راه اندازی سامانه ملی غربالگری اوتیسم
راه اندازی سامانه ملی غربالگری اوتیسم
مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی از راه اندازی سامانه ملی و الکترونیک غربالگری و تشخیص اختلال طیف اتیسم خبر داد.

به گزارش شمس، فرگل صحاف همزمان با آغاز ماه آگاه سازی اوتیسم در بازدید از مرکز اقامت موقت اتیسم دنیای مهربان با تشریح اقدامات و عملکرد بهزیستی آذربایجان شرقی اظهار داشت: سازمان بهزیستی از سال ۱۳۸۰ در زمینه ارائه خدمات به افراد با اختلال اتیسم فعالیت خود را آغاز کرده است. مهم ترین هدف سازمان بهزیستی به‌عنوان یکی از سازمان‌های مسئول رفاه اجتماعی، ارائه خدمات توان‌بخشی و آموزشی در راستای بهبودی سطح کیفیت‌های زندگی افراد دارای معلولیت از جمله افراد با اختلال طیف اتیسم می باشد.

دکتر فرگل صحاف افزود: در حال حاضر در ۴ شهرستان استان ۷ مرکز روزانه توانبخشی اختلال طیف اُتیسم با ۷ نفر پرسنل تخصصی به ۲۹۳ کودک با اختلال طیف اُتیسم و ۱ مرکز با کاربری اُتیسم (اقامت موقت یا نگهداری شبانه روزی ) با ۱۶ نفر پرسنل تخصصی و آموزش دیده، به ۴۰کودک با اختلال طیف اُتیسم ویک مرکز پیش حرفه با کاربری طیف اوتیسم تحت نظارت سازمان بهزیستی استان ، ارائه خدمت می نمایند.

بازدید از مرکز  اقامت موقت اتیسم

وی ادامه داد: به دلیل اهمیت تشخیص و مداخلات توانبخشی بهنگام این اختلالات در سنین طلایی مداخلات که همانا ۲ تا ۵ سال می باشد و با عنایت به تنوع و وسعت برنامه هاي مداخله اي به منظور اجراي برنامه درمانی منظم تر و داراي ساختار، تدوین و اجراي برنامه غربالگري، تشخیص و مداخله در اختلال طیف اتیسم در دستور کار سازمان بهزیستی کشور قرار گرفته است. تعداد ۳ مرکز از بین مراکز فوق به عنوان پایگاه های دائمی اجرای برنامه مذکور فعالیت می نمایند.

 

راه اندازی سامانه ملی و الکترونیک غربالگری و تشخیص اختلال طیف اتیسم

دکتر صحاف خاطرنشان کرد: این سامانه، با لینک ثبت نام autism.behzisti.net خـدمت دیگري است که در راسـتاي اجراي برنامه غربالگري، تشـخیص و مـداخله در این اختلال در سازمـان بهزیستی کشور، طراحی شـده است. این سامـانه امکان اجراي الکترونیک و آنلاین آزمون غربـالگري توسـط خـانواده ها و ارجاع به پایگاه هاي غربالگري و تشـخیص سازمان بهزیستی براي دریافت خدمات تشخیصی و نیز معرفی به ستاد پذیرش و کمیسیون هاي پزشکی توانبخشی تعیین نوع و شدت معلولیت جهت قرارگیري در چرخه خدمات حمایتی و نیز بهره مندي از خدمات تخصصـی در قالب مراکز روزانه توانبخشی آموزشی اختلال طیف اتیسم فعـال در سراسـر کشور (تحت نظـارت سازمان بهزیستی)، را با بالاترین دقت و کمترین زمـان و هزینه فراهم سـاخته است.

مدیرکل بهزیستی استان ادامه داد: در راستای توانبخشی حرفه‌ای و بازگشت به جامعه، ۱مرکز حرفه آموزی با کاربری طیف اوتیسم ، تحت نظارت سازمان بهزیستی در استان، ارائه دهنده خدمات به افراد با اختلال اتیسم، مشابه سایر افراد دارای معلولیت، خواهند بود.

بازدید از مرکز  اقامت موقت اتیسم

وی همچنین از تاسیس مراکز اقامت موقت (Respite Care)، جهت ارائه فرصتی به والدین و مراقبان افراد دارای اتیسم برای رسیدگی به سایر امور زندگی (دراستان های آذربایجان شرقی، اصفهان، تهران ، خراسان رضوی، کرمان) خبر داد و گفت: اغلب والدین افراد با اختلال طیف اُتیسم به دلیل نیازمندی به مراقبت دائم از فرزند قادر به پی گیری نیازهای خود و سایر اعضای خانواده خود نیستند و اغلب آنان نیازمند مکانی برای نگهداری موقت فرزندشان می باشند که در مواقع مورد نیاز بتوانند فرزندشان را به‌طور موقت به آن مرکز بسپارند. حضور متخصصان و افراد مجرب در زمینه اُتیسم می‌تواند اطمینان خاطر بیشتری به والدین بدهد.

وی افزود: حداقل سن جهت پذیرش در این مراکز ۵ سال، ظرفیت مرکز ۲۰ نفر در مدت اقامت و مدت زمان اقامت، حداقل ۱ روز و حداکثر تا سقف ۲ماه به طور مستمر یا موردی در طول یکسال خواهد بود. افراد بهره مند از این خدمت از کمک هزینه یارانه برخوردار شده و در صورت نیاز نسبت به پرداخت ما به التفاوت مشارکت خانواده اقدام خواهند کرد.