امیدواریم مرکز اوتیسم افتخاری برای آذربایجان شود/ درخواست از شهرداری برای رسیدگی به وضعیت پارک اوتیسم
امیدواریم مرکز اوتیسم افتخاری برای آذربایجان شود/ درخواست از شهرداری برای رسیدگی به وضعیت پارک اوتیسم
نشست خبری انجمن اوتیسم آذربایجان با اصحاب رسانه در خصوص فعالیت‌ها و مشکلات این انجمن برگزار شد.

به گزارش شمس، نادر خداپسند در نشست خبری انجمن اوتیسم آذربایجان اظهار داشت: اوتیسم بیش از ۲۰ سال است که جایگاه خود را پیدا نکرده و به همین دلیل به فکر افتادیم که برای این موضوع چه کنیم و این ساختمان شخصی را به صورت کارگاه برای کودکان اوتیسم در نظر گرفتیم.

وی ادامه داد: پروانه فعالیت انجمن اوتیسم چند ماه قبل صادر شده و مرکز اوتیسم سینا راه اندازی شد که امیدواریم پایگاهی برای جامعه اوتیسم و برای آذربایجان افتخاری باشد تا کلنگ جامعه مرکز اوتیسم نیز زده شود.

رئیس هیئت مدیره انجمن اوتیسم آذربایجان با دعوت از خیرین برای کمک به این مجموعه و کودکان اوتیسم گفت: امیدواریم خیرین نیز به کمک ما بیایند البته اگر کسی هم پا پیش نگذارد خودمان این کار را ادامه می‌دهیم اما امیدوارم فرهنگ سازی صورت بگیرد تا کسانی که توان مالی دارند در چنین کارهای خیری پیشقدم شوند.

وی ادامه داد: نزدیک به ۲۰ نفر در این مرکز اوتیسم اسم نوشته ‌اند و هم اکنون ۱۵ نفر بالای ۱۴ سال از آن خدمات دریافت می‌کنند؛ کودکان مبتلا به اوتیسم زمانیکه در خانه می‌ماندند، هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی تحلیل پیدا می‌کنند زیرا نیاز به توانبخشی دارند.

خداپسند یادآور شد: برخی خانواده‌ها با وجود کودکان مبتلا به اوتیسم نمی‌توانند به کارهای خودشان برسند چون این بچه‌ها نیاز به رسیدگی دارند و خوشحالم که با این انجمن هم کودکان هم خانواده‌ها خوشحال می‌شوند.

وی با اشاره به کمک‌های شهرداری نیز در این خصوص عنوان کرد: حتی شهرداری برای نصب تابلوهای انجمن اوتیسم و آدرس این مجموعه اعلام آمادگی کرده که همین موضوع نشان دهنده اهمیت به بیماران اوتیسم و نگاه مثبت شهرداری است.

در ادامه سعیدالله ملک پور در خصوص بیماری اوتیسم تشریح کرد: کودکان مبتلا به اوتیسم هزینه بسیار بالایی دارند و در مقابل هزینه‌ها خانواده‌ها توان ندارند و باید مجموعه‌ای اینچنینی باشد تا اندکی از دغدغه خانواده‌ها کاسته شود.

وی ادامه داد: رفتار کودکان اوتیسم قابل پیش‌بینی نیست؛ برای هر ساعت توانبخشی کودکان اوتیسم ۵۰ هزار تومان هزینه نیاز است و به همین خاطر انجمن یک وسیله است که این امکانات را فراهم کنیم و با خیرین و مسئولین ارتباط برقرار کنیم تا در این هدف موفق باشیم.

مدیرعامل انجمن اوتیسم در خصوص تشکیل چندین انجمن برای این بیماری گفت: جامعه اوتیسم تبریز در سال ۸۴ اولین بار تشکیل شد که بنا به دلایلی ادامه نیافت، بهتر است که یک انجمن اما به صورت قوی وجود داشته باشد و ساختاری طراحی شود که امکان تخلف و … در آن نباشد.

وی درباره مشکلات پارک اوتیسم عنوان کرد: این پارک اگرچه به اسم کودکان اوتیسم ساخته شد اما حصارکشی نشد و همه وارد آن شدند، نگاه‌های ترحم آمیز خانواده‌های ما را ناراحت می‌کند و اگر چنین مجموعه‌ای خارج از شهر یا اطراف شهر ساخته می‌شد خانواده‌ها به راحتی از آن استفاده می‌کردند و به همین دلیل از شهرداری برای رسیدگی به وضعیت کودکان مبتلا به اوتیسم درخواست کمک داریم.

ملک‌پور با اشاره به روند درمان بیماران اوتیسم نیز تصریح کرد: رفتارهای بیماران اوتیسم را می‌توان را با آموزش‌های ویژه کنترل کرد اما اینگونه نیست که کودک کاملا خوب شود؛ داروها نیز کلیه‌ها را از کار می‌اندازد و جسم را از بین می‌برد و تنها راه توانبخشی و کاردرمانی است.

وی خاطرنشان کرد: این کودکان متاسفانه امکانات ورزشی ندارند و اگر یک ورزشگاه و یا باشگاه هفته‌ای یک روز به کودکان اوتیسم اختصاص داده شود برای بهبود این کودکان بسیار خوب است.