فرشتگان خاموش و معصوم/ اوتیسم بیماری که درباره آن نمی‌دانید
فرشتگان خاموش و معصوم/ اوتیسم بیماری که درباره آن نمی‌دانید
اوتیسم اختلالی است که گریبانگیر یک کودک از هر 59 تولد می‌شود اما ممکن است سالیان طولانی تشخیص داده نشود و موجب رنجش کودک و اطرافیانش شود.

اجتماعی شمس: بررسی‌ها نشان می‌دهد از هر ۵۹ تولد در سراسر جهان یک نفر مبتلا به اوتیسم است. اوتیسم بیماری خاموشی است که شاید تا سالهای طولانی تشخیص داده نشود و در ظاهر نیز علایمی ندارد. کودکان اوتیسم به سختی ارتباط برقرار می‌کنند اما می‌توانند با آموزش یادگیری بهتری داشته باشند. طبق گفته‌های مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی در حال حاضر ۵۰۰ کودک مبتلا به اوتیسم در استان شناسایی شده است.

مشکل در برقراری ارتباط؛ مهمترین مشکل کودکان مبتلا به اوتیسم

دکتر مهدوی در گفت‌وگو با خبرنگار شمس در خصوص این بیماری عنوان می‌کند:”اوتیسم بیماری نیست بلکه اختلالات عصبی است که در سلول‌های مغزی ایجاد می‌شود، فرد اوتیسم کلام و تماس صوتی ندارد ولی در سایر موارد توانمندی‌های بالا دارند.”

وی ادامه می‌دهد:” اگر کودک تا قبل از ۳ سال مورد تشخیص و معاینه این بیماری قرار بگیرد تا قبل از تکمیل شبکه‌های عصبی می‌توان درمان آن را انجام داد زیرا بعد از این سن دیگر شبکه‌های عصبی تکمیل شده و عملا مراحل درمان کمتر مفید واقع می‌شود.”

این متخصص عصب می‌گوید:”مهمترین مشکلات بیماران اوتیسم این است که فرد در مسائل اجتماعی دچار اختلال می‌شود و به همین دلیل فرد مبتلا به این بیماری نمی‌تواند با گروه همسال و بزرگترها ارتباط برقرار کند.”

وی می‌افزاید:”پژوهش‌های جدید و تحقیقات انجام شده در این خصوص مشخص شده در زنان بارداری که از مکمل های آهن استفاده کرده و در دوران بارداری به این امر مبادرت ورزیده اند ، احتمال ابتلا نوزاد به اوتیسم تا حد بسیار زیادی کاهش یافته است.”

کودکان مبتلا به اوتیسم معصوم و بیگناه هستند

خداپسند عضو خانواده‌ای است که کودکی معصوم و مبتلا به اوتیسم دارند. وی درباره این بیماری عنوان می‌کند:” کودکان مبتلا به اوتیسم بسیار معصوم هستند و تصوری از بسیاری از چیزها ندارند، آنها تفاوتی بین زن و مرد نمی‌دانند و ممکن است کسی را بدون نگاه به جنسیتش از روی مهر و محبت در آغوش بگیرند.”

وی ادامه می‌دهد:” این کودکان در یادگیری ابتدایی‌ترین مسائل خود مانند غذا خوردن نیز مشکل دارند و باید مدام با آنها کار شود چون بسیار زود انجام کارهای معمولی که یاد گرفته‌اند را فراموش می‌کنند.”

مرکز اوتیسم “سینا” میزبان فرشتگان تبریزی

مرکز اوتیسم سینا در یکی از کوچه‌های خیابان بهار قرار دارد؛ این مرکز سومین مرکز کودکان مبتلا به اوتیسم در کشور است که به تازگی افتتاح شده و بناست میزبان ۵۰ کودک مبتلا به اوتیسم باشد؛ و تا کنون ۷ کودک را تحت پوشش قرار داده است. کودکانی که از سوی بهزیستی برای پیش حرفه و حرفه آموزی معرفی شده‌اند. این مرکز در سه طبقه به اتاق‌های ورزش، بازی، اتاق استراحت، اتاق کامپیوتر و اتاق کارانفرادی/گروهی، کاردمانی، گفتاردرمانی، رفتاردرمانی، حرفه آموزی مجهز شده است که تمام ویژگی‌ها لازم برای رشد و یادگیری کودکان را داراست.

در این مرکز مبتلایان به اوتیسم بالای ۱۴ سال تحت نظر پزشکان و مربیان متخصص قرار دارند تا علاوه بر ایجاد محیطی مناسب برای رشد این کودکان، آموزش‌های ساده‌ای نیز به آنها ارائه شود. مرکز اوتیسم سینا در حال حاضر با هزینه‌های شخصی اداره می‌شود اما مسئولان آن معتقدند اداره چنین مجموعه‌ای پرهزینه بوده و نیاز به ورود خیّرین نیز برای کمک به کودکان مبتلا به اوتیسم وجود دارد.

  • نویسنده : فرناز پورعباس