتراض معلمان در خصوص درآمد کم را به مسائل سیاسی ربط می دهند که اصلا ارتباطی ندارد، باید به فکر معیشت معلمان باشیم تا معلمان به شغل دوم روی نیاورند.

*پیام شما به عنوان معلم به جامعه چیست

از مردم می خواهم که ذهنیت خوبی به معلمان داشته باشند، بدبین نباشند، اولیا و دانش آموزان نیز باید شان معلمان را خفظ کنند.

*وقتی کلمه معلم را می شنوید، چه چیز ی به ذهنتان می آید

باور کنید فقط عشق، معلمی یعنی عشق در راه آموختن.

  • نویسنده : المیرا جلیلی