جشن فرشته‌ها، با رایحه بندگی
جشن فرشته‌ها، با رایحه بندگی
جشن تکلیف فرشته‌ها با حضور ۵هزار نفر از دانش آموزان دختر تبریزی در مصلی امام خمینی(ره) برگزار شد و نخستین نماز جماعت خود را با امامت نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی به جا آوردند.

گروه فرهنگی شمس/ مهسا صبحی: اینجا مصلی‌ تبریز است؛ مکانی که مردم این شهر در مراسمات مختلف دینی و مذهبی گرد هم می‌آیند. اکنون این مکان شاهد اجتماع پنج هزار فرشته‌ی تبریزی است؛ فرشته‌هایی به زلالیِ آب و پاکیِ آسمان.

از دور که نگاه می‌کنی سفیدی چادر این کودکان شبیه به جمع فرشته‌هایی است که بر روی زمین فرود آمده‌اند اما نزدیک‌تر که می‌شوی عطر بندگی از سجاده این دختر بچه‌ها به مشام می‌رسد.

امروز مسئولیت تجلی عبودیت خدا بر دوش این فرشته‌هاست و امام جمعه تبریز از آنان میزبانی می‌کند. او در میان این فرشته‌ها قدم می‌زند و زمانی که از میانشان می‌گذرد، دختربچه‌ها با ذوق فراوان نزدیکش می‌شوند و استقبال می‌کنند.

یکی از دختر بچه‌ها از سر ذوق دستش را دراز ‌کرده و خوش آمد گویی می‌کند، اما امام جمعه به لبخندی با محبت در مقابل این فرشته‌ای که قرار است با واجبات اسلام آشنا شود اکتفا می‌کند. احتمالا نقطه سرآغاز بندگی و مکلف شدن از همین جا است؛ همین‌ جایی که امروز دختربچه‌ها ایستاده‌اند تا خداوند مسئولیت‌هایی را به دوش آنان گذاشته و در کنار مسیر رشد و تکامل، بندگی خود را به نمایش بگذارند.

ایرانِ اسلامی

پنج‌هزار فرشته پرچم ایران را در دستشان گرفته و ایستاده نماهنگ “اینجا ایرانه” را یک صدا و با شور می‌خوانند: «اینجا ایرانه این جا مردمش نمی‌بازند/ اینجـا ایرانه دخترا ستاره می‌سازند»…

با صدای بلند مجری که می‌گوید: «ساغولسون آذربایجان اوشاغلاری» دختربچه‌ها خودشان را تشویق کرده و می‌نشینند. دانش‌آموزان پرچم را روی سجاده‌شان می‌گذارند، اقتدار پرچم ایران با معنویت سجاده‌ی این فرشته‌ها پیامی بزرگ دارد؛ پیامی به اندازه بزرگی ایرانِ اسلامی.

محمودزاده، معاون وزیر آموزش و پرورش سخنان مقام معظم رهبری را برای این دختربچه‌های دانش‌آموز یادآوری می‌کند و می‌گوید: حضرت آقا پارسال در جشن تکلیف دانش‌آموزی سه توصیه اساسی به دانش آموزان کردند و تاکید کردند که به آنها عمل کنند.

او ادامه می‌دهد: توصیه اول حضرت آقا به دانش‌آموزان تحصیل است؛ در این مسیر تلاش کنید و با یادگیری علم به پیشرفت جامعه و آینده کشور کمک کنید. توصیه دوم تهذیب است؛ با مطالعه کتاب‌ها در حوزه‌های مختلف به ویژه اخلاقی در زمینه سلامت فکری خود بکوشید. توصیه سوم ورزش است؛ در این حوزه نیز بسیار تلاش کنید و با ورزش و تغذیه مناسب سلامت جسمانی خود را تقویت کنید.

دوره تکلیف؛ بخش شگفت‌انگیز عمر انسان

آیت‌الله آل‌هاشم، امام جمعه تبریز خطاب به دانش‌آموزان می‌گوید: با این چادرهای سفید شبیه فرشته‌هایی هستید که در مصلی دور هم جمع شده‌اید. از امروز شما وارد دورانی شده‌اید که خدا با شما سخن می‌گوید و شما را به تکلیف سرافراز می‌کند. 

او با تاکید به این جمله که «اکنون شما مورد خطاب الهی قرار گرفته‌اید» یادآوری می‌کند: امروز شما دختران عزیز از عالم کودکی خارج شده و جزو بزرگترها محسوب می‌شوید و نماز بر شما واجب می‌شود. شما باید به واجبات دینی عمل کرده و عبادت کنید و با خدا حرف بزنید.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی ادامه می‌دهد: دوره تکلیف، بخش شگفت‌انگیز عمر یک انسان است. این دوران شیرین عمر خود را قدر بدانید و نماز را یاد گرفته و به تکلیف خود عمل کنید. از امروز وقتی شما نماز می‌خوانید با خدای خود حرف می‌زنید و خداوند حرف‌های شما را می‌شنود.

صدای اذان میپیچد و فرشته‌ها کم‌کم آماده می‌شوند تا اولین نماز جماعت خود را با امامت نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز بخوانند.

به صف‌های منظم‌شان که نگاه می‌کنی انگار واقعاً ملائک در صف نماز ایستاده‌اند و خدا را عبادت می‌کنند. سرانجام فرشتگان آسمانی از امروز فرشتگان زمینی می‌شوند و با عمل به تکالیف دینی سعی در بندگی و تقرب به خداوند خواهند کرد.